• Älva1973

Tips om dhea

Tuvalina skrev 2013-04-12 19:14:31 följande:
    Älva, jag ska göra ÄD i maj!
    Oj, det är ju snart...spännande Skrattande Ska hålla massor med tummar då Solig
    Berätta när det blir dax och hur det går.
  • Älva1973

Swagger: så konstigt att de inte tagit AMH på dig då duor uppe i ålder. Det är ju den viktigaste bedömningen, självklart tillsammans med andra prover.

Jag håller med om att det är knäppt att man får vänta så länge mellan provsvar. Jag fick också vänta mer än en månad, nästan två mellan mina läkarbesök och provsvar. Sambon fick dessutom betala läkaravgift när han följde med för sina provsvar.

Är inte nöjd med min utredning då jag var tillbaka förra veckan för att höra vad hon skulle rekommenderat och vad jag har för diagnos. Jag gjorde ju en IVF på egen hand utomlands ganska direkt. Då sa hon att hon inte skulle rekommenderat IVF utan pergotime först, samt sa att jag hade pco. Blir så förbannad att de inte kan ta hänsyn till hur man mår mentalt när de tar de besluten. Jag var ju helt uppgiven och stressad sv alla försök och min ålder. Är 39 år.

Cff: min slemhinna har också alltid varit tunn, 6-7mm som tjockast kring ÄL och efter. Vid min ET var den det också men det gick bra ändå :)

Så fint sagt det där om att fira allt som känna som en seger. Vi behöver verkligen fira oss själva oftare :D

Ett tips när ni gör ett VUL, fråga efter slemhinnans tjocklek eller hur äggstockarna ser ut mm. Inte alltid de kollar allt man vill. Ha en checklista nedskriven med saker ni vill ha kollat. Nu för tiden går man nästan själv säga till läkarna vad man vill göra och ha gjort. Be även att få kopior på provsvaren, nöj er inte med ett brev som säger att värdena var normala. Jag fick ett bryt när jag bara fick det svaret, ringde och bad att få veta vilka prover som togs och värdena på dessa. Då vet läkaren att ni är insatta och ingen idé att slarva ;)

Lycka till nu brudar... Kör hårt!!!

• Älva1973

Ligger vaken efter att ha varit upp och kissat. Har ibland svårt somna om.

Vi4: hon sa att hennes bedömning var att börja med pergotime och inte IVF. Blir bara arg när jag tänker på det. Känns som norrlandslandstingen är minst generösa av alla, de verkar inte ha erfarenhet eller ett positivt synsätt till IVF. Tur att vi tog saken i egna händer. Tur att vi lyckades på första försöket :) men det har ju kostat en slant, fast vi ser det som en investering. Sedan fick vi ju se Tjeckien också ;)

Har också skaffat iPad och går inga radbrytningar. Ska testa med appen vid tillfälle.

Cff: hoppas att dina ägg delar sig fint nu. Sätter du tillbaka båda då? När blir ET? Stort lycka till :) ;) Kram!!!!!

Ska se om jag kan somna om nu, sambon har lagt sig på sida och slutat snarka ;)

• Älva1973

Cff: grattis till ruvarstatus, håll oss uppdaterade :)

Vi4: oj, så läskigt :O
    Jag fick igår efter jag varit på toa (hård i magen) och torkat mig, mörkt rött slem på pappret. Tidigare på eftermiddagen hade jag lite molvärk i mage och rygg. Saken är den att jag fått så här med jämnt mellanrum nu. Det har varit ca två veckor mellan varje gång och varit i ca tre dagar och det kommer bara små strängar när jag torkar mig. Jag orkar inte jaga upp mig, men lite brydd blir jag ändå. Är också i v14 nu.

• Älva1973

Tuvalina: fy så tråkigt att få vara med om att föda fram ett dött barn. Vad berodde det på?
    Styrkekram till dig.

Vi4: jag har också funderat precis samma som dig kring molvärk, blödning och eventuell tillväxt av livmoder. För mig har det hänt med två veckors mellanrum nu tre senaste gångerna. Jag får inte veta hur det går nu förrän på rul. Ska försöka få komma så tidigt som möjligt.

• Älva1973

Grattis swagger vilket fint plus :)

Vi berättade tidigt för våra föräldrar förra gången, och när det slutade i ett ma så var det skönt att vi berättade innan och fick se deras glädje. Sedan var de ett stort stöd under hela tiden vi fortsatte försöka och gjorde ivf:n.

Jag har inte hört något om att progesteron ska skada pojkfoster. Däremot sa min gyn att det fanns studier om att man inte ska äta östrogen för långt in i graviditeten. För det kan påverka manligt könsorgan. Progesteronet gör ingen verkan efter ca v9 eftersom moderkakan försörjer barnet själv med det då. Många vill ta progesteronet som ett extra stöd och trygghet fram till v12. Nu ville min Ivf-läkare att jag skulle ta det till v12. I Sverige finns det ingen läkare som skriver ut då länge. Min gjorde det bara för att jag hade de rekommendationerna från Ivf-läkaren.

Din man är klok, finns ingen tid att slösa i bebisverkstan. Jag är född några dagar före julafton och jag har överlevt det ;)

• Älva1973

Min barnmorska sa att jag skulle ta extra folsyra utöver min multiviamintablett.... jag gjorde det fram till v12, men nu tar jag bara min ACO gravid multivitamin.
    Har för mig att jag läst att kroppen behöver mer folsyra när man är gravid och att man då kan ta lite extra.

• Älva1973

Välkommen Ng73 :)
    Sådan jobbig och lång väntan ni har bakom er, och så varierat resultat på Ivf-behandlingarna. Jag tillhör ju inte de med lågt amh, men hade problem åt andra hållet med sen äl osv. Blev också överstimulerad pga att de gick på ålder, men känner att de räddade situationen väldigt bra för mig. Har haft den stora äran att lyckas på min första Ivf dessutom. Får jag fråga vad du har för amh? Eftersom du fick många ägg och få som gick att använda så kan det ju vara bra att satsa på att förbättra kvalitén.
    När ska ni göra nästa Ivf?

• Älva1973

Ng73: ja jag var till Tjeckien. Jag hade ju amh på 9,3 men misstänkte att det inte var bra kvalité på de ägg som släpptes den gången jag blev gravid och fick MA. Som du säkert läst så plockade de 24 ägg, 17 blev befruktade, men efter 3 dagar var det bara 8 som hick vidare till kromosomtedtetna och 3 blev godkända. Jag är oerhört glad att vi gjorde hela denna process.

Jag har också svårt lämna de trådar jag varit med i länge eftersom de har också gett mig så mycket. Där finns de som vet vad man gått igenom och de har funnits där när man haft sina upp och nergångar.

Svar på tråden Tips om dhea