• jennaA

Tips om dhea

Jag försöker beställa dhea men dom vill att man ska fylla i State och det spelar ingen roll vad jag än skriver så kommer det fram en ruta att jag skrivit fel, vad ska jag göra?

• jennaA

Oj va dyrt! Finns det verkligen ingen läkare i Sverige som skriver ut dhea?

• jennaA

Tack snälla för era svar! Jag går inte i Falun utan i Göteborg men dom har semester nu och öppnar inte förrän i augusti, men kan Falun skriva ut medicin även om jag inte går där? Skulle vilja börja med dhea så fort som möjligt

• jennaA

Om man har regelbunden mens och ägglossning kan man ta DHEA då eller finns det risk att cykeln rubbas?

• jennaA

Såhär tycker jag, observera också att jag är inte så insatt i DHEA så rätta mig gärna :) att ta DHEA kan säkert hjälpa i många fall men så kan det kanske ställa till det också? Det bästa vore ju om läkarna kunde mäta DHEA så man får svart på vitt om man överhuvudtaget bör äta det och isåfall hur stark dos. Själv närmar jag mig 42 om ett halvår och är väldigt fram och tillbaka om jag bör prova DHEA, å ena sidan vill jag bara för att lixom testa och se, kanske kan det funka, men om det inte gör det och min mens/ägglossning blir skev, vad gör jag då, väntar ytterligare månader för att kunna försöka igen? Och när jag inte har tiden på min sida så har jag bestämt mig för att inte testa då min ägglossning nu är regelbunden igen efter ivf försöken. Är som sagt kluven men jag fattar inte varför inte fler läkare kollar upp DHEA OM det nu kan hjälpa? Jag vågar inte prova, rädd att min cykel går åt skogen och jag vill inte vänta på att den ska bli ok igen. Fler med dessa tankar eller andra åsikter?

• jennaA

Såhär sade min läkare idag på min klinik om DHEA. Dom var på en konferens i våras och där tog dom upp just DHEA, det dom sade där var att de studier som var gjorda fann dom ingen signifikant skillnad på om man ätit DHEA eller inte, hon trodde inge att DHEA kunde öka kvalitén på äggen. Många studier har visst gjorts om detta men inte visat någon skillnad. Någon mer med tankar om detta? Själv har jag jskippat DHEA just för att jag vill inte rubba min ägglossning/mens eftersom jag ska påbörja andra och sista ivf försök snart.

• jennaA
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-08-14 08:18:49 följande:
    Jahaja, det är många bud om vad som kan förbättra fertiliteten. Kanske lika bra att göra det man själv tror på tänker jag. Själv har jag fått litet praktiska problem med makemefertile. Jag fyllde i blanketten för hand, scannade den och lade den som bilaga till ett epostmeddelande. Sedan fick jag ett mysko svar om att de behövde adress, telefonnummer som jag redan hade skickat dem. Hur har ni andra gjort som beställt av dem? Har ni scannat? Eller har ni faxat blanketten? Och en annan liten fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? DHEA.com och makemefertile säljer mikroniserat, på många andra ställen verkar det inte vara mikroniserat.        

Jag håller med dig, utvecklade inte riktigt mitt inlägg något vidare igår, var nog för trött, borde skrivit idag istället :) Jo buden är många och jag ville bara säga vad läkaren på min klinik sagt men däremot tycker jag att det är självklart så att tror man att det kan funka då är det ju värt att prova. Jag har varit väldigt fram och tillbaka om jag ska äta DHEA eller inte så det var därför jag frågade läkaren om vad han hade för tankar kring detta. Men eftersom min mens nu blivit någorlunda regelbunden igen så vågar jag inte testa DHEA just för att jag inte vill att den ska rubbas igen. Och till alla er som äter DHEA, känner ni att det funkar bra så tycker jag att det absolut är värt att pröva!
  • jennaA
    Karolina75 skrev 2013-08-14 11:02:39 följande:
    Å vad tråkigt att höra! Det känns ju lite som att man griper efter halmstrån... Jag kör lite parallella spår just nu med både sjukhuset och privatläkare (som samarbetar med Falun). Har inte bestämt mig ännu för om vi ska göra ivf och om vi isåfall ska gå privat eller inte. Ang dhea sa läkaren på sjukhuset att det inte fanns tillräckligt med studier i dagsläget för att de skulle skriva ut det eller ha några synpunkter på om man åt det ändå. Kliniken i Falun sa att de gjorde en pågående studie och att det såg ut som att ungefär 50% fick bättre värden, men att de för den skull inte visste om de bättre värdena föranledde fler graviditeter. Studien var inte heller avslutad. Hur som helst så märker man ju skillnad i kroppen när man äter dhea. Jag har nu äntligen utslag på äl-testet idag och är enormt tacksam för det! Sådan lättnad! Men shit vilken ägglossningssmärta jag känner. Det gjorde jag förra månaden också. Det känns som jag vill kura ihop mig till en liten boll och ligga och trycka i ett hörn... Det påminner om menssmärtorna jag hade när jag var yngre, men som jag inte haft på många år nu.

Ja det är verkligen trist att höra OM nu läkarna har rätt? Det vet vi ju inte med 100 %. kanske kommer nya rapporter som visar bättre resultat.Ja man griper ju efter vartenda halmstrån för att öka chansen till graviditet, man får nästan panik, iallafall jag. Men eftersom jag valde att inte äta DHEA pga jag är så rädd för att mensen ska rubbas och jag har inte så mycket tid kvar att vänta eftersom jag är drygt 41 år, kanske gör jag fel som inte tar det? Har samtidigt läst om många som fått oregelbunden och väldigt försenad mens och detta gjorde att jag backade. Jag har helt enkelt inte den där isen i magen att testa och se. Det känns som jag är i en stor kamp mot min egna kropp, jag är i krig mot min egna kropp som gör precis tvärtemot vad jag vill, ibland hatar jag min livmoder, har till och med skällt ut den en gång när jag var ensam hemma och jättedeppig, jag låtsades som min livmoder satt där bredvid mig och jag skällde o skällde tills jag föll i gråt i soffan, min psykolog så att det är bra att få ut sin ilska och frustration, hon gav mig tipset att gå ut i skogen och skrika så högt jag kan, men det känns inget vidare när man har grannar överallt kände jag , men då så psykologen att varför är det okej att skrika av glädje o bete sig allmänt galet om man vunnit mycket pengar, men att det inte är okej att skrika av sorg, och hon har ju rätt tycker jag, känslorna måste ju ut vare sig det är sorg eller glädje. Oj nu svamla jag ut där lite.... Så bra för dig att du fått ägglossning.
  • jennaA
    Karolina75 skrev 2013-08-14 12:24:22 följande:
    Förstår verkligen kluvenheten. Så känner jag också även om jag nu valde att äta dhea. Jag är 38 men vad jag förstår så motsvarar mina värden snarare en kropp som är 45, så jag har ju också ont om tid... Jag har ju lyckats bli gravid nyligen tidigare så det gjorde också att jag kände mig tveksam till att förstöra något. Läkaren som samarbetar med Falun tyckte dock inte att jag hade ngt att förlora med tanke på hur mina äggstockar såg ut och mina värden... Han trodde ju inte att vi kommer att lyckas något mer. Samtidigt känns det så konstigt eftersom jag dels blev gravid i maj förra året (som slutade i intrauterin fosterdöd 29 nov 2012), dels blev gravid igen i april nu iår (vilket slutade i MA v. 8+). Senaste året har jag ju liksom mestadels av tiden varit gravid...

Eftersom du blir gravid så har du ju goda chanser att lyckas tycker jag, vad äter du mer än DHEA?
  • jennaA
    cff skrev 2013-08-20 20:10:32 följande:
    Kör långa protokollet med 450 IE Fostimon. Har nedreglerat med Gonapeptyl-sprutor. Gonapeptyl är inte så vanligt i Sverige, men används ofta i Danmark tror jag - min klinik där nere skickar dem till mig. Det är kliniken som föreslagit Gonapeptyl, men när jag sen googlade på det såg jag att det att det i någon studie verkat kunna ge bättre resultat för poor responders. Vidare självmedicinerar jag med neupogen (1 fjärdedels spruta varannan dag totalt 4 st under stimuleringen). Tar även Klexane och kortison. Neupogen under stimuleringen har i en studie visat sig ge fler ägg hos poor responders. Men läkarna har sagt att det i stort sett är lönlöst att göra en IVF just nu eftersom mitt immunförsvar är så retat och det tydligen skadar äggen (dvs inte bara minskar sannolikheten för att de skall fästa och stanna kvar efter en befruktning). En läkare (Dr G i London) vill att jag skall ta Humira och sen vänta några månader så att nya ägg hinner utvecklas från grunden (= 3 månader) utan att skadas av det aggressiva immunförsvaret. En annan (Dr B i NY) vill att jag först skall genomgå deras tester och vänta på behandlingsplan. En tredje (Peny i Aten) ville att jag skulle vänta en månad eftersom jag i cykeln före denna åt östrogen (efter hysteroskopin - för att slemhinnan skulle läka så bra som möjligt) och de är osäkra på om det är bra som upptakt till en IVF (men min danska läkare sa att det kan gå åt båda hållen - ibland ger de patienter östrogen månaden innan IVF - i p-piller för att förenkla planeringen, och de har sett goda resultat från detta). Så det är mycket som kan påverka denna cykel. Men fortsätter mina ägg att växa så är jag såklart lycklig. Men, om slemhinnan inte tjockar till sig ordentligt kommer jag att be dem att frysa alla eventuellt befruktade ägg redan på dag 1 så får jag återföra dem en senare cykel.      

Nu kommer troligen en dum fråga här men du får ursäkta isåfall! Du skrev att immunförsvaret skadar äggen innan dom är färdiga, jag trodde bara immunförsvaret skadade äggen när dom blivit befruktade, och när man då får tillbaka ett befruktat ägg så förstör immunförsvaret det. Om immunförsvaret skadar äggen, vad mer i kroppen skadas isåfall, jag vet ju att reumatism är en immunologisk sjukdom men finns det fler?
Svar på tråden Tips om dhea