• gklassy

Tips om dhea

Hej allihoppa! Jag har följde denna tråd en tid och nu tänker jag att hoppa in. Hoppas det är ok.Glad

Jag börjar min tredje IVF behandling (första två blev avbryten för att jag fick inga vuxna follikel och sen bara en vuxen follikel). Min AMH ligger under 1 så det är svårt att kalla fram ägg.

Jag tar massor medicin och supplements (Levaxin, omega 3, melatonin, royal jelly, ubiquinol, DHEA...) för att hjälpa. Jag lärde nyligen att prolaktin värden är fortfarande hög på 562. Är det någon här som har lika hög nivå? Har det påverkat din behandling?

Kan ni rekommendera en klinik här i Sverige där läkarna är aggressiv och provar nya saker? Min klinik är (enligt min åsikt) konservativ och vill inte prata om DHEA eller prova behandlingar som är bäst anpassad till låg äggreserv.

• gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-19 06:48:21 följande:

liv, var har du köppt q10 ngnstans och vad är det för märke om man får fråga :)
    Hej, en tips.... det som jag fick på recept är myo -inositol. Enligt min naturläkmedel läkara, vanlig inositol är inte lika effektiv.
    www.metagenics.com/mp/products/cenitol.

• gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-19 13:57:21 följande:
    hej..tack. läste några artiklar och de nämde just myo-insitol ...   har kontaktaat min ivf läkare angående detta, få se om han vill skriva ut det...  så det finns bara vanligt inositol att köpa utan recept annars? 
    Vet inte om några andra på tråden har hittat den i affären. Jag köpte på internet.
    Om du ska ta q10, kan jag också tipsa at ubiquinol är mer effektiv än ubiquinon. Glad Lycka till!
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-19 18:33:39 följande:

Finns myo-inositol på apoteket mao (jag hittar det inte i FASS)? Har det något annat namn eller säljs det som just myo-inositiol (tänkte försöka be min läkare skriva ut ett recept :)?
    Nej, jag köpte på internet. Jag fick "receptet" av en läkare utomlands. Det har varit svårt för mig att hitta läkarna som kan såna saker här.

Förresten, jag är väldig imponerad av din IVF resa. Jag har läst många av dina inlägg och de innehåller mycket bra info. Du har kämpat ganske mycket och du ger mig hopp när jag känner för att ge upp. Glad Tack för att du och andra kämpare finns!
  • gklassy
    gklassy skrev 2013-06-20 10:54:23 följande:
    Nej, jag köpte på internet. Jag fick "receptet" av en läkare utomlands. Det har varit svårt för mig att hitta läkarna som kan såna saker här.

Förresten, jag är väldig imponerad av din IVF resa. Jag har läst många av dina inlägg och de innehåller mycket bra info. Du har kämpat ganske mycket och du ger mig hopp när jag känner för att ge upp. Glad Tack för att du och andra kämpare finns!
    Och, tyvärr vet jag inte om det finns på  apoteket för att jag aldrig kollade. Säg till om du hittar den.
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-20 15:48:40 följande:
    Är det Cenitol du beställde? Är det myo-Inositol? Jag behöver snarast mer Inositol och vill ha myo. Please, förtydliga f mig. Tack!
    Myo-inositol är den aktiva ingrediensen av Cenitol. Kolla linken. Hoppas den hjälper. Glad
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-22 19:29:12 följande:
    hej gklassy...  fick du alltså myo.inositol utskrivet här i sverige? enligt min läkare finns det ej i sverige...   om du fick recept på det kan du uppge exakta namnet som var på receptet? tack!
    Snart lycklig och Ng73,
    Förlåt att det dröjde lite tid.

Min recept kom frön en läkare utomlands. Metagenics Cenitol. Jag googlade och köpte här.

www.vitaminpartners.com

De levereras snabbt.
  • gklassy
    Liv2014 skrev 2013-06-23 12:50:03 följande:
    Ni som äter dhea och har gjort långa protokollet med nedreglering, skall man fortsätta med dhean i samma dos under nedregleringen (tänker tillföra hormon samtidigt som man ska ta bort dem...) eller ska man sluta och börja igen vid sprutstart? Eller sluta helt och hållet?
    Jag gör inte långa protokollet, men jag fick besked att fortsätta äta DHEA, melatonin, royal jelly, ubiquinol, pqq, omega 3, folapro, cenitol,.. osv. tills jag får plus.
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 21:37:56 följande:

gklassy, jag skickade ett mail till dem och fick bekräftat att allt var i sin ordning.

Nu undrar jag bara vilken dos du tog/tar per dag av Cenitol?
    Vad bra att du fick svar. Jag köpte en gång hos dem och det gick bra.
    Jag tar en scoop på morgonen och en till på kvällen. Men jag vet inte om du behöver lika mycket? Vad har din läkare rekommenderat?
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 22:39:18 följande:

Jag har tagit Inofolic i drygt 1 år. Den innehåller 2000 mg Inositol och lite folsyra per påse/dos.Jag har tagit två påsar per dag, 1 morgon och 1 kväll. Jag har kompletterat med 3 mg Melatonin på kvällen.

Jag har alltså tagit 4000 mg = 4 g per dag. DFetta har jag gjort på eget bevåg men berättat för Dr D i ASten att jag tar. Vi har aldrig diskuterat doser. Detta fick jag som ett tips av en FL-vän som bor i Italien. Hon hade blivit rekommenderat det av IVF-klinik där.

Jag har tagit samma dos som hon blev rekommenderad. Vet ej eller om det  varit myo-variant.

De IVF jag gjort efter intag har visat på fina embryon utan fragment. Tyvärr har jag ännu inte lyckats i alla fall. Även om det inte gått hela vägen har bl a Dr D och hans embryologer varit imponerade, med tanke på min ålder (var då 46 och 46,5 år) Är nu 47 år och samlar för att göra en sista FET med mina egna ägg. Vet ej något om kvaliteten på mina 1-dagars nedfrysta.

Ni tror säkert inte jag är riktigt klok, som inte gett upp. Jag har bra världen för min ålder och ibland svarat riktigt bra på stimuleringar. T ex i torsdags hade jag 9 äggblåsor, även om en del var små och inte komemr att fortsätta växa. De var då mellan 2,5 till 14,0 mm. Glad att jag får en chans.

Jag har i alla fall gjort mitt bästa när allt är klart, oavsett resultat.

Wow! Tack för att du berättade din historia. Även om jag tar så många tabletter har jag inte ännu kommit så länge för att se om de påverkar någonting. Det är en sak att lyssna på läkarna och köpa alla saker de ordinerar. Det är en helt annan sak att TRO på det som de ordinerar! Enligt din historia kan jag tänka mig att alla pengar jag har lagt på supplements är värde det. Jag var lite osäkert på melatonin, men nu ska jag fortsätta att ta den regelbundet. Glad Jag är 38 och har få folliklar och de är så svårt att stimulera. Du ge mig hopp! Glad Ge inte upp!
  • gklassy
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 22:53:12 följande:

Jag såg precis detta efter ett inlägg av Cff i annan tråd. Det bekräftar att Inofolic som jag tagit är myo-vaiant.

4 g/day myo-inositol improves egg quality and pregnancy rate in women with failed IVF
    Recently, a number of studies have shown that the presence of several compounds in the follicular fluid positively correlates with oocyte quality and maturation (i.e., myo-inositol and melatonin). In the present study, we aim to evaluate the pregnancy outcomes after the administration of myo-inositol combined with melatonin in women who failed to conceive in previous in vitro fertilization (IVF) cycles due to poor oocyte quality. Materials and methods. Forty-six women were treated with 4 g/day myo-inositol and 3 mg/day melatonin (inofolic® and inofolic® Plus) for 3 months and then underwent a new IVF cycle. Results. After treatment, the number of mature oocytes, the fertilization rate, the number of both, total and top-quality embryos transferred were statistically higher compared to the previous IVF cycle, while there was no difference in the number of retrieved oocyte. After treatment, a total of 13 pregnancies occurred, 9 of them were confirmed echographically; four evolved in miscarriage. Conclusion. The treatment with myo-inositol and melatonin improves ovarian stimulation protocols and pregnancy outcomes in infertile women with poor oocyte quality.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463230

Bra att veta. Var köper du Inofolic?
  • gklassy
    Jag känner besegrade idag.

Jag var på ultraljud imorse för min 3e behandling. Jag tar 300 menopur + 150 gonal f. Inga av mina ägg växte. Läkaren har ökat dösen och säger att vi ska kolla igen på fredag...men han också säger att han har inte höga förväntningar. Vid två tidigare behandlingar hade jag inga växte ägg på behandling #1, och endast en mogen ägg på behandling #2. Båda och ställdes in.

Jag tar alla dessa tillskott för ägg kvalitet men vad spelar det för roll om inga av mina ägg vill växa!?
    Vad säger ni IVF kompisar...  Är det här helt meningslös? Har någon annat varit i den här situation? Jag vet inte vad man ska göra åt detta.Gråter
  • gklassy

Tack Ng73. Jag började med tillskotten ganske nyligen i april. Ja äter också DHEA men jag tror det hjälper också bara kvalitiet. Mitt problem är att minä ägg växer inte. Vet inte om DHEA borde hjälpa den problem också?  AMH värde ligger under 1 (vet inte exakt för att kliniken mäter inte mindre än 1).

Nej jag är inte redo att ge upp, men jag är frustrerad och besviken idag och vet inte vad jag ska tänka eller göra åt det här.

• gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-24 19:41:29 följande:

kommer ni att avbryta denna omgång tror du? är det maxdos du får? de kanske behöver öka medicinen rejält från dag ett...   men hoppas du tar hand om dig själv och gör ngt som gör dej glad och få dej att må lite bättre trots detta...    får man fråga vilken klinik du använder dig utav? kram
    Ökad dosering till 450menopur + 150 gonal f. Ultraljud igen på fredag. Men misstänker att den blir avbryten. Min E2 värde idag är 545 och den borde stiga upp till typ 2000 - 3000 innan ER. Usch.

Ja, jag och min sambo var ute ikväll och åt god mat... och en liten glas vin. Jag känner mig lite bättre nu.Glad

Jag är på fd Öresundskliniken. Själv?
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-24 21:45:00 följande:

Jag kan förstå att det känns både frustrerande och sorgligt. Jag tycker du skall fråga din läkare om du kan få testa tillväxthormon (läs mer här) samt neupogen (läs här) för att få folliklarna att växa. Borde vara värt ett försök, tror inte du kan förlora så mycket på det.

Tack för info!
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-06-25 11:16:00 följande:

håller tummarna för dig då :)    hoppas att det går vägen,,,,, jag undrar bara om de kunde ge dig högre dos från behandlingsdag 1 nästa gång (om ni avbryter denna omgång) om det skulle göra ngt?  

jag går i falun.. hade tur nog då jag är bosatt i stockholm och skrev in mig på huddinge...  men väntetiden där var ca 8 månader..  bestämde mig då att kontakta falun och köra en omgång den privata vägen medans jag väntade. sjuksköterskan på kliniken jag går till här i stockholm tyckte då jag skulle kontakta vårdgarantin och se om jag kunde utnyttja det i samband med falun. iom att jag redan var inbokad i falun så gick det vägen och landstinget tog över. har hört mycket bra om falun kliniken och dessutom växte jag upp där så det kändes rätt på nåt sätt..

jag har inga svårigheter att producera folliklar som du , men det här hände mig . 1a behandlingen blev jag överstimulerad då de började med 400 menopur...  de sänkte och sänkte efter ultraljuden och blodproven men det var inte nog och jag fick lov att coasta i 4 dagar innan jag tog mogningssprutan... det gick hela 6 dagar mellan menopur och äggplockningen och när de tömde typ 10 blåsor på varje sida så hittade de inte ett ända ägg..  läkaren trodde att det var just för att jag coastat för länge och att äggen drog sig tillbaka.   2a omgången sänkte de menopuren och jag började på 175 el lik 112.5, då minsann fick jag bara 3 mogna blåsor att tömma. 2 ägg hittade de. så det gör verkligen en himla stor skilnad på mängden av medicin.  (3je försöket gick bra då jag fick 9 ägg, 6 mogna)..  iaf...  så kanske de kan "chocka" din kropp med en rejäl dos från dag ett... 

hade jag vetat då vad jag vet nu, så skulle jag avbrytit den 2a behandlingen när jag bara hade 3 blåsor, men det är svårt . man är ju så ivrig... och man vet ju aldrig... det tar ju bara ett enda ägg och det kan sitta i den enda blåsan som kommer fram...  kram  

Hehe. Egentligen fick jag tips att börja med mycket högre dosering frön början och jag diskuterade med läkaren, men läkaren tror att de kan behandlingen bäste. Obestämd

Tack för att du berättade din historia. Jag hoppas att du lyckas med nästa försök!
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-07-09 09:23:53 följande:

hur har det gått gklassy?
    Behandligen blev avbryten som jag hade misstänkte. Bara en ägg växte till 13mm och jag tror att det försvann för att jag fick mens tidigt på dag 21. Första gången som jag fick den så tidigt. Sköterskan sa att om det hände då och då så är det inte onormalt. Jag är rädd för att det är ett tecken att jag är i tidig klimakterium! Jag hoppas att hon har rätt. Jag är knappt 39! Har det någonsin hänt till er efter en avbryten behandling?

Jag ska prova behandlingen igen när nästa mens kommer. Då har det blivit 3 månader med DHEA. Jag funderar på att bytta klinik, kanske Falun för att de är kunnig med DHEA eller en klinik i Köpenhamn. Men Falun är ganske långt från mig.

Hur går det med dig?
  • gklassy
    Liv2014 skrev 2013-07-11 13:28:05 följande:
    gklassy fick mens 22 dagar efter avbrutet försök. Månaden efter kom den på dag 26, ungefär som vanligt för mig.
    Tack för det Liv2014! Körde du behandlingen med nästa mens och hur gick det?
  • gklassy
    Ng73 skrev 2013-07-10 19:11:19 följande:

oj vad synd,, men samtidigt så hoppas jag att de kör på lite hårdare med medicinen från dag ett inför nästa omgång för dig... och hoppas att folliklarna växer till sig då! kontakta falun vetja...  du går hos en hemortsläkare tills det är dags för själva äggplockningen...

har läst på många ställen att man skall ta dhea 3-4 månader innan det ger ngn resultat. så ge inte upp!!!!

själv så har det inte hänt så mycket sedan sist förutom att jag lagt till melantonin i min behandling... kommer nog att köra igång nästa ivf i slutet av aug...  kram på dig!   
    Tack du! Ja, det är sant, men även närmaste hemorstläkaren som de jobbar med ligger i Kalmar. Jag ringer upp Falun när de är tillbaks från semester.
Svar på tråden Tips om dhea