Tips om dhea
Hej! Jag hoppar in i denna tråden. Jag är 38 år och har en dotter född -09 och en dotter som föddes död november -12. Det tog oss ca ett år att bli gravida med båda döttrarna. Efter vi fick vår döda dotter så blev jag gravid igen på fjärde försöket, men det slutade i missfall. Innan jag blev gravid sista gången hade vi påbörjat en fertilitetsutredning. Jag trodde egentligen inte att den skulle visa något eftersom jag trots allt blivit gravid men det visade sig att mitt amh låg på 0.2 och fsh på 15. Jag har nu även fått ett ultraljud på äggstockarna men läkaren såg inte min vänstra äggstock och i den andra såg han ingen äggreserv. Han trodde att missfallet kan ha varit sista rycket för min kropp då det gäller att bli gravid. Jag tjatade till mig dhea (prasteron) då jag läst lite om det på nätet. Jag blev ordinerad 3×25 mg om dagen. Nu är jag dock lite orolig för att ta dem när jag läst att man helst även ska kolla sitt dhea-värde innan... Vad vet ni om detta? Vad kan hända om dhea redan är bra? Kan det göra så ngt blir värre? Hänger lågt dhea alltid ihop med lågt amh och högt fsh? Jag har trots allt en regelbunden menscykel och får punktligt utslag på äl-tester varje månad. Jag har ju dessutom nyligen blivit gravid... Läkaren har semester så jag kan inte fråga honom. Hade ni andra valt att ta tabletterna? Känns ju inte som att det finns så mkt tid att spela på... Vill så gärna få ett till barn!