• livetsmitt

Tips om dhea

Hej

Jag har ätit DHEA i ca tre månader i hopp om att få till en sladdis. Jag har fått mycket acne och vad värre är problem med menscykeln. Denna gång är mensen åtminstone två veckor försenad (nej, jag är inte gravid). Jag har googla runt litet på engelskspråkiga sidor och förstått att ibland kan DHEA rubba menscykeln, så att mensen blir försenad eller tom. uteblir.

Är det någon här inne som varit med om detta? Vad har ni gjort då?

Min plan är att äta DHEA i ytterligare två månader, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vill ju få tillbaka min (ganska) regelbundna mens.

Tacksam för svar!         

• livetsmitt

Hej igen

Tack för svar. Jag har läst hela tråden och sett att DHEA kan påverka menscykeln. Jag har koll på ägglossning. Under mina 3,5 månader med DHEA 50 mg/dag har det hänt två gånger att jag har haft en cykel på 40 dagar. Den första gången hade jag ägglossning ungefär på dag 13-14 (enligt stickor), vilket är vad jag annars också har utom månader utan ägglossning. Denna cykel kan det vara så att jag inte har haft ägglossning för stickorna var otydliga och jag tolkade dem som att det inte var någon ägglossning. 

Jag har inte ändrat på någonting, stoppar inte i mig något annat som kan påverka cykeln.

Men om det inte beror på DHEA kan det dessvärre vara klimakteriet, jag är 45++, och det kanske är för sent att få en sladdis.  

• livetsmitt
    livetsmitt skrev 2013-10-10 08:02:01 följande:
    Hej igen

Tack för svar. Jag har läst hela tråden och sett att DHEA kan påverka menscykeln. Jag har koll på ägglossning. Under mina 3,5 månader med DHEA 50 mg/dag har det hänt två gånger att jag har haft en cykel på 40 dagar. Den första gången hade jag ägglossning ungefär på dag 13-14 (enligt stickor), vilket är vad jag annars också har utom månader utan ägglossning. Denna cykel kan det vara så att jag inte har haft ägglossning för stickorna var otydliga och jag tolkade dem som att det inte var någon ägglossning. 

Jag har inte ändrat på någonting, stoppar inte i mig något annat som kan påverka cykeln.

Men om det inte beror på DHEA kan det dessvärre vara klimakteriet, jag är 45++, och det kanske är för sent att få en sladdis.  

Glömde tillägga att jag under de första två månaderna kände mig litet extra pigg, vilket främst märktes när jag tränade (man är väl dopad). Den effekten har dock avtagit, så nu är det bara utebliven mens och massor av finnar.
  • livetsmitt

Hej igen

Jag bara undrar om någon har varit med om liknande: jag har nu inte haft mens på 53 dagar (har en cykel på ungefär 28 dagar). Mensen är alltså åtminstone 3½ vecka sen. Jag är inte gravid, för jag testade i morse. Jag har ätit dhea i 4 månader och hade en regelbunden cykel till denna cykel.

Jag har läst på utländska sajter att några få hävdar att dhea kan omvandlas inte bara till östrogen och testosteron utan även till progesteron. Om dhea omvandlas till progesteron skulle det kunna leda till fördröjd eller utebliven mens. Men vad jag förstår hävdar de allra flesta att dhea endast omvandlas till östrogen och testosteron. Är det någon som känner till något om detta?

I alla fall lägger jag ned syskonförsöken nu. Jag har försökt göra det två gånger förut och då dessutom avregistrerat mig från FL (först hette jag Charlotte45, sedan Säljes i Årsta, namn som avspeglar var jag befann mig i sekundär barnlöshet-processen). Denna gång blir jag nog kvar ett tag till på FL och får acceptera att det inte blir fler barn. Två års hemmaförsök (inklusive akupunktur och diverse piller och ett oändligt sexande) tär på krafterna. Jag är nu 48 och har sannolikt inga ägg kvar. Jag är tacksam och lycklig över det barn jag har. Sorgen kommer jag bearbeta hos en psykolog.  

Jag tror inte att jag kommer att fortsätta med dhea. Jag har ganska mycket kvar hemma (Fertinatal från Make me fertile), beroende på dos räcker det i ca två månader. Om någon är intresserad kan ni väl inboxa mig. Jag kommer också att lägga ut en annons på Köp & Sälj.     

• livetsmitt

Hej
    Har någon upplevt håravfall som biverkning? Jag åt DHEA sommaren och hösten 2013, men slutade innan årsskiftet. När jag nu ser mig i spegeln inser jag att mitt hår har tunnats ut betänkligt i pannan, jag har nästan fått sådana där "flikar" som män får. Jag har i övrigt mycket tjockt hår.

Jag har läst på en sidan som sponsras av Priorin att överskott av DHEA kan leda till håravfall. Men jag har också läst att klimakteriet kan ge håravfall.

Jag är nu 49 år och helt säkert i klimakteriet (min mens är numera mycket gles) så håravfallet kan ju bero på det. Men är det någon som har upplevt att håret har tunnats ut fläckvis eller helt och hållet som en följd av att ni har ätit DHEA?

Fö. blev jag inte gravid tack vare DHEA, så det blir inget syskon till vår dotter. Men hon har aldrig hittills uttryckt önskemål om ett syskon så för hennes del verkar det vara helt OK ändå. Dessutom har vi några andra familjer i vår omgivning som också "bara" har ett barn.  Jag träffar en präst ibland för att prata om sekundär barnlöshet, åldrande och klimakterium, det är mycket bra för mig. Men visst längtar jag själv väldigt mycket efter ytterligare ett barn, men jag försöker då att fokusera på glädjen i det jag faktiskt har samt tänker att Gud kanske är klokare än jag och att även om jag själv ville ha två barn så kanske jag är en bättre mamma till ett barn.

Varma hälsningar till er alla!

Svar på tråden Tips om dhea