• Fertilitetsresa

Tips om dhea

Hur har det gått för er som går på dhea? Har ni blivit gravida? Och isf naturligt eller via ivf? Dvs. tror ni att dhea har hjälpt? Har ni biverkningar?

Jag har i bagaget 1 spontangraviditet med MF som följd, 1 ifv Su och 1 ivf privat, allt misslyckades. Står i ÄD-kö till SU sedan mars. Jag kontaktade IVF kliniken i Falun men de ville inte skriva ut Prasteron till mig, utan rekommendeade även de äggdonation, liksom SU och Carlanderska Gbg. Har köpt på dhea.com ist + att vi står i ÄD-kö i Finland sedan maj.

Vet inte ens om det är värt att hoppas på att detta ska funka? Tar sedan 1 månad tillbaka 75 mg/dag, mensen är nu ordentligt försenad, tappar hår + tror att jag har fått utslag på händerna? Någon som känner igen sig?  

• Fertilitetsresa

@Ng73 tack för ditt svar! Ja jag självmedicinerar ju så jag är osäker... Dock har jag 0,2 i amh-värde så det känns som m jag bör ha ganska hög dos? Eller?

• Fertilitetsresa

Jag har inte tagit några androgener-prover utan självmedicinerar 75 mg dhea per dag. Jag har dock diskuterat detta med läkare på SU & Carlanderska. FÖrra veckan var jag på Fertinova i Helsingfors inför ÄD-bheandling. När jag berättade om att jag tar dhea sa hon "It doesn´t harm you, men vi vet inte om det har betydelse", så det var skönt att få ok att jag kan fortsätta ta det dock :)

Fast jag har inte lyckats få positiv ÄL och jag har heller inte haft mens på två månader vilket känns sådär... Vad har ni för erfarenhet kring detta?  

• Fertilitetsresa

I detta sammanhanget vill jag bara skriva och berätta vad min läkare i Finland sa nu när vi var där på vårt första möte där vi står i kö för ÄD. Jag berättade att jag skälvmedicinerar med dhea. Hennes kommentar var: "It doesn´t harm you, men vi vet inte om det hjälper. Men du kan fortsätta ta det, dock ska du sluta en månad innan ägginsättning".

• Fertilitetsresa

@Ng73 ja innan dess var den regelbunden. Men jag avbröt sista ivf:et i slutet av maj och det påverkar kanske också... Men jag borde kanske minska till 50 mg per dag?

• Fertilitetsresa
    MissBoring skrev 2013-08-12 13:02:36 följande:
    Ett tips är att läsa tillbaka i tråden, där står allt om oss som ätit DHEA och hur det gick, plus att det finns mycket info på vägen att få genom att läsa igenom tråden.
    Bra tips i sig. Men det är det här som jag tycker är det "negativa" med dessa trådar som blir så långa, denna har nu över 300 sidor. Det är svårt att komma ihåg vad man läst och sedan har man olika frågor beroende på var man befinner sig i processen....

Som ett exempel (fast inte på dhea) startade jag en ny tråd "Äggdonarion Fertinova Helsingfors" i syfte att få en färskare tråd med dem som är aktiva nu (och som gör äggdonation i Finland). Men blev rekommenderad att läsa den befintliga som hade startats 2011. Visst ovärderlig information i dessa trådar men svårt att slå i dem som en uppslagsbok.

Lycka till allihopa! FYI: jag har nu sänkt min dos till 50 mg/dag, vantar fortfarande på min mens som nu är minst en månad försenad :(  
  • Fertilitetsresa

Efter att jag började med dhea för 7 veckor sedan (gick ut hårt på 75 mg/ dag och sänkte det sedan till 25) har jag nu ääääntligen fått mens - bara 10 veckor sedan jag hade den sist! NU hoppas jag på ÄL om ett par veckor...

Någon som vet när jag kan tänkas våga höja till 50 mg/dag utan att mensen ska utebli igen?

• Fertilitetsresa

@Liv2014 när jag berättade för kliniken i Helsingfors att jag självmedicinerae med dhea sa de att det gick bra men att jag skulle sluta ca två månader innan, vid nedregleringen...

• Fertilitetsresa

Inom kort ska jag påbörja min ÄDbehandling och måste då sluta ta dhea. Kan man sluta tvärt eller bör man trappa ned?
    Någon som vet??

Svar på tråden Tips om dhea