• Karolina75

Tips om dhea

Hej! Jag hoppar in i denna tråden. Jag är 38 år och har en dotter född -09 och en dotter som föddes död november -12. Det tog oss ca ett år att bli gravida med båda döttrarna. Efter vi fick vår döda dotter så blev jag gravid igen på fjärde försöket, men det slutade i missfall. Innan jag blev gravid sista gången hade vi påbörjat en fertilitetsutredning. Jag trodde egentligen inte att den skulle visa något eftersom jag trots allt blivit gravid men det visade sig att mitt amh låg på 0.2 och fsh på 15. Jag har nu även fått ett ultraljud på äggstockarna men läkaren såg inte min vänstra äggstock och i den andra såg han ingen äggreserv. Han trodde att missfallet kan ha varit sista rycket för min kropp då det gäller att bli gravid. Jag tjatade till mig dhea (prasteron) då jag läst lite om det på nätet. Jag blev ordinerad 3×25 mg om dagen. Nu är jag dock lite orolig för att ta dem när jag läst att man helst även ska kolla sitt dhea-värde innan... Vad vet ni om detta? Vad kan hända om dhea redan är bra? Kan det göra så ngt blir värre? Hänger lågt dhea alltid ihop med lågt amh och högt fsh? Jag har trots allt en regelbunden menscykel och får punktligt utslag på äl-tester varje månad. Jag har ju dessutom nyligen blivit gravid... Läkaren har semester så jag kan inte fråga honom. Hade ni andra valt att ta tabletterna? Känns ju inte som att det finns så mkt tid att spela på... Vill så gärna få ett till barn!

• Karolina75

Kan för övrigt tillägga att jag tagit 50 mg av tabletterna per dag sedan jag fick dem för en vecka sedan. Varje gång känner jag dock viss tveksamhet... Har fått ganska ömma bröst sedan ett par dagar och magen har blivit svullen. Jag har sett i tråden att vi är flera som har väldigt sparsam mens - är det något som är typiskt vid lågt amh eller dhea-brist? Någon som vet vad det kan tyda på? När jag var yngre, för sådär 10 år sedan, hade jag extremt riklig mens (9 dagar och problem med att jag blödde igenom bindor) men nu enbart ca 3 dagars små fläckar och det räcker med trosskydd.

• Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-05 09:29:14 följande:
    Jag tog dhea på eget bevåg efter beskedet att mitt amh var på 0,27, startade i sep/okt 2012 75 mg/dag, inga biverkningar alls, fick plus på stickan i början av dec, missfall v 7, började med dhea igen samma dos, fick besked i mars 2013 om att amh nu var 0,14, men läkaren såg många fina ägg, och jag blev gravid igen på den äl och är fortfarande (v 23).

Vi startade våra försök hösten 2011, och det var inte förrän jag började äta dhea, massa d vitamin och q10 som det hände något. Jag var 28 när jag fick det första amhbeskedet och är nu 29.

Jag har väldigt stor tro till dhea och har redan beställt mer som jag ska ta igen när vår skatt har tittat ut:)

Lycka till allihop!

Underbart - det är precis det vi vill höra här! Grattis! Jag började med dhea och d-vitaminer för en dryg månad sedan och väntar på en leverens av q10. Hur mkt d-vitamin och q10 tog du? Du blev alltså spontangravid om jag fattar rätt?! Tog du några hormonprover innan du började med dhea för att veta vilken dos som var lämplig? Jag har ett amh på 0.2 och har 3 graviditeter bakom mig vilka resulterat i ett levande barn, ett döfött barn (v.31) och ett missfall. Möjligen har jag ytterligare 3 missfall bakom mig, men i de fallen har jag bara hunnit få väldigt svaga plus varpå jag börjat blöda. Önskar mig ett till barn så oerhört mycket!
  • Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-06 12:41:57 följande:
    Jag beställde dhea från dhea.com innan de slutade skicka till sverige.

Jag åt 4 d vitamintabletter tror de var 20 ug?

Q10 köpte jag de som var 30 ug tror jag och åt tre om dagen.

Jag tog inget dhea-s prov innan, körde bara på med 75 per dag.

Ja jag blev naturligt gravid båda gånger.

Karolina, jag beklagar verkligen sorgen över ditt dödfödda barn. Får man fråga vad som hände? Härligt att du har lyckats få ett barn i alla fall. Det är mitt mål med. Har du högt fsh också?

Tack! Vi har haft ett tungt halvår (drygt) sedan det hände och mitt i detta har jag blivit gravid, fått missfall samt fått besked om min dåliga äggreserv. Vi har inte fått ngt besked om varför vår dotter dog trots prover och obduktion. Hon var tillsynes frisk. Ja, jag har högt fsh också, vilket låg på 15 vid provtagningen för ett halvår sedan. Vid ultraljud av äggstockarna för ca 2 månader sedan kunde läkaren inte se en enda preantral follikel så han var rädd att fsh stigit ytterligare. Har remisser hemma för ytterligare prover men har inte tagit dem än. Vad låg ditt fsh-värde på?
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-06 16:34:59 följande:
    Jag tror jag har världens bästa apotek, PS-apotek vid Sankt Eriksplan i Stockholm (ett litet fristående apotek som drivs av en familj). Jag mailar dem listan på de mediciner jag behöver (och har recept på) och mitt personnummer (det brukar ju vara en ganska anseenlig lista när det är dags för en ny IVF-omgång) så fixar de allt. 

Jag mailade dem häromdagen, de bekräftade via email när allt var klart, en del medicin behöver de ju beställa (om det är något som är mer bråttom brukar de sms:a) och idag när jag kom förbi gjorde receptarien en kort paus med den kund han höll på med för att ge mig en färdig kasse med all medicin (han förvarade kylmedicinen separat tills jag kom). Allt var redan klart och färdigutcheckat (jag har högskostnadskort) så jag fick påsen, tackade så mycket och var sen klar. Hela besöket på apoteket tog typ 2 minuter. Så himla skönt när det fungerar bra .

Gillar
  • Karolina75

Har ni märkt av några andra av de möjligt positiva effekterna av dhea, som inte rör graviditet och äggblåsor? Jag tänker på högre fysisk prestationsförmåga, viktnedgång och ökad muskelmassa... Det gör ju liksom inget om någon ytterligare positiv liten bieffekt skulle uppstå

För övrigt känner jag att jag har ungefär som mensvärk fast svagare hela tiden sedan jag började med dhea för drygt en månad sedan. Känner ni andra igen det? Får huvudvärk när jag ökar från 50 mg till 75 också... Vet inte riktigt vilken dos jag ska våga lägga mig på. Blir ju rädd att förstöra min cykel som vanligtvis är som en klocka på 28 dagar.

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-06 18:38:14 följande:
    Karolina, apropå din fråga om andra effekter, jag märkte att det gick lättare att jogga, kände mig mer uthållig och starkare. Kände mig också piggare på så sätt att jag orkade ta tag i saker och aktivera mig lättare (höll på att rehabilitera mig efter utmattning). Det var tydliga skillnader för mig. Fick som du huvudvärk när jag ökade, har skrivit om det tidigare. Fick då även hjärtklappning. Håller tummarna för bra effekt för dig!

Tack! Tyckte att det gick lättare att springa idag än tidigare, men det kan ju vara en tillfällighet också...
  • Karolina75
    Hannah8401 skrev 2013-08-06 23:30:40 följande:
    Karolina, fy vad hemskt med er dotter. Hur märkte du att hon dog? Avsaknad av rörelser? Är ju väldigt positivt att du verkar ha lätt för att bli gravid.

Mitt fsh var på 10. Ja jag märkte att jag blev starkare, tränar mycket gym och kom mig vidare från lång stagnation väldigt kul!

Tur det finns lite positiva bieffekter också För övrigt tappar jag hår också...

Ja, fosterrörelserna slutade plötsligt en dag... Fosterrörelser ska inte avta eller minska i slutet av graviditeten vilket annars är en välspridd myt. Även om en graviditet är det jag önskar mig mer än något annat så skulle jag vara livrädd att gå igenom en ny sådan och jag skulle vara enormt uppmärksam på rörelserna och om de förändrades...
  • Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-08 12:36:52 följande:
    Karolina, jag vet inte om jag sagt hur sorgligt jag tycker det är att höra om din förlust av ditt barn Jag känner tyvärr flera som varit med om det, nu senast drabbades en kollega för bara några veckor sedan. Själv har jag ju också förlorat ett barn, men i en olycka, han blev bara ett och ett halvt år gammal.

Säljes i Årsta, jag fick senare äl än vanligt tror det var dag17-18 istf dag 12-13. Det var dock bara första och ev även andra cykeln med DHEA, minlev mensen några dagar sen med. Därefter kom äl ca dag14-15 vilket var det jag haft hela mitt liv (förutom de 2senaste åren) så det kändes som ett framstegs. Tycker mig ha sett att fler haft mer rubbad cykel första/andra månaden med DHEA men att det sedan blivit bättre. Jag kom inte upp i mer än50mg.

Vad oerhört ledsamt att höra att du förlorat en 1.5 åring! Du kanske har skrivit det tidigare, men jag har bara läst delar av tråden innan jag ganska nyligen hängde på. Det är så svårt att tvingas mista ett barn, men på något sätt måste vi ju fortsätta och klara av detta. Jag är med i en fb-grupp där vi är runt 350 medlemmar som mist ett spädbarn i slutet av graviditeten eller första året och det är vidrigt att se hur många som drabbas samtidigt som det är skönt att känna att man inte är ensam.

Vad gäller dhea och äl/mens så är jag också orolig för ökningen till 75 mg. Första cykeln tog jag 50 mg och då flöt allt på som vanligt. Nu har jag börjat med 75 mg de flesta dagarna och jag väntar spänt på om äl kommer komma som vanligt (i så fall på måndag).
  • Karolina75

Min kropp brukar vara som en klocka och äl-tester visar alltid tydligt utslag punktligt, men nu denna månad så har den antingen varit på tok för tidig, eller så är den försenad... Blir så stressad av detta... Det är andra månaden med dhea och förra cykeln var allt som vanligt. Jag har sett i tråden att flera fått längre cykler eller att äl uteblivit med dhea. Är det några av er som har haft fortsatt regelbunden äl trots höjning till 75 mg dhea? Mest rädd är jag förstås för att äggen är slut nu... Läkaren som gjorde ultraljud av mina äggstockar sa ju faktiskt att sista rycket kunde ha varit för min kropp eftersom han inte såg några antrala folliklar... Om det är någon som följer tråden och numera inte har ägglossning längre - har den bara slutat helt plötsligt då eller kommer den mer oregelbundet först?

Svar på tråden Tips om dhea