• MRE

Tips om dhea

Hej, jag hoppar in här om det går bra.

Har fyra misslyckade IVF-behandlingar bakom mig och har nu bestämt mig för att både byta klinik men även försöka med lite tillskott.

Blev nyfiken på DHEA och eftersom jag var en tur i New York över Kristi Himmelsfärds så köpte jag med mig en burk hem.

Jag tänkte mig att börja lite lågt med 25 mg per dag men tänkte också vara tydlig med den nya läkaren i Köpenhamn att jag har börjat äta lite tabletter. Är inte mer än 35 men har efter en lång endometiosbehandling väldigt liten äggreserv.

Några tips som ni kan dela med er som jag ska tänka på när jag ska börja med tabletterna?

• MRE
    cff skrev 2013-05-13 11:06:42 följande:
    Min rekommendation är att du tar några blodprover innan du börjar - så att du vet vad dina "start-nivåer" är. Detta dels för att se om du är i stort eller mindre behov av Dhea, dels för att ha något att jämföra med när du tagit dhea-tillskott ett tag. 

Be din husläkare om remiss, du kan berätta att du planerar att börja äta DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att du därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27237....) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln) - för att se om detta sedermera ändras vid dhea-intag

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Så här skrev Germany i inlägg 1474:

"Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin. Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt."   

Tack, det ska jag göra. Har inte börjat än så då håller jag mig tills jag får svar på proverna
  • MRE
    cff skrev 2013-05-13 11:06:42 följande:
    Min rekommendation är att du tar några blodprover innan du börjar - så att du vet vad dina "start-nivåer" är. Detta dels för att se om du är i stort eller mindre behov av Dhea, dels för att ha något att jämföra med när du tagit dhea-tillskott ett tag. 

Be din husläkare om remiss, du kan berätta att du planerar att börja äta DHEA (läkaren har tystnadsplikt) och att du därför behöver följa den rekommendation på uppföljning på sådan behandling som rekommenderas i Läkartidningen (ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27237....) (se nere till höger på sid 3045). Där står:

"Till kvinnor med hypofys-/binjuresvikt kan substitution med DHEA övervägas (Fakta 3). Numer finns peroralt DHEA (ex tempore-beredningen Prasteron-kapslar) att tillgå. DHEA tas som engångsdos på morgonen (20–50 mg) och har visat sig kunna ha positiva effekter [9-11]. Behandlingseffekten kan följas genom att bestämma androgennivåerna i blod (DHEAS, androstendion och testosteron) 24 timmar efter senaste intag av preparatet. Man bör sträva efter en normalisering av DHEAS (referensområdet åldersberoende) men inte av testosteron, då det skulle medföra överdosering."

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln) - för att se om detta sedermera ändras vid dhea-intag

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Så här skrev Germany i inlägg 1474:

"Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin. Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt."   

en fråga till från en orutinerad- vad står SHBG, FSH, LH & Prolaktin för?
    AMH har jag koll på men det är väl typ det ända...
    Har begärt journalkopior på mina provresutlat så jag ser vad som redan är taget. vet faktiskt inte vad jag har ....
  • MRE
    cff skrev 2013-05-14 21:39:41 följande:
    SHBG - Könshormonbindande globulin eller Sexualhormonbindande globulin (SHBG) är ett glykoprotein som binder och transporterar könshormonerna testosteron, dihydrotestosteron och östradiol. (från wikipedia :)

FSH är follikelstimulerande hormon. Det varierar över månaden, men man brukar mäta det på dag 2 eller 3 i cykeln. Det blir högre med åren och när det blir högt är det en indikation på att kroppen kämpar hårt för att försöka stimulera fram en follikel. FSH är också det som vi sprutar i oss när vi stimulerar i samband med IVF.

LH är luteiniserande hormon. Kvoten FSH/LH är intressant och ökar när man blir äldre (och mindre fertil). Äldre kvinnor har ofta lite låga nivåer av LH och då är det bra att stimulera med Menopor som innehåller LH (ofta i kombination med något annat FSH, t.ex. Gonal-F eller Puregon).

Prolaktin är ett hormon som reglerar andra hormon och är kopplat till fortplantning (jag vet inte så mycket om detta)  

Tackar!
    ska byta klinik nu och försöker då få till lite mer provtagning så det går att förstå varför det inte fäster... har provat fyra gånger nu.
  • MRE

Jag gör ett försök i Danmark. De verkar bättre och längre fram i tänket och är också öppna för ett lite större utredning. Vibörjar där så ser vi. Tack för tipset

• MRE

Någon som vet om de danska läkarna är lika tveksamma till dhea som de svenska?

• MRE
    cff skrev 2013-05-18 12:27:01 följande:

De är förmodligen ännu svårare att övertyga än de svenska. Såvitt jag vet så får de inte skriva ut dhea av fertilitetsskäl, men den vårdpersonal jag kommit i kontakt med i Danmark har alla tyckt det är mycket spännande.
    I Sverige verkar Falun lite ha banat vägen eftersom de har en massa hemortsläkare som jag tror nu börjar skriva ut det (själv köper jag dock fortfarande mitt på nätet - men observera att dhea.com slutar skicka till Sverige om bara några veckor).

Mre - jag är ute och reser just nu, men kommer inte glömma svara på dina frågor i den andra tråden :)

Tack!
  • MRE

Funderar på om jag ska börja med 7- Keto istället för dhea eftersom ren dhea inte ska vara positivt för endometrios. Jag har bara en lindrig variant men ändå. Någon som har provat 7- Keto och har endometrios? Hur funkade det för er? Någon som har endometrios och vågat sig på dhea?

• MRE
    cff skrev 2013-05-20 13:37:29 följande:
    Nu måste jag göra lite reklam för en service-minded läkemedelstillverkare: Ferring.

De marknadsför Gonapeptyl som är godkänt av läkemedelsverket (för nedreglering) men som verkar ha fastnat lite i hanteringen (möjligtvis relaterat till registreringen under läkemedelsförmånen). Det finns på FASS, men går tydligen inte att beställa på apoteket (vilket verkar helt koko tycker jag).

Jag har nu talat med en person på Ferring som kanske kan lyckas fixa fram det (och få det levererat till ett apotek i Stockholm tills imorgon då jag behöver det). Snacka om service! Såklart inte säkert att de lyckas fixa det (då får jag använda Suprefact istället), men oj vad snällt att försöka.

Snyggt!
  • MRE
    cff skrev 2013-05-20 19:39:56 följande:

Jag måste säga (igen) att läkemedelsbolaget Ferring är fantastiska. De fixar nu så att mitt lokala apotek imorgon kommer att få in ett paket med Gonapeptyl till mig. Ett paket räcker en vecka och jag behöver för fyra veckor, men 1 paket var allt Ferring kunde få tag på (och de kunde inte få tag på mer inom en vecka) - så min härliga klinik i Danmark skickar över de resterande 3 förpackningarna till mig per post. Så idag har jag haft tur (iaf efter omständigheterna, det är klart att det till att börja med var otur att medicinen inte finns tillgänglig på svenska apotek.

På övriga punkter på att-göra-listan har jag inte gjort några framsteg ännu. Jag har mailat Takeda som är det japanska företag som äger produkten Lupron (som marknadsförs av en rad olika läkemedelsföretag i olika länder) för att höra om jag kan få tag på det i injektionsvätske-form någonstans i Europa. En otrolig vänlig kvinna på Abbvie (som marknadsför Lupron i Sverige) ägnade säkert en kvart åt att försöka söka runt på nätet för att hitta ett land där jag skulle kunna köpa det, men vi kom inte hela vägen fram. 

En mycket vänlig sköterska hos en ny gyn har försökt att hjälpa mig med vård jag behöver - trots att hon inte känner mig. Uppskattas mycket.

Summa summarum - idag har jag mött väldigt mycket hjälpsamhet, vilket man inte alltid är bortskämd med på den här resan.

Skönt, stort lycka till. Du är värd all framgång och medvind du kan få!Solig
  • MRE

Mba 12, förstår helt och fullt hur du känner dig. Det är en tuff process.
    Vi har bestämt oss för att köra ett trepack till och fungerar inte det då blir det ÄD. Det finns inga garantier för att det heller ska funka men eftersom jag bara får ut relativt få ägg och aldrig några till frysen så är nog chanserna större.
    Har vant mig vid tanken och den ger mig faktiskt ett visst lugn.
    Hoppas du kan hitta någon ljusglimt i din resa framöver för att orka vidare.
    Styrkekramar{#emotions_dlg.flower}

• MRE
    cff skrev 2013-06-05 19:39:59 följande:
    Idag hade jag världens flyt :) Jag skulle hämta ut medicin inför kommande IVF (jag håller redan på och nedreglerar, börjar stimuleringen på fredag). Listan inkluderade mediciner relaterade till immunologi som hade skrivits ut av min engelske läkare - väldigt dyra sådana som man ju tyvärr måste betala för själv eftersom utländska recept inte faller under högkostnadsskyddet. Jag brukar köpa mina mediciner på mitt fantastiska lokala apotek och hade mailat dem listan i förväg - då är allt redan ihopplockat när jag kommer och det brukar fungera mycket smidigt. Denna gång var jag lite osäker på en av medicinerna och det slutade med att vi knackade på hos läkaren som sitter vägg i vägg med apoteket. Det hela slutade med att han skrev ut ett svenskt recept på mina engelska mediciner... Så idag sparade jag (om man nu kan kalla något i den här karusellen för att spara) 10.000 kronor.   Som apotekaren anmärkte så får jag ta det som ett gott tecken för att denna cykel skall bli framgångsrik... 

Gillas! Det kommer säkert gå galant!
Svar på tråden Tips om dhea