cff skrev 2013-07-02 13:49:38 följande:
man har gjort olika i olika forskningsstudier. Effekten det har är att det är extremt anti-oxitant (precis som t.ex. e-vitamin och vetegräs) vilket minskar risken för att folliklarna skadas av fria radikaler under sin utveckling. Man brukar säga att dessa tar 3 månader att utvecka (se t ex
denna bild hos wikipedia) och därför borde det vara bäst att ta så mycket anti-oxidanter som möjligt ffa under de sista tre månaderna innan IVF (men såklart behövs dessa hela tiden, om man försöker kontinuerligt).
Just melatonin är dock lite speciellt,
dels för att det kan påverka andra hormoner i kroppen (har för mig att det kan påverka LH) - t.ex. upplevde jag själv att min ägglossning för första gången någonsin blev försenad ett antal dagar när jag åt melatonin (jag slutade med melatonin när Äl var typ 2-3 dagar försenad och sen kom ÄL ytterligare 3 dagar senare).
dels för att, enligt vad jag har hört, det kan störa kroppens egen produktion av melatonin och där vet jag inte om den alltid normaliseras när man slutar med tillskott.
Jag väljer därför att endast äta melatonin från att jag fått ÄL i cykeln före stimuleringscykeln och fram till och med dagen före ÄP. Det är nog bra att lyfta frågan med din läkare, ffa om du skall ta 3 mg vilket är högre än vad man normalt skriver ut, och köra flera månader, och googla ordentligt på melatonin innan du börjar.. Jag har för mig att Falun skrivit ut melatonin till någon, vore intressant att höra vad de säger.
Tack så mkt för svaret.
Jag har slängt iväg ett mail till Falun ang just hur länge man ska ta Melatonin och hur hög dos. Får se om man får något svar. Kan ju hända att dom kanske inte tar sig så mkt tid på att svara folk som inte går där. Sist jag maila till dom så tog det ca en vecka innan svar.
på söndag är det dags för mens (mens dag 31) har oregelbunden, mellan 24-35 men mest 31, 32 dagar. då är det exakt 3 månader kvar till min sista ivf behandling inom landstinget.
Men då kanske man ska ta just Melatonin en månad innan ivf. och ta andra antioxidanter 3 månader. tar även q10, inositol, D2, E-vitamin, Folsyra, B12, kalcium, järn, omega 3. Tänkte göra det under 3 månader. funderar även på att ta zink, selen, L-Karnitin, magnesium. Behöver nämligen extra av vissa för att jag har gjort en magsäcksoperation och kan då inte få i mig allt genom maten, då jag äter så små portioner. Ska iväg nu för att ta en del prover så ska kolla om dom kan testa DHEA så jag vet om jag kan ta det eller inte. Har beställt från makemefertile, får se om det dyker upp i veckan och inte fastnat i tullen. Är det nå mer prover man bör ta innan man börjar med en så kallad cocktail???
Läste nyss på fertilitetsguiden att dom kvinnorna dom testat melatonin på så var det 3 mg en månad före ivf. men ska bli spännande att se vad Falun anser om detta, om man får något svar