• astmatiker

Tips om dhea

Hej tjejer!

Jag är ny i den här tråden o undrar om det finns någon vänlig människa som kan hjälpa mig med några frågor. Har nyligen fått dhea utskrivet på recept (prasteron) av min IVF-läkare pga dåligt utfall på min senaste stimulering. Jag bad att få ta ett blodprov först men de tyckte inte läkaren var nödvändigt. Har börjat ta tabletterna men kände ändå att jag ville kolla mitt dhea-värde så efter en vecka gick jag till werlabs o testade dhea o testosteron ( höll upp med tabl 36 timmar innan). Dhea-s låg på 5.2 o testosteronvärdet var 1.7. Vad jag förstår är det normalt för min ålder (39)?

Då jag läst på fertilitetsguiden att man inte ska ta dhea om man är under 40 år och har normala värden undrar jag om det kan vara farligt o vad det är som kan hända - någon som vet? Har hittills fått biverkn i form av huvudvärk, trötthet, fet hy o lite finnar i ansiktet.

• astmatiker

Tack germany för ditt svar. Nej jag har inte läst att det kan vara farligt. Det jag har läst (på fertilitetsguiden) är att man inte ska ta DHEA om man är under 40 och har normala värden. Så det ledde till att jag blev orolig för vad som kan hända.

Jag har också funderat i de banorna som du säger, dvs att ta en lägre dos. Kanske ska ta ett nytt prov o se hur jag ligger till nu. Skulle vara skönt att ta en lägre dos eftersom jag har en del biverkningar. Huden har lugnat sig men den senaste veckan har jag tappat en massa hår o huvudvärken är bättre men kommer o går tillsammans med trötthet. Är också orolig för tröttheten eftersom jag ju kommer att nedregleras snart o då blir jag alltid rejält sänkt så vill ju inte att det ska bli ännu värre för då kommer det att bli tufft att klara av att jobba.

• astmatiker

Kakan: har din man fått några andra rekommendationer för att förbättra spermiekvaliteten? Min man har också få spermier o försämrad kvalitet och han fick höga doser folsyra, zink o c-vitamin på recept. Gav ingen dramatisk effekt men en viss förbättring i kvalitet såg dem så det kanske kan vara nåt?

Samtidigt som min man tog detta så fick jag DHEA men jag klarade bara en månad på 75mg. Fick för mot biverkn så jag trappade ner till 50 och till sist till 25 mg.

• astmatiker

Kakan vi har gjort 7 försök totalt - 4 färska o 3 FET. Kommer nog göra ett par försök till då vi har 2 embryon kvar i frysen men sen blir det nog att fundera på andra alternativ, ev blir det spermiedonation. Känns som att vi har prövat det som finns vad gäller att boosta våra chanser med eget material.

Lycka till nu med ert försök! Får du höra något nytt om vad som kan hjälpa din mans spermiefunktion så hör gärna av dig.

Kram

Svar på tråden Tips om dhea