Inlägg från: Säljes i Årsta Stockholm |Visa alla inlägg
  • Säljes i Årsta Stockholm

Tips om dhea

Hej
    Jag har följt er tråd ett tag och är verkligen imponerad över hur pålästa och kunniga ni verkar vara. Jag har länge funderat på att prova dhea: jag är 45+, har ett 2½-årigt barn som kom till "spontant", därefter har vi försökt få ett syskon men pga mitt låga amh (0,2) och - gissar jag - dåliga äggkvalitet blir det inget. (Att jag har lågt amh och dålig äggkvalitet beror förstås på att jag är 45+).

Jag funderar alltså på dhea som ett "sista ryck", men jag har också samma frågor som Liv2014, plus att jag undrar om man bör äta det om man har högt blodtryck. Jag medicinerar mot högt blodtryck sedan drygt 2 år (det var min graviditet som utlöste det höga blodtrycket). Är det någon här på tråden som vet om det är skadligt att äta dhea om man medicinerar mot högt blodtryck?

Tacksam för svar!      

Hej

Jag har köpt dhea från dhea.com 25 mg 180 tabletter. Men jag har inte fått den burk som man ser på bilden; i stället har jag fått en liten, liten vakuumförpackning i ett oranget kuvert. Det står inte någonstans på den att det är DHEA. Följande koder finns DU25180 (i översta vänstra hörnet, ser ut som en stämpel) samt förtryckt DL - MSU 25 mg 180 tablets.

Det finns också en bruksanvisning där det står  "Direction: Adults, as a dietary supplement, take 1 tablet 1 to 2 times daily, preferably one tablet at breakfast (and one 8 hours later if taking two), or as recommended by your health care professional."

Sedan finns också en varningstext där män med prostatacancer (eller misstänkt prostatacancer) inte ska äta produkten samt att man ska rådfråga sin doktor om man är gravid, laktosintolerant, diabetiker, har lågt blodsocker eller har någon annan medicinsk blodsocker.        

Är det detta som ni andra i tråden äter? Har ni   också fått en pytteliten vakuumförpackning där det inte någonstans står vad det är för några tabletter?

Jag blir orolig att det skulle vara något annat än DHEA, något riktigt farligt i förpackningen. 

Tack snälla Mikki för ditt svar! Jag får lita på att det verkligen är DHEA som jag har fått.

Jag har ytterligare en fråga som säkert någon klok person i denna tråd har ett svar på. Är det oklokt att kombinera DHEA och L-arginin? Jag har ätit L-arginin en kortare period för att förbättra blodflödet i underlivet. Jag har L-arginin kvar för ca 2 veckor till och jag hade (tror jag) ägglossning för ett par dagar sedan, dvs. när jag får min nästa mens kommer mitt L-arginin att vara slut. Så vad jag egentligen undrar är om jag ska ska börja äta DHEA nu direkt efter ägglossningen, antingen i kombination med L-arginin eller att jag skippar L-arginin eller om jag ska börja vid nästa mens (och äta upp mina L-arginin).

Förlåt den förvirrade frågan, men det känns som om varje vecka är dyrbar, för jag är 45+.  Det är kanske väldigt förmätet att önska sig ett barn vid den åldern, i synnerhet som jag har fått den oerhörda ynnesten att redan ha en 2½-åring. Hoppas att ingen tar illa vid sig av mina frågor!!!

Hej alla vänliga själar! Jag har ytterligare två orosmoment kring dhea. Kanske har någon av er några kloka tankar kring mina frågor: 

1: Har någon upplevt att DHEA har stört ägglossningen, t.ex. att ägglossningen har uteblivit? Jag surfat runt lite på utländska sajter och har även sett här på FL att det kan hända en del? Jag har också läst att man då bör minska dosen eller helt skippa DHEA. Just nu tar jag bara 25 mg, men jag har förstått att standard är 75 mg. (Jag provade med Apiforce/bidrottninggelé i bara några veckor förra sommaren, men det ledde till en mycket mysko ägglossning och en menscykel på 45 dagar. Efter det kom jag fram till att Apiforce inte var något för mig och att jag för allt i världen inte vill störa ägglossningen, bara stärka den.)

2: Är det någon som vet hur DHEA interagerar med blodtrycksmedicin (Trandate)? Jag kommer förstås att testa mitt blodtryck extra ofta medan jag äter DHEA.

Tack också cff för ditt svar på min fråga om L-arginin. Jag var rätt tveksam när jag började med det eftersom jag har en autoimmun sjukdom (hypotyreos, medicinerar med Levaxin, vet att jag är rätt inställd även i "fertilitetshänseende") så jag bestämde mig för att sluta med L-arginin och köra med DHEA i stället (plus en del kosttillskott och munkpeppar, det senare upplever jag hittills som positivt och det stör inte min cykel).  

Tack en än gång alla för era kloka och pålästa inlägg!  

Jag har en fråga till som kanske någon har någon fundering kring: kan man kombinera DHEA med munkpeppar (Vitex Agnus Castus)? Jag hittar en del info på nätet om att det inte är bra, men samtidigt hittar jag info om att en del personer kombinerar dessa två preparat. Mycket förvirrande!

Snart lycklig skrev 2013-06-13 16:15:29 följande:

Jag gör det och det vet Dr D i Aten om. Han har inte på något sätt avrått det. Han brukar ordinera Fertile XX (som bla innehåller munkpeppar) och vet att jag tar DHEA, Fertile XX och munkpeppar samtidigt. Han rekommenderar mig som just nu bara samlar ägg i stort sett varje månad, att ta det från ÄP till min mins startar, då slutar jag och börjar igen efter ÄP.

Jag har inte läst någonsstans att det inte skulle vara bra. Varför skulle det inte det?
    Hej igen! Förlåt om jag gjorde dig orolig, det var inte min mening! Jag hittade det på några ställen, men vet ej exakt var. Det var inte någon vetenskaplig undersökning eller så. Om din doktor har sagt att det är OK att kombinera munkpeppar med DHEA så kan man förstås lita på det. Jag ber om ursäkt igen för att jag oroade dig.

Hej därute

Jag har nu ätit DHEA, 50 mg/dag, i ungefär 6 veckor. De senaste 4 cyklerna har varit hyfsat regelbunda på ca 30 dagar, även om jag pga att jag är 45+ har haft ett fåtal cykler på ca 40-45 dagar de senaste två åren.

Nu har den mens som jag skulle ha fått för mer än en vecka sedan ännu inte visat sig. Jag är nu på dag 40 och fortfarande ingen mens. Min ägglossning verkade komma senast dag 14 i denna cykel, i alla enligt ägglossningstest. Om det stämmer på ett ungefär skulle jag nu ha en lutealfas på åtminstone  26 dagar. Jag är inte gravid, för jag har testat.

Är det någon här som har märkt att DHEA kan rubbla cyklerna på det här sättet?     

Vad ska jag göra? Minska på dosen?

Tacksam för era kloka svar!     

Hej igen

Min mens kom igår, dag 40, dvs. en lutealfas på ungefär 26 dagar (jag tyckte mig känna ägglossning strax före dag 14 och stickan mätte det).

Är 50 mg per dag för hög dos? Jag har ju sett att de flesta tar 75 mg, men också att några då har uppmärksammat utebliven ägglossning. Jag tyckte mig som sagt ha ägglossning, men vem vet?

Jag blir jätteglad om ni som har upplevt någon form av ägglossnings- och/eller mensrubbning pga dhea skriver i tråden.

Karolina75, så förfärligt med ditt dödfödda barn - jag vet inte hur jag skulle överleva det om det hade hänt mig.          

Hej ni därute

Jag köpte mina DHEA från DHEA.com innan de slutade sälja till Sverige. Nu upptäckte jag att jag inte har så många kvar så därför beställde jag fertinatal  från makemefertile.com (avsevärt dyrare än DHEA.com förresten), eftersom jag läst här på tråden att det nog är det bästa.

Hursomhelst, är det någon som också har gjort det och då vet hur betalningen funkar?   Jag fick ett e-postmeddelande att de har tagit mot min order, men jag har inte betalat något.

Tacksam för svar!  

Hej iizastar och ni andra

Jag har faktiskt en liknande fråga som du, fast vi inte alls befinner oss i samma situaion. Jag hade ursprungligen bestämt mig för att ta DHEA i tre månader, eftersom jag är rädd för att det kan negativa konsekvenser (typ cancer) i framtiden för mig. Men min längtan efter ett syskon till vår lilla dotter är så stark att jag funderar på att hålla på i ett halvår. Därefter måste det bli punkt med alla hemmaförsök att pricka eventuella ägglossningar. Jag är drygt 48, hade en otroligt tur som var fertil högt upp i åren och fick vår dotter när jag var 45 (utan hjälp). Jag måste väl acceptera, fast jag inte kan, att det inte blir fler barn än ett.

Så jag velar och velar. Jag har DHEA för tre månader, men ska jag hålla på i ett halvår till, måste jag köpa för ytterligare. Är riskerna (cancer...) för mig större än de eventuellt ökade möjligheterna att bli gravid (har bra FSH, LH, men tyvärr AMH på 0,2 och min mens är inte längre som en klocka). Hur ska man tänka? Jag blir alldeles tokig när jag försöker väga för och emot.

Att prata med någon doktor är inte aktuellt, de skulle tycka att jag är tokig som är så "gammal" och dessutom redan har ett barn.

En helt annan fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? Vad innebär det egentligen?      

Jag är tacksam om någon har några kloka tankar att dela med sig av!

Och så lycka till alla ni därute! Hur många är det egentligen som har blivit gravida tack vare DHEA i tråden?

Jahaja, det är många bud om vad som kan förbättra fertiliteten. Kanske lika bra att göra det man själv tror på tänker jag.

Själv har jag fått litet praktiska problem med makemefertile. Jag fyllde i blanketten för hand, scannade den och lade den som bilaga till ett epostmeddelande. Sedan fick jag ett mysko svar om att de behövde adress, telefonnummer som jag redan hade skickat dem.

Hur har ni andra gjort som beställt av dem? Har ni scannat? Eller har ni faxat blanketten?

Och en annan liten fråga: varför ska DHEA vara mikroniserat? DHEA.com och makemefertile säljer mikroniserat, på många andra ställen verkar det inte vara mikroniserat.        

Hej alla
    Jag följer denna tråd noggrannt och gläds med olika glada nyheter och lider med er när det inte går så bra.

Jag har nu ätit 50 mg DHEA dagligen i två månader. Jag märker inget särskilt (möjligen att jag är litet starkare när jag tränar).

Egentligen går det bra, förutom att jag inte har blivit gravid. Men jag har en underliggande oro som poppade upp igen i dag när jag fick veta att en kollega till mig har fått bröstcancer. Hon är 45 eller 46, dvs. 2-3 år yngre än jag.Jag vet inget om varför hon har fått bröstcancer.

För egen del kände jag mig plötsligt så vansinnigt orolig för att DHEA ska leda till att jag får cancer snarare än att jag blir gravid med ett syskon till vår dotter.

Hur tänker ni andra kring cancerrisk? Väger ni för och emot? Dvs. ta DHEA och kanske bli gravid eller få cancer eller avstå och förhoppningsvis inte få cancer men troligen inte bli gravid heller. För egen del är oddsen att bli gravid så väldigt låga pga åldern (även om jag tidigare blivit lätt gravid fram till 45) så kanske är det korkat att ens en gång inbilla sig att det kan gå med hjälp av DHEA. Kanske vore det bäst att sluta pga cancerrisken, eftersom sannolikheten att bli gravid ändå är så låg.   Hur tänker ni andra?

germany skrev 2013-08-24 09:46:30 följande:

Nu är trådens första "DHEA-bebis" föddSolig.
    I morgon är det 1 vecka sedan vår älskade dotter föddes. Hjärta
    Hade en snabb förlossning, en riktig drömförlossning och enligt alla BM på förlossning & BB helt enligt skolboken Glad.

Vi är såå lyckliga och förstår inte riktigt att det är sant att hon är vår alldeles egna baby och att vi  faktiskt lyckades nå hela vägen fram, trots alla möjliga brokiga  hinder längs vägen.

Jag tror att så länge man tror på något själv och inte lämnar hoppet så finns det alla gånger goda chanser för många av er att kunna bli gravida. Jag tänkte häromdagen att om jag hade lyssnat på min utrednigsläkare så hade vi inte suttit här i dag med vår dotter (läkaren rekommendrade ÄD eller adoption pga mina hormonvärden).

Så kämpa på! Jag tror på er {#emotions_dlg.flower} 

Kram från / Germany

Stort grattis Germany! Jag har följt dina inlägg på FL i ca1½ år och du har varit (och är fortfarande) en riktig inspiration för mig. Du skriver så varmt, fint och uppmuntrande.

Till alla andra i den här tråden- varmt lycka till! 

Hej alla

Jag har efter drygt 2 månader med DHEA börjat få riktigt dålig hy med pormaskar och finnar, vilket jag har mycket litet av annars. Jag har läst igenom tråden igen och förstår att det är en vanlig biverkning.

Jag undrar dock om denna biverkning kvarstår efter att man har slutat med DHEA. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig?

Stort tack på förhand!       

Vi 5 skrev 2013-09-03 17:42:53 följande:
    Säljes, jag fick lite mer sådant och även lite mer fjun i ansiktet, men allt försvann när jag slutade. Visserligen blev jag ju gravid, så det kan ju spela roll, jag har finare hy än någonsin, men det borde ju tala för att det försvinner.

Hej Vi5
    Det lät ju betryggande. Jag tycker att det blev extra illa före mens, men nu mot slutet av mensen har det lugnat sig något. Egentligen är det kanske positivt: när jag var yngre hade jag en del finnar precis före och under första dagarna av mens. Denna gång fick jag också riktigt molvärk, precis som när jag var yngre. Så det är nog bara ett gott tecken att DHEA har effekter (som man hoppas leder till en fullgången graviditet).
    Grattis också till din graviditet!
Svar på tråden Tips om dhea