• Mianhjärta

Tips om dhea

Hej, efter att ha följt denna tråden i någott år kan jag inte låta bli längre att skriva och be om lite råd ifrån er.

Jag har precis beställt dhea och hoppas jag vågar pröva dom när dessa kommer. Hade hoppats på att få ta ett blodprov på vårdcentralen för att få ett utgångsvärde men det verkar omöjligt då dom säger att det bara görs inom forskningen.

Tyvärr har jag fyllt 43 och försökt att bli gravid i 4½ år med min fina partner som inte har några egna barn. Jag har periodvis blivit gravid lätt men dessa graviditeter har alla gånger resulterat i 5 missfall i veckorna 6, 7, 8. 9 och 10.  Det mesta tyder på att missfallen beror på dålig äggkvalite´. Sista missfallet var i somras och sedan dess känner jag inte riktigt igen min kropp. Jag hade ingen ägglossning några månader efter missfallet vilket jag normalt sett alltid har.

Jag har aldrig ens funderat på ivf då jag hela tiden varit så övertygad om att det skulle gå vägen så småningom då jag faktiskt blivit gravid så många gånger. Varför blir ens äggen befruktade om dom är så himla dåliga? Just nu känner jag en stor sorg och att det verkligen är helt kört. Sista halvåret har jag ätit vitamintillskott + antioxidanter + omega3 samt Q10 som lät bra men jag tror snart jag ska sluta med dessa (ej omega 3). Jag har nu också ätit melatonin i snart 6 veckor efter att ha läst på www.fertilitetsguiden.com om dess effekter. Det lät ju lika bra som dhea i min värld och kändes inte lika farligt att testa. Nu visar det sig att jag inte fick någon ägglossning denna månaden och när jag googlar lite så inser jag att melatoninet stör ägglossningen. När jag läste om de goda effekterna som melatonin har på på äggen i samband med ivf så tänkte jag att då lär ju effekten bli bra även när man gör hemmaförsök. Hade verkligen inte en tanke på att det skulle störa själva ägglossningen. Vad tänker ni om detta?

Mitt FSH låg på 2,4 vilket jag tror är bra men det togs på dag 22 så jag vet inte om det är tillförlitligt. AMH har jag inte fått svar på. Min akupunktör ville inte att jag skulle köpa dhea på nätet utan försöka få det utskrivet av en läkare men jag har försökt och fått svaret att ifall jag inte fyllt 43 kunde jag kanske ha fått det och att någonstans måste dom dra gränsen. OCH tro mig jag tjatade jättemycket och grät lite men det hjälpte inte. Akupunktören säger att andra hormoner kan komma i obalans om man laborerar på egen hand men han läste sig till att effekten som dhea gör i kroppen är densamma som han eftersträvar med sina örter och nålbehandlingar. Då är frågan om man kan ta den effekten ett snäpp längre med dhea? Vad tror ni allihopa som har så mycket erfarenheter? Vågar jag testa dhea som jag beställt från dhea.com?

• Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina för svaret. Jag har inte märkt någon förbättring av min sömn tack vare melatoninet men det beror antagligen på att min sömn normalt sett är ganska dålig med många uppvaknanden. Min akupunktör vet inte att jag har ätit melatonin. Jag tänker börja äta dhea så snart jag har fått hem det och hoppas på det bästa. Kan man tänka att man har bra effekt av dhea:n ifall man mår bra av dom och inte känner några direkta biverkningar? Detta känns helt klart som en sista chans, vad har man att förlora? Vissa dagar är så oerhört tunga och ledsamma. Jag har egentligen inget emot att man faktiskt blir äldre men denna situationen ger mig panik av att tiden bara rinner iväg. Jag önskar er alla i denna tråden lycka till från hela mitt hjärta. :)

• Mianhjärta

HJÄLP!

Jag har plussat. Egentligen är jag skitglad men efter mina 5 missfall känns det panikartat. Jag som verkligen tänkte att jag ville ha ätit dhea i minst 3 månader för äggkvaliténs skull innan jag blev gravid igen.

Nu kommer några fruktansvärda veckor. Alla mina missfall har börjat med blödningar som pågått under många veckor innan missfallen varit ett faktum. Så för mig betyder blödningar missfall. Alla gånger har också mina graviditetssymtom helt försvunnit strax före missfallen. Det känns hemskt att ha denna erfarenheten av hur min kropp fungerar. Vad gäller  veckoindikatorn på graviditetstesterna så har den alltid visat färre veckor än den borde vid mina missfall så i mitt fall betyder det att något håller på att gå fel även om graviditeten fortlöper flera veckor till.  Idag visade den  2-3 veckor vilket borde stämma då jag idag är i v 4+3.

Måste jag sluta genast med dhea nu? Jag mår ju så bra av dom tabletterna. Kan jag fortsätta lite till tror ni? Kanske trappa ner och ta 50 mg och sedan 25 mg? Jag hann ju bara äta dom i 2 veckor innan ägglossningen så det känns som dom knappast kan ha hunnit göra några underverk med mina ägg på den korta tiden. 

Tror ni att melatoninet som jag åt i 6 veckor innan jag började med dhea kan ha förbättrat mina ägg?

Jag ska sluta med mina Q10 nu genast men ska jag sluta med D-vitaminet också? Jag tar en hög dos på 5000 enheter eller vad det mäts i. Jag börjar äta apotekets kosttillskott för gravida idag framförallt för folsyrans skull och frotsätter med mina omega 3.

Det snurrar i mitt huvud nu men jag ska verkligen försöka vara så positiv som jag bara kan. Detta första steg måste man ju gå igenom oavsett om det går bra eller inte. Det går liksom inte att hoppa över.

Kram till alla er som kämpar och är så underbart stöttande människor. Jag önskar er ett stort lycka till från hela mitt hjärta och jag följer allt som skrivs i tråden.

• Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina och Vi 4 för svaren. Jag ska genast köpa albyl och ta 1/4 tablett / dag för säkerhets skull.

Det låter helt klart som jag ska trappa ner dhea:t snarast. jag kanske bara tar 25 mg några dagar framåt.

Tyvärr dök första lilla blodstänket upp nyss. MEN denna gången ska jag verkligen försöka vara cool och tänka positivt. Jag kan ju inte påverka utgången. Stänkblödningar skrämmer mig inte utan de är när de blir återkommande, ihållande och sipprande som det inte bådar gott tänker jag.

Stor kram till er :)

• Mianhjärta

Hej, jag fick ju ett plus förra helgen som jag knappt vågat tro på. Den ångest jag har när jag går på toaletten är sjukt jobbig. Man är ju helt livrädd att den första bloddroppen ska komma som enligt erfarenhet sedan bara leder vidare mot missfallet. Jag försöker tänka positivt men det fungerar bara korta stunder. Förra lördagen fick jag 2-3 veckor på digitalt test. Behöver jag säga att jag skakade när jag tog testet idag exakt en vecka senare? DET VISADE 3+. Tror jag är i v. 5+3 idag.

MEN var är illamåendet? Jag mår alldeles för bra tycker jag. Jag är ju inte ens tröttare än vanligt. Det jag tröstar mig med är att hcg:t höjts som beräknat på 1 vecka.

Jag hann ju  bara äta dhea i nästan 5 veckor så det kan ju knappast ha hunnit förbättra äggkvalitén. Däremot tänker jag mycket på att jag åt melatonin i 6 veckor precis innan jag började med dhea. När jag först läste om melatoninet på www.fertilitetsguiden.com/underlivet/aggkvalite.php blev jag helt övertygad om att det var lösningen för mig och jag valde att äta det då det kändes lite mindre läskigt än att äta dhea. Anledningen till att jag slutade äta melatoninet var att min ägglossning uteblev. Studien på melatonin är ju gjord vid ivf och jag tänkte inte ens tanken att ägglossningen kunde störas men det är tydligen vanligt har jag senare läst någonstans.

Tänk om jag verkligen har bättre förutsättningar denna gången tack vare melatoninet? Hoppas hoppas................. tänk om min 6:e graviditet kan lyckas?

Jag är nyfiken på ifall någon annan av er har någon erfarenhet av melatonin? Kan melatonin rent av vara lika effektivt som dhea på "gamla ägg"? Jag hade extremt stora förhoppningar på dhea:t men hann ju som sagt inte äta det så länge. Jag mådde otroligt bra av det och blev mycket piggare i hela kroppen. Eller kanske det faktiskt var dhea:t som gjorde att min kropp blev gravid då jag mådde så himla bra.

Vad tror ni? Kan jag ha bättre förutsättningar denna gången tack vare något av det jag ätit?  Mitt i all oro så är det ju lite spännande också.

Jag köpte hem albyl för att äta i förebyggande (1/4 tablett eller 1/3) men har inte vågat börja ta dom då jag är så otroligt rädd för att få blödningar! Jag har alltid mellanblödningar mellan ägglossning och bim normalt sett både vid graviditeter och i vanliga fall. Denna gång har jag endast haft enstaka stänk vid några tillfällen. Skulle jag kunna bidra till att starta blödningarna genom en pyttelite dos albyl tror ni? Kanske är det bättre att avstå.

Jag skickar en stor kram till er alla underbara människor som kämpar och stöttar i tråden :)

• Mianhjärta

Jag har frågat flera gynekologer om mina mellanblödningar men alla har sagt att det är åldern och inget konstigt alls. OCH att det inte hindrar en eventuell graviditet. Jag har verkligen frågat om det inte beror på något hormonellt och alla har sagt: NEJDÅ!

När jag sökte på apoteket hittade jag inget progesteron preparat som var receptfritt. Finns de bara på recept? Är det optimala att försöka få vagitorier utskrivna? Eller kan man få tag på kräm utan recept? Jag vill minnas att jag har läst det någonstans.

Tyvärr fick jag en första liten blödning nyss :( Precis när jag började tillåta mig att glädjas åt mitt 3+ resultat.

Tuvalina: Du har så stora kunskaper. Tack för du delar med dig. Jag önskar dig all lycka till och tänker att dhea:n du äter faktiskt kan hjälpa dig. Min känsla säger mig att det är din tur snart. Stor kram :)

• Mianhjärta

Tack snälla Tuvalina. Jag har beställt nu och bad om snabb leverans. Hoppas det är möjligt.

Tänk att man måste ta reda på all information själv. Mina mellanblödningar började nog till och med innan jag fyllde 35 så det verkar ju stämma på mig att det är progesteronbrist. Alltså borde alla som försöker bli gravida och är lite äldre använda progesteron. Så trött på att gynekologerna bara skyller på åldern och inte hjälper till med det som går att göra för att förbättra oddsen. Dom säger alltid att det finns INGENTING att göra. Bara försöka igen!!!

Tur att vi kan skaffa oss egen kunskap här och dela med oss av. Stor kram till alla :)

• Mianhjärta

Åhh stort grattis Vi 4 :) Att ha klarat 9 veckor och allt ser bra ut låter ju verkligen som ett bra utgångsläge.

Själv väntar jag på mitt 6:e missfall efter att gjort vul igår som visade alldeles för liten storlek och inget hjärta som slog. Blödningarna betydde alltså precis som vanligt att något gått fel. Det verkar helt enkelt som mina ägg är superdåliga!

Jag började redan idag med dhea igen och hoppas att det inte förhindrar att missfallet startar. Nu vill man ju bara börja om igen. Jag började direkt med 75 mg och vet att jag kommer få biverkningar med både hjärtklappning och huvudvärk. Förra gången så blev det i alla fall bättre efter ett par veckor.

Jag hann ju bara äta dhea ett par veckor innan ägglossningen som resulterade i denna graviditeten så jag kan ju helt klart förstå att dom inte hann ge något effekt på äggkvalitén på så kort tid.

Stor kram till er alla :)

• Mianhjärta

Tack snälla, det värmer när människor bryr sig och förstår vad man går igenom.

Tuvalina: Jag måste bara säga till dig att jag känner verkligen att du borde ha förutsättningarna att bli gravid med dina egna ägg. Du har ju blivit gravid spontant med ett eget ägg som tyvärr slutade med en stor sorg. Det var ju trots allt inte så många år sedan. Sen har du ätit dhea i en period och nu börjat igen. Jag har bara en känsla av att du har goda förutsättningar inom de närmsta månaderna. Kan det inte vara så att kroppen protesterar när man varit med om det du har varit och det måste få gå lite tid innan man återhämtat sig tillräckligt? Ibland är vår kropp så logisk (och ibland inte). Jag önskar dig stort lycka till.

Varm kram.

• Mianhjärta

Tack snälla för ert stöd :)

Jag har inte utrett mitt immunförsvar dels av ekonomiska skäl men även på grund av att jag faktiskt fullföljt 2 graviditeter för 20 år sedan. Kan immunprobelmen uppkomma senare i livet?

Min känsla och kroppskännedom säger mig att det inte är kroppen som vill göra sig av med graviditeten utan att det helt enkelt händer något som stannar av själva processen i celldelningen. Vad jag har läst så beror det ofta på kromosomfel (pga dåliga ägg hos äldre) när detta sker mellan v 6-12. Problemet för mig är ju inte att bli gravid och antagligen påbörjas celldelningen helt normalt och graviditeten fäster osv... Sedan går något fel. Nu hoppas jag på att dhea gör underverk med mina ägg!

Jag fick progesteron utskrivet som jag kan ta till vid nästa graviditet och har även albyl hemma. Vad gäller kortison undrar jag vad man behöver ta till för argument för att få det utskrivet? Är det för att minska immunförsvaret?

Nu vill jag bara bli av med denna graviditet men det verkar ta sin tid. :(

Svar på tråden Tips om dhea