• Fiamedbarn

Tips om dhea

Bara en annan tanke, om man har även mild hypotyreos så kan det minska fertiliteten. Man rekommenderar att ligga på under 1,0 eller i alla fall 1,5 om man har svårt att bli gravid.

• Fiamedbarn

Jag är 42 och har haft upprepade missfall. Kanske är mina ägg lite skruttiga och skulle bli bättre med tillskott av DHEA? Finns det någon läkare i Sverige som skriver ut detta eller beställer man själv från nätet och kan ni rekommendera en säker site i sådana fall?

Jag vill verkligen göra allt för att lyckas nästa gång. Ska bara vänta ut det aktuella missfallet först. Tänkte prova progesterall och trombyl (har även fått progesteronvagitatorer utskrivna men de skulle man inte börja använda förrän en bit in i graviditeten och jag vill ta progesteron tidigare).

Jag är även nyfiken på Q10 och munkpeppar. Jag tycker att denna sida är spännande. 

L
  • Fiamedbarn
    cff skrev 2013-05-18 12:27:01 följande:

De är förmodligen ännu svårare att övertyga än de svenska. Såvitt jag vet så får de inte skriva ut dhea av fertilitetsskäl, men den vårdpersonal jag kommit i kontakt med i Danmark har alla tyckt det är mycket spännande.
    I Sverige verkar Falun lite ha banat vägen eftersom de har en massa hemortsläkare som jag tror nu börjar skriva ut det (själv köper jag dock fortfarande mitt på nätet - men observera att dhea.com slutar skicka till Sverige om bara några veckor).

Mre - jag är ute och reser just nu, men kommer inte glömma svara på dina frågor i den andra tråden :)
    Om jag beställer därifrån, vad är rekommenderat att köpa? 25 mg-tabletter i 90-förpackning eftersom någon nämnde 3 månader? Och kan man ta dom närsomhelst? Eller ska det vara någon viss dag i cykeln man börjar. Kan man även ta de under eventuell graviditet eller är det bara innan? Jag har tyvärr inte haft tid att läsa hela tråden och hoppas på att någon kan hjälpa mig!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn

Ni som tar DHEA, kollar ni nivåerna i blodet hos läkare regelbundet? Jag har precis läst lite på nätet om att det också kan ha en negativ effekt på fertiliteten (för vissa verkar det som) eftersom det ökar just det manliga könshormonet.

Men enligt en studie så förbättrar det fertiliteten. 

Ni är säkert insatta i dessa studier innan men för mig är det här med DHEA relativt nytt! Och jag vill ju inte försämra mina fertilitetschanser Man kanske borde se om man har en stor äggreserv kvar och veta mer om kvaliteten på äggen och på värdena av DHEA i kroppen först? Men gör läkare sånt?

Konstigt att man inte får bättre hjälp från fertilitskliniken! Nu har min utredning inte riktigt kommit igång, men vad jag har förstått är det ändå rätt begränsad hjälp. Väntar bara på att mitt MF ska sluta och nästa mens komma igång för att börja utredningen igen. Men idag körde vi igång med bebisverkstaden i alla fall! Blödningen är ju i stort sett borta. ÄL visade väldigt positivt men det är nog för att hcg forfarande är kvar i kroppen...

• Fiamedbarn
    Ng73 skrev 2013-05-20 11:24:10 följande:

hej fiamedbarn 
    har själv tagit prasteron i 2 1/2 vecka.  jag väntade och började när jag fick min mens...utifall ... behöver ju inte ta det om man är gravid ;)   (vilket jag ju inte var)...   min läkare rekommenderade tyvärr inga blodtester innan och de skrev ut högsta dos som man brukar använda , 75 mg...   jag tyckte själv det lät lite mycket och började med 25 och är nu på 50. iom mitt bra amh värde som liggeer lite över 6 så vet jag ej om jag vill gå upp i 75. tänker också ta lite tester om ngn månad för att se att jag inte ligger för högt då och behöver avsluta. jag skall ta det till aug, då jag kommer att köra nästa ivf behandling. lycka till 
    Tack för ditt svar! Vad är amh-värde? Kan de testa det hos läkaren? Var det din läkare som skrev ut praesteron? Jag är verkligen intresserad av DHEA eftersom jag är 42 och har fått missfall två gånger på kort tid. Ska jag ha ett till barn är det bråttom! Och då vill jag ha gjort allt som förbättrar förutsättningarna...så synd bara att läkarna inte verkar vilja skriva ut detta. Vore ju mycket bättre om det skedde under kontrollerade former.

Hoppas det går vägen för dig! 
  • Fiamedbarn
    Ng73 skrev 2013-05-20 12:41:09 följande:

med amh värdet mäter man typ äggreserven man har.   jag går på ivf i falun och som jag uppfattat från många så är de en av väldigt få kliniker som skriver ut prasteron.  men det är också i samband med ivf. har ej uppfattat om du kör naturligt el ivf? du kan ju höra för dig med olika läkare. det går ju att beställa på nätet men har också uppfattat att usa kommer att sluta sända till sverige väldigt snart. jag var nyss i usa och köpte med mig en burk då jag har fått ut 3 månadders förbrukning och skall ta det i 4 månader. en burk går på 800 kr här (mitt högkostnads kort går ut om ngn vecka) så jag tänkte att jag kan köra sista månaden med det jag köpte i usa.  men nu har jag gått på lägre dos än det de skrev ut och jag vet ej om jag kommer att behöva den burken. om du bestämmer dig för att köra igång och kanske kan hitta ngn läkare som kan testa ditt dhea värde så kanske jag kan sälja dig den burken jag har. ( ca100kr)....   men vi kan vär höras vidare  om det ;)   har även läst mig fram till att dhea som produceras som tillskott framställs utav JAMS (vet ej svenska ordet för det) och förekommer även i sötpotatis som är ungefär som jams...  
    Tack för informationen! Heter pillrena du köpt praesteron? Jag får fundera lite!

Jag får inte göra IVF eftersom jag redan har en son. Så jag kör naturligt. 
  • Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 14:47:24 följande:
    Man får väl alltid göra IVF, men då får man betala för det?
    Är det samma pappa nu? För har man en ny man utan barn så är det nog lite andra regler. 
    Jo vad jag menar är att få det betalat. Ja det är samma pappa. Men samtidigt så kan jag ju bli gravid, svårigheterna verkar främst handla om att behålla barnet. Jag vet inte om IVF kan göra så stor skillnad då.
  • Fiamedbarn
    cff skrev 2013-05-20 19:27:02 följande:

Om du ändå funderar på IVF tycker jag du skall ringa Försäkringskassan och fråga om de betalar ifall du gör IVF utomlands. De betalar ju för många andra som inte får gratis IVF i Sverige (t.ex. om man använt upp sina gratisförsök eller är för gammal - dock inte om man är singel).
    Men IVF hjälper väl framför allt till om man har svårt att bli gravid? Eller ökar det chansen att graviditeten håller i sig. Det kan i alla fall vara värt att kolla upp!
  • Fiamedbarn
    Ng73 skrev 2013-05-20 18:39:38 följande:

det är dhea...  i sverige går det under namnet prasteron...     som sagt.. kör på med söt potatis under tiden ;)
    Tyvärr kör jag LCHF nu så potatis är bannlyst. Men jag ska ha det i åtanke!
  • Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 21:56:44 följande:
    Tack Solig

IVF hjälper nog främst till att man får ett befruktat ägg i livmodern, den sorterar inte ut embryon som kanske bär på kromosomfel. Men chansen att få ett embryo av toppkvalité ökar. Om ni inte får IVF bekostat av FK så kan det ju vara att alternativ att göra en IVF och samtidigt kolla att alla kromosomer (PGD/PGS) ser bra ut och ligger på rätt ställe. Det kostar lite extra men kan vara värt det. Då får man ett garanterat friskt embryo som dessutom odlats i  dagar och ofta når det kläckande stadiet. Det är färre befruktade ägg som tar sig till det stadiet så man behöver få ut ett antal ägg för att vara säker på det.

För att försäkringskassan ska godkänna så måste man nog ha ett läkarutlåtande på att man ska få IVF: Jag väntar fortfarande på mitt beslut från FK. Jag skickade in min ansökan om ersättning i efterhand och kan då max få ersättning för själva IVF-behandlingen. I mitt landsting får man bara hjälp om man inte fyllt 38 år. Jag skulle fylla 39 då vi gjorde utredningen hos en privat gyn. Osäkert om hon skulle rekommenderat IVF åt oss... helt sjukt i alla fall hur man kan rekommendera att försöka ett år till när man fyller 39. Jag orkade inte vänta så vi tog själva kontakt med en klinik utomlands som inte hade någon väntetid. Och nu är jag gravid på första försöket Glad
    Har även haft ett MA på ett eget hemmaförsök. Vilket jag trodde berodde på kromosomfel eller annat som har med gamla ägg att göra.

cff: Vilken fantastisk dag då allt bara flyter på och lägger sig på plats. Det är så otroligt jobbigt när man får kämpa i motvind. Lycka till nu med nästa behandling, du är verkligen en kämpe och jag är så imponerad av din kraft och styrka. Kram {#emotions_dlg.flower}
    Menar du att om man gör det utomlands så kan försäkringskassan betala det i alla fall? Det låter ju bra. Och tack för din förklaring!! Och stort grattis! Var har du varit utomlands?
Svar på tråden Tips om dhea