• iizastar

Tips om dhea

Hej alla undrar om jag kan hoppa in i denna tråd? Behöver lite stöd i denna eviga kamp om att bli gravid

Är 33 år och har 3 misslyckade ivf bakom mig och ska göra ett sista gratisförsök i höst. Har haft dåliga ägg varje gång och vill börja med DHEA och Melatonin. Kommer att få Melatonin utskrivet av läkare här men har inte frågat om DHEA. Är väldigt nyfiken på DHEA och det verkar som att många lyckas efter att intagit det.

Vet inte riktigt vilka sorter som räknas. Beställde igår från www.vitamarket.net men vet inte om dom är  bra där. Får se om det kommer fram ens. Funderar på att beställa från något annat ställe också, läser mycket här i tråden att den ska vara micro DHEA. 

• iizastar

Ja då kanske man ska ta och beställa där innan dom slutar att skicka till Sverige. Såg att man kunde beställa på denna sida från USA http://www.fertinatal.com/, fanns även intressant läsning om just förbättring av ägg med hjälp av DHEA. Men det kosta lite mer ca 200 USD för 3 månaders behandling. Men man blir ju desperat då vården här i Sverige verkar stå still då det handlar om att förbättra äggkvalitet mm. Känns lite läskigt att behöva beställa då man inte vet om det ens kommer fram men vad ska man annars ta sig till när det är så svårt att få saker utskrivna här, man längtar ju så otroligt mycket efter att få ett barn, så då känns dom där kronorna värt det, även om man tar en risk.

cff jag har sömnproblem redan nu och tar då Lergigan (antihistamin som man kan ta under graviditet) så jag fråga den läkaren om jag kunde få Circadin. Hon vet hur jobbigt jag har det med att inte bli gravid och hon såg då ingen fara med att jag tar det inför ivf:en. Ja precis man får då ta 1,5 tabl. Men det blev att jag beställde en burk Melatonin från www.vitamarket.net men vet inte om det är nåt bra. Någon annan som beställt därifrån? cff har du fått nån effekt av dina melatonin? många blir ju trötta av det eftersom det är sövande...

• iizastar

Jag tänkte att jag skulle beställa DHEA från www.makemefertile.com, men om man ska ha medicin så att det räcker i 3 månader så behöver man 3 förpackningar (79.90 USD per förpackning) Skulle Ni våga beställa den mängden? eller är det mer troligt att det stoppas på väg in? Även om det kostar mycket så vet man mer säkert att det är en säker produkt, speciellt då den verkligen är gjord för kvinnor/fertilitet.... Har beslutsångest Rynkar på näsan

• iizastar
    Liv2014 skrev 2013-06-13 22:23:06 följande:
    Har beställt 3 pack i veckan men inte kommit ännu tror det stod 5-7 dagar. Så säkert i nästa vecka, vill du vänta kan jag höra av mig och berätta att mina kommit fram (förhoppningsvis).
    Ja hör gärna av dig, jo jag tror att det stod något om ca 7 dagar... Hoppas hoppas att du får dom Glad
  • iizastar

Beställde dhea från www.vitamarket.net men vet inte om jag vågar använda den, det står så mycket om biverkningar och att har man dittan och dattan ska man inte ta den, speciellt om man är i fertil ålder. någon som vet nåt om denna burk DHEA 25 mg Puritan´s Pride (blå burk) fick dom i sin originalburk. Funderar dock starkt på att beställa från www.makemefertile.com för att vara säker på att det är bra grejer... Vågar jag ta ur denna burk jag fick hem idag?????? Vad skulle ni ha gjort????

• iizastar

Hej!

Är det någon här som även tar Melatonin med DHEA? Och hur doserar ni, hur långt innan ivf tar ni det? Har både läst att man ska ta det 4 veckor och 3 månader innan ivf. Hade tänkt att börja med Melatonin och DHEA men vet då inte när jag ska börja med det. Kommer att sätta igång med ivf i början av okt.....

Tacksam för hjälp!!!!! 

• iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-01 15:27:36 följande:

har fått melantonin utrskrivet nu i samband med prasteron som jag tagit sedan maj. ivf i aug och läkaren ordinerade att börja ta på 5te mensdagen in juli... alltså ngn månad innan ivf...     så är det iaf i mitt fall  Skrattande
    Tack så mkt för ditt svar

Någon som vet vart man kan beställa bra Melatonin? Beställde från www.vitamarket.net men vet inte om det är bra, står så här på burken: Melatonin 3 mg is 100 % vegetarian and offersa biphasic delivery system wirch releases melatonin quickly to help you fall asleep. mm. Vet inte om just denna produkt kan funka som den dom skriver ut här i Sverige, känns inte så
  • iizastar

Har nu äntligen fått utskrivet Circadin men det är inte på en fertilitetsklinik utan fick det för att jag har svårt att sova, det var iaf vad läkaren skrev, eftersom hon inte hört något om att den ska kunna förbättra äggen så kunde hon inte skriva ut dom för det, men för mina sömnproblem

så mitt dilemma är att det är 2 mg tabletter och läser att man ska ta 3 mg, vet ni om det har stor betydelse att man tar 3mg eller 2 mg????? Får i så fall dela på tabletterna. 

• iizastar
    cff skrev 2013-07-02 13:18:22 följande:
    Om jag var du så skulle jag ta 3 mg - det finns tablettdelare på apoteket vilket kan göra det lättare att dela dem mitt itu.
    Åh tack för ditt svar. Då gör jag så att jag tar 3 mg och får meddela läkaren om det går bra. Är det bättre att ta i 3 månader innan ivf eller går det med 2 månader? Läst att vissa tar bara en månad
  • iizastar
    cff skrev 2013-07-02 13:49:38 följande:

man har gjort olika i olika forskningsstudier. Effekten det har är att det är extremt anti-oxitant (precis som t.ex. e-vitamin och vetegräs) vilket minskar risken för att folliklarna skadas av fria radikaler under sin utveckling. Man brukar säga att dessa tar 3 månader att utvecka (se t ex denna bild hos wikipedia) och därför borde det vara bäst att ta så mycket anti-oxidanter som möjligt ffa under de sista tre månaderna innan IVF (men såklart behövs dessa hela tiden, om man försöker kontinuerligt).

Just melatonin är dock lite speciellt,

dels för att det kan påverka andra hormoner i kroppen (har för mig att det kan påverka LH) - t.ex. upplevde jag själv att min ägglossning för första gången någonsin blev försenad ett antal dagar när jag åt melatonin (jag slutade med melatonin när Äl var typ 2-3 dagar försenad och sen kom ÄL ytterligare 3 dagar senare).

dels för att, enligt vad jag har hört, det kan störa kroppens egen produktion av melatonin och där vet jag inte om den alltid normaliseras när man slutar med tillskott. 

Jag väljer därför att endast äta melatonin från att jag fått ÄL i cykeln före stimuleringscykeln och fram till och med dagen före ÄP. Det är nog bra att lyfta frågan med din läkare, ffa om du skall ta 3 mg vilket är högre än vad man normalt skriver ut, och köra flera månader, och googla ordentligt på melatonin innan du börjar.. Jag har för mig att Falun skrivit ut melatonin till någon, vore intressant att höra vad de säger.    
    Tack så mkt för svaret.

Jag har slängt iväg ett mail till Falun ang just hur länge man ska ta Melatonin och hur hög dos. Får se om man får något svar. Kan ju hända att dom kanske inte tar sig så mkt tid på att svara folk som inte går där. Sist jag maila till dom så tog det ca en vecka innan svar.

på söndag är det dags för mens (mens dag 31) har oregelbunden, mellan 24-35 men mest 31, 32 dagar. då är det exakt 3 månader kvar till min sista ivf behandling inom landstinget.

Men då kanske man ska ta just Melatonin en månad innan ivf. och ta andra antioxidanter 3 månader. tar även q10, inositol, D2, E-vitamin, Folsyra, B12, kalcium, järn, omega 3. Tänkte göra det under 3 månader. funderar även på att ta zink, selen, L-Karnitin, magnesium. Behöver nämligen extra av vissa för att jag har gjort en magsäcksoperation och kan då inte få i mig allt genom maten, då jag äter så små portioner. Ska iväg nu för att ta en del prover så ska kolla om dom kan testa DHEA så jag vet om jag kan ta det eller inte. Har beställt från makemefertile, får se om det dyker upp i veckan och inte fastnat i tullen. Är det nå mer prover man bör ta innan man börjar med en så kallad cocktail???

Läste nyss på fertilitetsguiden att dom kvinnorna dom testat melatonin på så var det 3 mg en månad före ivf. men ska bli spännande att se  vad Falun anser om detta, om man får något svar 
  • iizastar

Är överlycklig just nu. Gick ner till postlådan och såg att det låg en avi där och det är Fertinatal DHEA som jag beställde från www.makemefertile.com. Blev så orolig att det skulle fastna i tullen. Nu är det bara att ta sig till Coop och hämta ut paketet JIPPI, var så himla orolig, nu kan jag andas ut Skrattande

• iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-04 16:32:31 följande:

hej hej...  ville bara säga att falun skrev ut 2 mg/dag till mig...  f o m mensdag 5 månaden innan jag skall köra nästa ivf...     lycka till !!!!
    Ng73 skrev 2013-07-04 16:38:42 följande:
    halloo   alla ni som kör melantonin och dhea..    fick just melantonin utskrivet och började ta det 3 dagar sedan...  dag 3 (efter 2 doseringar) så vaknade jag och mådde fruktansvärt dåligt.   illamående, extrem huvudvärk och tryck i bihålorna i ansiktet och även ljuskänslighet..kunde knappt hålla ögona öppna för att så fort jag tittade runt så blev jag mer illamående.  trodde huvudvärken skulle ge sig om jag somnade om, men 4 timmar senare vaknade jag och mådde likadant.. försökte att stå ut (gillar ej att ta tabletter om jag kan undvika) men kunde tyvärr inte stå ut ...tog panodil och somnade om vid kl 15...sov till kl 18 och kunde först då ta mig upp ur sängen och göra ngt men kände mig som om jag blivit körd över av ett tåg...  nu dag 4 (efter 3 tabletter)  så mår jag lite bättre, men fortfarande lite öm i huvudet och lite "out of it"...   ngn som känner igen samma symptomer?   tack på förhand... 
    Tack så mkt, lycka till du med...

Usch vad jobbigt för dig, Hoppas att du mår bättre snart! Kolla på Fass om det står något om dom symptom du har, annars kanske du får ringa sjukvårdsupplysningen/vårdcentralen om du inte blir bättre.... Krya på dig

• iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-09 09:25:19 följande:
    hej! har du börjat med melantonin? och isf hur har du mått ????   kram
    Hej har inte börjat med Melatonin än, tänkte att jag skulle börja cykeln innan ivf, kör igång sista gratisförsöket i början av okt. så om ca 2 månader börjar jag med Melatonin/Circadin. Men har nu börjat med DHEA (köpt fr USA www.makemefertile.com) 25mg 3 x dag. Håller tummarna för att man får bra effekt av DHEA, det är ju många som blir piggare och går ner i vikt också Glad

Hur går saker och ting för dig? kram  
  • iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-09 09:25:19 följande:
    hej! har du börjat med melantonin? och isf hur har du mått ????   kram
    Hur är det med biverkningarna? Hoppas du mår bättre kram kram
  • iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-09 12:13:39 följande:

hej! hur länge har du tagit dhea? fick du nå biverkningar? själv har jag gått ner till 50 mg/dag sedan jag började melantonin. jag tror min kropp är super känslig mot medicin och det kändes som för mycket med 75....  jodå.. jag mådde så där jättedåligt den dagen och sedan blev det bättre... men jad känner mig alltid trött (och inte har jag blivt piggare eller smalare av dhea...  haha tyvärr) ... den dagen tröttheter försvinner ska jag ut och fira ordentligt...  jag inväntar nu min äl efter tillskottet av melantonin... har läst i andras kommentarer att det kan bli försenat... vi får se... ska bli spännade och se om alla tillskotten gör ngn skilnad alls vid nästa ivf i slutet av aug...  håller tummarna för dig...  kram
    Jag började med dhea igår så har inte direkt känt nån skillnad än. Brukar också vara känslig mot medicin men får hålla tummarna för att det går bra denna gång. Kan tänka mig att man bör nog ha tagit det några veckor innan man kanske känner sig piggare, får hoppas på det Glad jag tar dhean med 8 timmars mellanrum och hoppas att kroppen klarar av 75 mg om dagen. Skönt att det iaf har blivit bättre, men jobbigt med tröttheten. ja fira får du göra, det är vi värda så som vi håller på hit o dit med behandlingar och kurer Glad ja det ska bli riktigt spännande och se om det gör någon skillnad. Det är skulle dessutom vara roligt om man fick väldigt fina ägg och embryon så dom på kliniken kan få äta upp sina ord. Till mig så sa dom att vi borde fundera på ÄD (efter 3 misslyckade ivf) men jag vill testa med allt detta först (dom vet inte om att jag tar dhea/melatonin. Får se om man ska säga något.

Hur många gram Melatonin tar du?

Tack, håller tummarna för dig med Glad kram 
  • iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-09 18:51:02 följande:

var fösiktig med hur sent på dagen du tar sista dosen, det kan påverka sömnen rejält.

jag tar 2mg som var utskrivet till mig .

har du haft problem med att producera ägg över huvudtaget i tidigare föröken?

jag har inte haft problem och ärlätt stimulerad. amh på 5.8...   men de slutar dela sig efter några dagar ser det ut som :(      
    Det blir att jag tar sista tabletten vis 22 men jag tar alltid Lergigan till natten så jag kan sova så det påverkar inte min sömn (tar Lergigan för mina sömproblem, kan även tas om man är gravid, det är ett antihistamin)

Dom 2 första försöken så var äggkvalitet och embryo dåliga, och dom delar sig tydligen långsamt så fick 2 tillbaka dom första 2 icsi. fick ut runt 10 första gången, 6 st blev befruktade, men sen efter 2 dagar så klara sig bara 3 och fick tillbaka 2 (inga till frysen) samma sak vid 2 :a försöket. Båda gångerna med Puregon. Sen nu sista gången med Menopur, fick ut 3 ägg och inga blev befruktade. Så det är mer att äggens kvalitet är riktigt dåliga (o makens spermier är inte dom bästa heller Rynkar på näsan) men det är som det är för dig att delningen inte funkar som den ska. och dom kan inte säga vad det beror på heller. men antagligen en kombination av dåliga ägg och spermier. Så nu äter både jag och maken tillskott som förhoppningsvis ska göra oss båda bättre Glad

Vet inte vad mitt AMH värde ligger på. dom skulle ha kollat det när jag var där förra vändan i maj men dom glömde, men läkaren sa att eftersom FSH och LH låg bra så behövde man inte ta AMH,hon sa att min äggreserv är fortfarande bra (är 33 år)

kram 
  • iizastar
    Ng73 skrev 2013-07-09 19:41:28 följande:
    ah, ok.. låter som om vi har liknande problem. inget fel på spermierna här dock. inte vad det verkar som iaf. själv är jag 39 men jag har dock aldrig ngnsin varit gravid och då har jag varit i tidigare långvariga relationer. så det är ngnting med mina ägg ja. det är tufft. vi har kämpat jättelänge nu. 6 år på egen hand och nu med hjälp. det är inte förrän nu dock som det blivit lite mer press iom åldern... jag önskar jag hade vetat om alla tillskott under åren...men men.... nu sser vi framåt.. än ser det inte hopplöst ut...så vi kämpar på..   kram
    Vi har försökt i lite mer än 2,5 år. Innan jag träffa min make så ville jag inte ha barn men sen när jag träffa honom så föll allt på plats, nu vill jag inget annat. Alla man känner ploppar ut barn hit och dit och det är fruktansvärt jobbigt. Förstår att det blir mkt press när man måste tänka på åldern. Önska också att jag vetat om dessa tillskott tidigare,med tanke på att alla gratis försök försvinner så fort. VI har definitivt inte råd att göra fler efter sista nu i okt. iof så kan man ju göra på avbetalning men man ska ha råd med barnet och hemmet, får se hur vi gör om sista gången inte funkar. kommer nog försöka själva en vända först. men nu ska vi tänka positivt och att det ska funka för oss båda nu i höst Glad vi får stötta varandra Glad kram
  • iizastar
    jennaA skrev 2013-07-13 21:59:49 följande:
    Jag försöker beställa dhea men dom vill att man ska fylla i State och det spelar ingen roll vad jag än skriver så kommer det fram en ruta att jag skrivit fel, vad ska jag göra?
    Beställ från www.makemefertile.com jag beställde därifrån för några veckor sedan. Då fyller man i en blankett som man skriver ut och skriver under och sen mailar till dom. Gick hur bra som helst och fick paketet efter ca 7-9 arbetsdagar. Men det kostar dock 70 UD för frakten men jag tyckte att det var värt det. Jag fick 3 förpackningar med DHEA 84 tabl per förpackning, (räcker i 3 månader) allt inkl frakt gick på ca 1900 kr

Lycka till! 
  • iizastar
    jennaA skrev 2013-07-14 14:39:28 följande:
    Oj va dyrt! Finns det verkligen ingen läkare i Sverige som skriver ut dhea?
    Vet att ivf kliniken i Falun skriver ut DHEA eller Prasteron som läkemedlet heter. Men man vad dom sagt till mig är att man måste göra sin behandling hos dom.Om mitt sista gratis försök misslyckas så om vi bestämmer oss för att göra privat så kommer vi nog att göra det där. Har för mig att dom öppnar den 29 juli. Man kan ju fråga sin läkare på den orten man är på om dom kan skriva ut, men det verkar vara många kliniker i Sverige som inte vill beblanda sig med att skriva ut detta läkemedel, men prova att fråga, kan inte skada. Jag fråga på RPC i Uppsala ang Melatonin och dess påverkan på ägg mm men den läkaren sa att sånt sysslar dom inte med och att det fanns inge studier (Svenska studier) på att det kan hjälpa. Hon kändes väldigt negativ så jag fråga inte ens om Prasteron/DHEA. Så jag kände att det var värt dom där 2.000 kronorna... Hoppas det löser sig för dig
  • iizastar

Nu har jag tagit dhea i 5 veckor. Kan inte säga att jag fått så mkt positivt eller negativt. Det jag märkt är att mensen sitter i lite längre och att jag inte haft nån mensvärk (brukar ha sån värk att jag blir sängliggande och måste ta smärtstillande)

Men har börjat fundera nu om jag ska fortsätta eller inte. Jag hade tänkt att ta dom i 3 månader, för i okt så är det sista landstingetförsöket, så sen blir det till att betala.

Så jag skulle behöva lite råd från er. Är det bättre att jag tar dhea och vi försöker på egen hand??? För tänk om äggen blir ännu sämre kvalitet än dom redan är och jag då sabbar mitt sista gratis ivf försök. Eller ska jag fortsätta och ta tills ÄP? Eller ska jag skjuta upp försöket till i nov och då hinna se om jag blir gravid på egen hand tills dess. Åh känns som att skallen ska explodera, vet verkligen inte hur jag ska göra. För blir äggen sämre under sista ivf:en så kommer jag säkert att skylla på mig själv, att det är pga dhean. Tar ju den på eget bevåg. Har kollat dhea och testosteron innan jag börja, ,mina värden var normala. Har även fått Melatonin utskrivet som jag tänkte ta cykeln innan ivf:en.... 

Svar på tråden Tips om dhea