• Feona

Tips om dhea

Hej, detta verkar vara en tråd för mig just nu :) Jag har precis gjort fem ivf försök och fått tillbaka två fina var gång. Idag är ruvardag 14 och som vanligt har jag börjat blöda igen :( ingenting verkar vilja fästa och inte har dom hittat någon förklaring på varför det inte skulle fungera. Jag menar låga värden av något eller annat. Ja, åldern då! 42 år men vill inte ge upp hoppet om ett syskon till lillkillen som kom till på naturlig väg efter flera års försök. Jag skall läsa ikapp lite om jag hittar svaret för mig här., ja DHEA eller rispas eller annat. Mvh//Feona

• Feona

Tusen tack:) det va precis denna typen av hopp jag önskade återfå när jag sökte mig till familjeliv! Skall genast kika på länken och näringskonsult lät ju intressant! Absolut vill jag testa detta! Kan man söka en här hemma i Sverige som skickar prover till USA?

MissBoring skrev 2013-11-27 16:38:32 följande:
    Feona. Beklagar att det inte verkar fungera den här gången heller. Eftersom du får fina embryon så kanske den här länken kan va något för dig också att kika på m.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-... Ett annat tips är att du kan vändda dig till en näringskonsult och göra ett salivtest som skickas till Usa för analys. Då kan du se om det finns någon obalans i dina hormoner tex dhea som gör att du har svårt att kunna bli gravid. Lycka till

• Feona

Jag hittade detta på en sida, kan det vara nåt i rätt riktning? Provet som skall skickas till USA, heter det något speciellt? Vad skall jag fråga efter? Tack på förhand:) Hårmineralanalys Visar din mineralstatus, eventuella näringsbrister, vilken ämnesomsättning du har och hur dina binjurar och din sköldkörtel fungerar. 2 tim vid 2 besökstillfällen, provtagning + näringskonsultation samt återbesök vid analyssvar

MissBoring skrev 2013-11-27 20:10:38 följande:
    Jajamen du kan nog googla och få fram kostkonsult. Man kan söka på tester och skicka själv men det jag tyckte va bra va att få en genomgång efteråt med vad jag kunde ändra i tex min kost för att hjälpa kroppen till bättre status Jag kan inte ge dig nått tips för hon jag går hos har ingen hemsida.

• Feona

Nu har jag hittat två ställen på nätet där man kan skicka testerna själv och få telefonkonsultation efteråt. Ca 3000kr Jag har även hittat två kostkonsulter i närheten som jag skall kontakta imorgon, känner hopp:)

• Feona

Nu är paketet på väg och snart hoppas jag kunna få testa :) vet du om man kan ta testen vilken dag som helst i cykeln eller måste man pricka in någon speciell dag?

MissBoring skrev 2013-11-27 22:07:44 följande:
    Ja det har jag med läst man kan göra. Är ju näst bäst efter ett besök Kul du känner hopp!

• Feona

Tack, idag kände jag mig lite deppig då jag kom på mig själv att önska få vara gravid. Men i måndags skickade jag iväg hormontesterna till USA och väntar nu på att få svar om hur det ligger till. Det känns hoppfullt att ha något på gång liksom, om det så är provsvar eller annat men man är ändå på väg åt något håll. Vi har i januari bokad tid med vår IVF klinik här hemma i Sverige. Undrar lite om vad man kan få för mer hjälp inför nästa försök? Finns det något mer dom kan göra för oss eller är det utlandet som kan mer om alternativen för oss? Hur har det gått för dig? Vad gjorde du efter dina provsvar?

MissBoring skrev 2013-12-18 13:56:26 följande:
    Hur går det för dig?

• Feona
    Cice skrev 2013-12-18 10:38:52 följande:
    Hej  , Jag  hoppas få hoppa in här igen. Det var  länge sen  som jag skrev i denna tråd.  Jag har  en fråga till er som har gjort stimulerad FET;  vanlig FET , ET ; Hur mycket estrofem / cycklacur har ni har tagit och hur länge  ?   Läkare har rekommenderat mig att använda  " duphaston ( dydrogesteron ) " i tablett form. Fråga är hur man  ska  kunna kombinera den med litunus ( vaginal), hur mkt av dem ska man använda ? Hur ser eran behandlingsplan ut efter ET / FET?  Jag vill gratulera alla som har lyckats att bli gravida och skicka en styrkkram till alla  medkämpare. Stort tack för svar! Cice

Hej Cice Vi har gjort vanlig ivf som resulterat i ET och FET men känner inte igen de mediciner el namn du skriver om. Vi har inte fått någon behandlingsplan utan gått rakt på nästa försök. Jag vill oxå ha en plan! Ååhhh , det känns verkligen som man kämpar i ensamhet ibland. Hoppas du får svar snart!
  • Feona

Håller mina tummar :)

cff skrev 2013-12-26 22:50:48 följande:
    Mot alla odds (riktigt dålig och strulig stimuleringscykel) är jag sedan i fredags, dvs en vecka, ruvare av två mycket fina 8-cellers/ 3-dagars... Inga symptom och sköter tyvärr inte maten, vågar inte hoppas, men är lycklig över att jag fortfarande producerar befruktningsbara ägg (det är nu drygt 3 år sedan mitt amh uppmättes till 0,67 - vilket jag tror var innan de felaktiga amh-povresultaten kom). Funkar det inte denna gång kommer jag att fortsätta försöka :)

• Feona

Tack och Gott Nytt År önskar jag dig! Ja, det skall bli spännande med provsvaren. Jag läser på och samlar information nu, förhoppningsvis får jag svar snart och kan börja hjälpa min kropp på bästa sätt.känns spännande och hoppfullt :)

MissBoring skrev 2014-01-01 14:05:36 följande:
    Spännande att se vad dina prover visar. Du får läsa på och skriva ner mycket frågor att ta med dig till kliniken så att ni får frågat allt ni vill oxh förhoppningsvis få svar. .. Jag vet ju inte vad ni haft för tilläggs medeciner förut etc. Jag använde mig av provsvaren till att stärka min kropp och göra allt med kost och tillskott för att den skulle/ska läka. Antagligen är det hormonrubbning som kommer utifrån utmattade binjurar som gjorde att vi hade svårt att lyckas då barn. Vi gjorde 3 ivf:er innan jag tog salivtestet men sen har jag istället lagt ner energin på att få balans i kroppen. Årerkom gärna när du fått dina provsvar. Gott nytt år också!

• Feona

Vet inte tillräckligt mycket för att kunna råda dig. Hoppas du finner svar snart, kram

LinneaSvea skrev 2014-02-27 09:54:02 följande:
    Hej, Jag är ny i denna tråden och vet inte om den fortfarande är aktiv? Jag är 43 och längtar så mycket efter en liten till. Fick min dotter strax efter att jag fyllt 40 och hade ett missfall i vecka 13 för exakt ett år sedan, sen har inget hänt. Nu knaprar jag DHEA sedan en månad tillbaka som jag fick utskrivet av min gyn efter lite påtryckning. Innan dess åt jag 7-keto i ca 1 månad. Nu har jag äntligen fått ta lite prover som påverkas av dessa tabletter och blir lite rädd. Är det någon som har koll på vad som gäller?? Mitt DHEA-s var 11 - högt enl gyn Androstedion var 23,2 som tydligen var väldigt högt!?! SHBG låg inom referensintervallet. Alla andra prover var bra förutom att jag har lågt amh också. Vad tror ni, ska jag sluta ta DHEA för så höga manliga hormoner kan väl inte vara bra?? Tacksam för all hjälp!

• Feona

Tack, det gick bra med testresultaten. Har lagt om en del i kosten, främst ökat proteinintaget. Har även fått recept och råd om vitaminer, mineraler och hormoner som kan hjälpa min kropp till att komma i balans och må bättre. Fick svar på flera frågetecken och hoppas nu att detta kan resultera i ett plus:) nu lägger jag mycket fokus kring att bara må bra, har i veckan slutat helt med kaffe och även te som innehåller tein. Har därför varit något tröttare än vanligt men tillåter mig att sova en stund på em. Hur går det för dig?

MissBoring skrev 2014-02-27 20:30:27 följande:
    Feona, hur gick det med dina provsvar och har du haft nån nytta av dem?

• Feona

Ååhhhh jag känner igen det men hittade ett jättegott surdegsbröd från Danmark som jag äter till frukost med smör, ost och skivat ägg på.. Har även rotat fram lite surdegsbrödrecept som bakas utan vete så nu skall det lukta gott i huset oxå :) kan du äta det eller måste du vara helt ifrån bröd?

MissBoring skrev 2014-03-01 00:05:02 följande:
    Men vad skönt att du fått lite svar och även rätat ut lite frågetecken! Jag ändrade kosten ii maj men har nu haft en svacka... saknade mackorna till frukost så jag föll å har mig inte tagit mig på rätt spår helt igen, men snart är jsg där

• Feona

Håller med dig om att det kan kännas motigt ibland, hoppas du finner tillbaka igen och kämpandes ger oss resultat snart.

MissBoring skrev 2014-03-01 10:27:47 följande:
    Jag ska helst hålla mig glutenfri =\ å glutenfria bröd tycker jag kvittar förutom att jag hittat bra knäckebröd så dom har hjälpt mig mycket!

• Feona

Hej tjejer, har inte varit inne här på länge. Har inte orkat, varit låg, ledsen, gråter och undrar varför det inte vill fästa på mig. Har fått flera fina ägg vid ivf försök men inget vill fästa! Har nu något kvar i frysen och vill försöka men vågar inte tro, hoppas eller tänka på om det inte lyckas. Förlåt att jag bara delar med mig nu när jag är så ledsen men behövde verkligen få komma in hit igen och skriva, läsa om hur det går för er och underbart att vissa faktiskt lyckas ( inger hopp igen:). Har bokat tid för lärarmötesplatsen på torsdag, vill fråga om Assistent hatching. Varför har dom inte sagt något om det? Vill passa på att fråga er som verkar insatta., kan jag äta DHEA under tiden vi återför ägg vid ivf eller frysförsök? Måste jag sluta innan eller ni som lyckats, har ni bara kört på utan avbrott och ändå lyckats? Tusen tack för att ni tog er tid att lyssna., känner mig lättare om hjärtat och själen men börjar givetvis gråta ändå. Får nog boka tid till någon att prata med oxå nu., vill ju vara glad och känna mig stark. Kram

• Feona

Hej tjejer, det va länge sedan jag varit här inne i tråden. Har inte orkat eller vågat då jag försökt att lägga min fokus och energi på annat än syskonförsök.

Men nu när jag är här igen ser jag att det är många med mig. Skönt att få ta del av både er som försöker såsom jag er som lyckats. Ger mig hopp samt en känsla av att inte vara ensam.

Vet inte riktigt vad jag skall skriva då jag bara haft fokus på att ta hand om mig istället för att försöka pricka in cykeldagar hit och dit men nu vill jag våga känna hopp igen.

Skall läsa ikapp lite men passar på att önska er alla god lycka i denna eller nästa cykel.

Denna veckan har tre av mina blommor här hemma börjat blomma, det var mycket länge sedan de gjorde detta sist. Det har i vissa fall gått 1-6 år emellan så jag hoppas det är ett gott tecken oavsett. Kram

• Feona

Hej tjejer

Har inte varit här inne på länge då min sommar mestadels varit utomlands och jag försökt släppa lite på alla måsten och önskemål. Har dock varit ganska duktig ändå med att vara snäll mot kroppen men måste nog börja äta mer protein igen, äter ju ingen kött men lyckas få i mig lite fisk och kyckling. Ser nu att jag inte skall äta sojaprodukter! Ni som vet., varför inte och går det bra med bönor av annat slag tro?

Tack för att ni inspirerar mig!

Germany: du verkar så stark och trygg i det du gör., kände att jag fick lite hopp när jag läste om dina mål. Kanske hoppar på tåget och satsar mot jul jag oxå:)

Linnea Svea: Ge inte upp riktigt än då jag gärna håller din hand en stund till:)

Kram

• Feona

Nu till en fråga: Ni som kör hemma försök., ja rulla runt i sänghalmen ni vet.

Hur ofta och när bör man få till det vid ÄL tror ni?

Finns det något rätt eller fel? Börjar få stegring på stickan idag men min man kommer hem först ons kväll. Vilken är den bästa planeringen., skall jag ta bilen och åka upp eller räcker det vid utslag på stickan alt dagarna efter. Vad tror ni är bäst?

Tack på förhand

• Feona

Tack LinneaSvea

Tar nog vägen förbi Apoteket och införskaffar Clearblue igen. Har massor med stickor kvar men den där apparaten går alltid sönder för mig innan stickorna är slut. Men så länge orken att försöka finns får jag väl tro att det är värt det:) har ordnat med barnvakt till sonen så jag kan åka iväg mellan 18-24 om jag får fullt utslag imorgon. Tänkte nog testa Albyl Minor oxå denna månaden, tror det va 1/4 del som skulle motsvara trombyl.

Nu börjar hoppet komma tillbaka lite känner jag :)

Svar på tråden Tips om dhea