• Älva1973

Tips om dhea

Hej hej,
    Har haft den här tråden som favorit ett litet tag nu men inte skrivit något. Jag har hört talas om DHEA och försöker nu läsa på mig mer om det. Vi har bestämt oss för att göra ett IVF-försök och är nervös för att jag inte kommer producera nog många fina ägg.

Har börjat en utredning och har fått svar på mina prover att de är "normala". AMH-värdet fick jag ta om för att det visade en siffra som inte fanns i det normala intervallet. Väntar nervöst på det  svaret. Ska på läkarbesök om en vecka och gå igenom provsvaren. Jag har aldrig fått något hormonstimulerande under tiden vi har försökt. Tänker säga till henne att vi vill ta IVF nu först (kommer få betala för det själv) innan vi måste fortsätta försöka själv. Funderar på om DHEA kan förbättra chanserna vid IVF (vilket jag läst att det gör för många).

Ska läsa lite och se om jag blir något klokare och kanske kan få ställa någon fråga om det är ok?
    Jag bor uppe i norra sverige och där är landstinget väldigt snåla med sin hjälp, man får inte ha fyllt 38 år och jag fyller 39 nu om två veckor. Går till en privat klinik nu.

• Älva1973

Germany: tack så mycket för ditt svar och ditt tydliga resonemang, det låter helt så som jag skulle tänka. Jag är väldigt rädd att påverka kroppen med något negativt. Jag vill verkligen veta att det jag gör tillför något bra. Jag har bara testat rosenrot, efamol, Agnus Castus, apiforce, grapefruktjuice och bidolvin under mina försök. I olika kombinationer, men inte alla samtidigt.

Förstår känslan av att man i slutändan vill testa vad som helst för att få det att lyckas. Jag går till Sensia.

Jag vill verkligen inte vara den som bara hoppar in i tråden och ställer frågor. Men jag kände att ni verkar ha bra koll på ämnet och har en hel del erfarenhet.

Kram på er alla, håller mina tummar för er att ni får ett efterlängtat plus :)

• Älva1973

Ni är väldigt aktiva här inne och jag hinner inte läsa allt och hänga med.
    Men jag ser att det kommit ett plus nu och vill verkligen gratulera Germany till det.
    Stort grattis !!!!!!!!!!!!!! Solig önskar dig all lycka till.

Jag har fått svar på mina prover och de ser bra ut. Sedan så har inte AMH-provet kommit än och jag ska ta om progesteronprovet. Även mitt VUL visade på många fina blåsor i båda äggstockarna. Men hur som helst sa hon att allt såg ut att ha bra förutsättningar. Vi kommer ändå att satsar på ett IVF i februari och om inte det går bra så kör vi naturligt eller med frysta försök.

• Älva1973

Hej igen tjejjer. Tänkte höra om det är ok att jag sticker in en liten fråga om AMH-värdet. Jag antar att ni tagit det några gånger.

Jag är lite bekymrad över mitt resultat eftersom det inte ligger inom det normalvärde som anges. I dag fick jag provsvaret. Nu hade jag ett S-AMH på 9,3. Är det rimligt. Kan man ha för högt värde och vad innebär det då?

Jag är ju ändå 39 år så jag förstår inte riktigt hur jag kan få den siffran annat än om det är något fel med provet. Har tagit det två gånger och förra provet visade ett resultat på 12. Därför fick jag ta om det. 

• Älva1973
    cff skrev 2012-12-20 23:06:46 följande:
    Älva, det låter som att du kan ha fått ditt värde i pmol/L (dubbelkolla med din läkare, be också att få en kopia av provsvaret - då får du ett papper där det också står ett referensintervall, dvs en förklaring av vad som är normala nivåer.

Om du har ett värde i pmol/L kan du dividera din siffra med 7,14 för att få värdet i mikrog/L vilket är den enhet folk tänker på man säger att man har en dålig äggreserv om AMH är lägre än 0,7.
    Tack för att du svarar Glad
    Jag lägger in en bild på labbsvaret. jag fick en kopia i brevet. Jag har sagt att jag vill veta alla siffror eftersom jag är lite "siffernörd".

Jag ska ringa och prata med sköterskan och höra om jag kan få lite mer förklaring. I morgon ska jag även lämna ett nytt progesteronprov för att se om jag ägglossat. Jag gjorde ett VUL på CD16 och då såg jag många äggblåsor i båda äggstockarna. De såg inte ut att ligga på rad heller. I den vänstra fanns de som var större. Slemhinnan var då 6mm. Nu tror jag inte något ägg släppt ännu, är på CD 22 idag.

• Älva1973
    cff skrev 2012-12-20 23:48:38 följande:

Älva - du har rätt, ditt AMH verkar vara lite väl högt. Det kan vara en indikation på något som heter PCOS - men jag vet inte om det kan betyda något annat också. Hursomhelst, du skall absolut inte äta DHEA (DHEA rekommenderas till de som har få ägg, vilket korrelerar med lågt AMH).

Om det visar sig att du har PCOS tycker jag du skall googla på Inosotol som jag läst skall vara bra för de som har PCOS (allra bäst skall det vara med en kombination av myo-inositol och D-chiro-inositol vara: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22774396).

Tyvärr vet jag inte vad man bör tänka på om man har högt AMH - kanske finns det en tråd här på FL om det. 

Nä jag har uteslutit DHEA för min del, detta tack vare er här inne också. Ni har ju läst på en hel del och testat mycket och jag har läst mig till era goda råd. Jag har som själv försökt diagnostisera mig, men gör inget utan att veta att det är bra för mig. Det enda jag experimenterat med är ju lite naturmedel såsom rosenrot, efamol och agnus castus för att få mer regelbunden mens. Men nu äter jag bara efamol. Jag tror att rosenroten gjorde att jag fick kraftigare ÄL för nu känner jag ju inte av den och den lyser med sin frånvaro.
    Jag tyckte det var intressant med ett så högt AMH-värde, men samtidigt blir man ju orolig att det ska vara något negativt.
    Tack för ditt svar, jag ska googla vidare Solig 
  • Älva1973
    germany skrev 2012-12-21 10:10:04 följande:
    Älva - Rätt beslut att inte äta DHEA.
    Ang. PCOS så borde inte din läkare ha sett om du har det när du gjorde undersökning?
    Men håller med om att du har ett riktigt högt AMH! Men inte sagt att det behöver innebära problem.
    Ang. AMH så är nog vi alla här mest insatta hur det är att ha ett lågt sådant.

Tror det kommer att lösa sig för dig!
    Hoppas du tittar in här även om DHEA inte är något för dig. Vill väldigt gärna höra hur det går för dig.
    Lycka till! 
    Tack, vad gullig du är som svarar Solig
    jag har förstått att det är lågt AMH som gäller för DHEA...och nu fick jag ju veta att jag har ett högt värde. Nej hon såg inte det. Jag såg inte heller de klassiska pärlbanden med äggen. Jag frågade dessutom speciellt om det. Tror inte hennes VUL-maskin är den senaste på marknaden för bilden var bättre på sjukhuset när jag var där för mitt missfall i somras.

Jag lovar att titta in och berätta hur det går. Kommer inte vara så aktiv i övrigt när jag inte ska använda DHEA eller har lågt AMH. Men ett problem har jag trots allt.

Lycka till nu till er andra och ha en underbar jul och nyår Tomte 
  • Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-03 16:45:29 följande:
    Vem var det nu som skrev om höga värden?  Jag tänker iaf att jag när jag var hos hemortsfgyn senast sa att jag hade läst att i nomadstammar som inte har p-medel osv så föder kvinnorna sitt sista barn i genomsnitt vid 42års ålder och att jag tyckte det var hoppfullt. Då sa gyn att det är för att dessa kvinnor ofta har PCOs och därför har en ökad äggreserv i sina äggstockar och därför kan föda barn långt upp i åldrarna. Det borde ju vara hoppingivande för de med PCOs i så fall?"  
    Det kanske var jag som skrev om det. Jag hade väldigt höga värden vid mina tester. Jag har inte fått bekräftat ännu att jag har PCOs men jag misstänker det. I alla fall så har jag alltid haft väldigt oregelbunden mens. Nu den här cykeln fick jag positivt på mina ÄL-tester på dag 32. Så det har varit en lång väntan. Vi har gjort egna försök nu i väntan på att få göra IVF. Men jag måste säga att jag är grymt taggad på att göra IVF-försk trots att det innebär en massa planering och kostnader. Ska även göra PDG då för att vara säker på att inte få tillbaka embryo med kromosomfel. Jag hoppas att det minskar risken för missfall samt att jag slipper göra FVP. Jag har också snuddat vid tanken om att sätta tillbaka två, men vet för lite om det. Sedan så har jag inte gjort IVF tidigare så detta blir (om det blir) en försöksomgång känns det som. Förhoppningsvis får man några att stoppa i frysen också Solig

Väntar på den slutliga bedömningen från utredningen. Har telefontid med läkaren nästa vecka på tisdag.

Jag tittar gärna in här och läser emellanåt för ni har så mycket kloka tankar att komma med även om DHEA inte är något för mig. Ni verkar vara ett gäng härliga tjejjer (i min ålder).

Önskar er en stor kram och lycka till med graviditeter, samt hopp om många plus nu 2013 {#emotions_dlg.flower} 
  • Älva1973

Vi 4: skriver ju inte så ofta här så jag förstår att du inte kommer ihåg ;)

Jag tycker inte att jag blivit så noga undersökt vid VUL. Ena gången så var jag på BIM-3 så då såg man bara gulkroppen. Nästa gång var denna cykel på dag 16 och då såg jag många follikels i varje äggstock, men hon räknade dem inte. Jag skulle gissat på minst 8 i varje så det är inte omöjligt att det stämmer det du skriver. Jag tycker inte att det känns som en gedigen utredning. Sambon har lämnat spermaprov och de var väldigt bra. Jag har lämnat blodprover på diverse hormoner som såg normala ut. Förutom mitt progrsteron. Verkar ta det på fel dagar, och nu på dag 23 så hade ju min ÄL inte dykt upp. Hoppas på något besked, vad det än är då känner jag mig positiv än då länge.

Jag tempar också varje morgon kl 6.20. (Kolla gärna mina charts på FF, länk i sidfoten i förra inlögget) Har också märkt att jag kan vara väldigt varm om jag vaknar på natten och kollar tempen. Jag fick en fin trifasisk kurva när jag blev gravid i våras. Sedan har jag märkt att min temp kan vara låg och hög mellan ÄL och BIM, inte så stabil så att säga. Jag misstänker att jag kan ha problem med progesteronet. Har även haft en slemhinna på 6mm den gången jag hade VUL på BIM-3.

Skriver från mobilen nu så det kanske blir lite rörigt.

• Älva1973
    cff: vad fint du skrivit om hur ni hanterar er öppenhet med vänner mm. Det måste kännas skönt att kunna göra de valen ni gör utan att behöva tänka på vad andra tycker hela tiden. Själv så vet ingen annan än våra föräldrar om att vi försöker i och med att vi blev gravida i våras och berättade. Men vi har inte berättat att vi planera IVF för någon. det var en lättnad att ha berättat när man gick igenom missfallet, för då behövde ingen ifrågasätta när man hade känslorna utanpå kroppen.

lillstoran: Jag är 39 år och får inget genom mitt landsting (tillhör "de berömda" norrlandstinget so har sämst villkor) . Kommer få betala allt själv så då gör jag det utomlands och där får man göra PGD.

Jag förstår din tanke med "besattheten", jag har tempat så länge nu att det blivit en rutin och jag noterar bara siffran och kollar inte så mycket på det som tidigare. Men känner att det är skönt att försöka lära känna kroppen i och med att utredningen inte är färdig än. det är sunda tankar att inte tänka på att göra barn hela tiden, att fokusera på resor och allt annat man tycker är  roligt Glad

hemulen: Ytterligare intressant info om PCOs. Tack. Det kan vara så att jag haft det när jag var yngre eftersom jag hade väldigt glest mellan min mens då och även hade svårt att bli gravid som 22 åring. Men jag känner inte att jag behöver få någon diagnos så länge jag kan få hjälp på ett eller annat sätt. Bara att få veta att jag har många ägg och att det finns goda möjligheter att lyckas.

Jag är nog inne i en fas där jag känner mer glädje än jag gjorde för lite drygt en månad sedan Solig
    Där ett tag var det oerhört jobbigt att vistas i trådar där många unga plussade som försökt en eller två gånger. Sedan fyllde jag år samt att vi hade försökt i ett år. Var mycket som kändes betungande just då.
Svar på tråden Tips om dhea