• Älva1973

Tips om dhea

Lillstoran skrev 2013-01-04 11:23:04 följande:

OK, jag trodde bara att det gick att göra PDG på Karolinska som jag nämnde. Norrland har ju inte så bra regler som Stockholm. Är det inte väldigt dyrt att bekosta PDG själv? Läste någonstans att det kostar 90 000 kr om det nu kan stämma. På Karolinska är det dock kostnadsfritt om man faller in under Landstingets kriterier. Akupunkturen jag gick hos föreslog att jag skulle tempa men jag tyckte det var så jobbigt att jag inte ville. Och många lyckas ju utan att ha tempot så det är uppenbarligen inte det som avgör. Just det - som du själv skriver "det är sunda tankar på att inte tänka på att göra barn hela tiden, ATT FOKUSERA PÅ RESOR OCH ANNAT MAN TYCKER ÄR ROLIGT". Det var ju precis det jag skrev. Att bli "besatt" är nog inte sunt, själv levde jag livets glada dagar och reste mitt i sprayperioden ! Kanske var därför det gick vägen.
    Nej det kostar inte den summan där jag kollat, landar på ca 30-35.000 med IVF+PGD exkl. mediciner. Jag vet att allt är kostnadsfritt i landstinget men jag faller inte in i något av landstingets kriterier så vi får lägga våra pengar där istället för att resa tyvärr. Men vi ser den här IVF-resan som en semesterresa samtidigt. Nu hoppas jag givetvis att vi får bli gravida på naturlig väg och att det blir en problemfri graviditet och en frisk bebis.

Det övriga tänker jag inte kommentera för jag förstår inte vart du ville komma.  
  • Älva1973
    cff skrev 2013-01-04 14:29:23 följande:

Älva - jag är ju också lite av en siffernörd - kom att tänka på ditt inlägg när jag nu har gett mig i kast med "Den Stora Boken" (dvs "how to improve...") och där står det i kapitlet om "hormone assessment" att över 4.2 ng/ml (samma som mikrog/L) innebär en inte försumbar risk för OHSS (se klipp nedan)- vilket jag tror är relaterat till att det är en risk för att man då har PCOS. Det innebär i så all att läkarna kommer att vara mycket nogranna med din dosering och uppföljning (vilket är jättebra) och du har god chans att producera ett bra antal med fina ägg. Det innebär då också att det borde vara stor sannlikhet att du får tillräckligt med fina ägg för att kunna göra PGD (man behöver ju ägg som klarar av att odlas till blastocyt-stadiet). Så även om detta kan vara orsaken till att ni hittills inte lyckast bli gravida på naturlig väg (men det är absolut inte omöjligt, så kämpa på med hemmaförsöken) så borde det innebära att ni har stor sannolikhet att lyckas vid IVF.                   

Tack vad gullig du är som tänkte på mig då du läste detta Solig
    Det låter ju troligt att det kan vara så som det står där. Vilket gör att det känns väldigt bra för mig då det ska vara positivt vid IVF. Att göra IVF i ett annat land innebär mycket konsultation via email samt att man gör kontroller hemma hos den lokala gynekologen. Jag har fått svar från kliniken att hon tyckte att jag hade ett bra AMH-värde och fick instruktion om en en dosering som skulle motsvara det värdet samt min ålder. Jag hoppas också att jag kan producera ett stort antal mogna ägg så att man kan göra PGD. För när man tänker efter så finns det ju ingen garanti att man får en frisk blasto vid vanlig IVF. De kan bli missfall även då också just på grund av att det var kromosomfel. På många utländska IVF-klinikers webbsidor har jag läst att de rekommenderar kontroll av kromosomer på kvinnor över 37-38 år just av den anledningen. Varför ska sverige vara så efter i behandlingar och nya tekniker kan man ju fråga sig.

Jag tror inte att man ska se PCOS som något negativt utan som en möjlighet att kunna bli gravid, men med lite andra metoder. Man kan ju även få pergotime för att stimulera ÄL. Nu är jag lite osäker på om mitt ägg verkligen lossnar. Men det tror jag att det gör då tempen stiger efter ÄL. Det hade jag aldrig vetat om jag inte tempat Skrattande

Eftersom jag inte får landstingsfinansierade försök så känner jag att jag lika gärna kan lägga pengarna i ett annat land. Känns ganska orättvist att andra landsting ger 3 försök längre upp i åldrarna. Nu är jag glad för dem som får det, men sur på politikerna som bestämmer. Om det visar sig att man har goda möjligheter i högre ålder så borde man kunna bli beviljad. Nåja... ska försöka komma över det och lägga min fokus på det vi måste göra själva nu för att lyckas. Jag har lärt mig att lita på mig själv och min intuition och inte på landstinget.

Är på ÄL+4 idag efter en väldigt långdragen väntan på ÄL. BIM är den 14/1.
    Vi har inte skippat hemmaförsöket. Flört
    Vi har "bara" försökt i 13 månader, men alla ni vet ju att känslan av längden på tiden tredubblas ju äldre man blir. Vad jag förstått så är ni många som kämpat väldigt länge och i många fler år än mig och det ger mig hopp och styrka att veta att man kommer att klara av denna väntan Solig
    Oj, nu blev det långt det här inlägget.

Sedan vill jag bara poängtera att jag är i grund och botten en väldigt positiv människa och tycker att det är bra om man håller en positiv anda i trådar (man får givetvis vara deppig och må dåligt) ... det viktigaste är att man stöttar och hjälper, inte stjälper. Jag är ganska ny här med att skriva men har läst lite sporadiskt ett tag. Jag mår väldigt dåligt av negativ energi och det har jag nu märkt att det finns här inne... och det kommer från EN person. Jag hakar inte på någon trend men vill bara säga att jag tagit lite illa upp för andras skull.
  • Älva1973
    germany: Du skriver många kloka ord och jag kan skriva under på det mesta där. Jag litar också mycket på magkänslan när det gäller signaturer, jag friar oftast än att fäller. Men om jag snubblar ver någon jag känner vekar helt ute och cyklar så väljer jag att inte bemöta innehållet och att ignorera. Det behöver inte vara elaka inlägg utan bara allmänt konstiga frågor som verkar visa på en "knepig" person. Här inne verkar det vara 99% underbara brudar ...och snart är det 100% Solig

Min sambo tycker inte att det är knäppt att jag hänger här, han är väldigt "Internet-vänlig". Spelar mycket själv online med vänner och de han inte känner. Tror att det är ungefär lite samma som att vara inne bland forum. Man lär känna personer genom att skriva text. Jag tror att han tycker att det är bra att jag har någon att ventilera mina tankar och funderingar med. Jag skulle nöta ut honom totalt om jag skulle prata med han om precis allt jag tänker kring våra försök. Jag informerar och uppdaterar honom när jag hittar ny information och när det är dax för ÄL mm.

I går hade vi ett samtal igen kring IVF. Vi har varit lite oense kring om vi ska göra det nu så fort som möjligt eller vänta till sommaren. Han vill åka på sommaren för att det blir roligare resa då medan jag vill försöka nu direkt då jag vet att det ökar chansen att bli gravid så fort som möjligt. Har varit rädd att han ska ändra sig igen och säga "till sommaren". Men han är med på att köra på nu direkt med IVF Glad Jag fortsätter planera det nu.

Här kommer en liten fråga tiller kring ledigheten för IVF. Vi kommer att behöva vara borta 7-10 dagar från jobbet. Har nu läst att man har rätt att vara ledig med sjukpenning för att göra IVF. Vad är er erfarenhet kring det? Vår arbetsgivare vet inget om våra planer och jag är rädd att han kommer tycka att vi inte är ute i nog god tid. Jag har inte tänkt berätta förrän jag vet med säkerhet att vi inte är gravid på eget försök eller börjar ta sprutorna.
    www.barnlangtan.com/arbete-och-arbetssituation

• Älva1973
    susmar72 skrev 2013-01-06 16:30:46 följande:
    Älva1973: mina erfarenheter vid sjukskriven vid IVF. Att jag har varit sjukskriven varje gång, utan krångel från arbetsgivare.
    Tack, det låter lovande. Har era arbetsgivare vetat om vad ni ska göra? Fick din man också sjukskriva sig från jobbet? Vi är ju inställda på att ta semester, men nu när jag hittade den här informationen så känns det som att man bör nyttja den så man får en "riktig" semester till sommaren Glad
  • Älva1973

Bruttolöneavdraget är väl knappast aktuellt gör mig när vi gör IVF utomlands? Men jag ska i alla fall se om jag kan få igen viss del från FK eftersom mitt landsting har så låg åldersgräns och i andra landsting skulle jag fallit in under vårdgarantin.

Tänk vad man ska få "slåss" gör sin rätt att få hjälp. Oavsett om det gäller ersättningar men även typen av vård och undersökningar man får.

Måste bara säga att jag uppskattar den här tråden för att ni är då pålästa och har stor erfarenhet av IVF och andra behandlingar/åkommor. Hoppas det är ok att jag hänger här trots att jag inte är kandidat för dhea :)

• Älva1973
    cff: intressant med brutto vid IVF utomlands. Har du möjligtvis någon länk på lager? Skrattande
    Läger man ut altl själv och får ersättning sedan?
    Jag jobbar åt en liten privat arbetsgivare men mindre än 10 anställda, där hälften är anställda och den andra hälften är delägare. Jag kan tänka mig att fråga om det är så att vi berättar vad vi ska göra.

Vi 4: Tempandet har gjort att jag känner mig lite lugnare i fråga om jag ägglossar eller inte. Nu är det inte en 100%-ig vetenskap men den kan ge lite indikationer. Sedan så ser man lätt om det finns möjlighet att man är gravid, lite som att tjuvtesta Flört
    Nu tycker jag att min kurva skiljer sig rejält från mina tidigare. Den är mycket jämnare. Kanske beror på att ägget släppte senare och hunnit mogna? (bara spekulationer). Sedan har jag sovit ganska dåligt vissa nätter så därför har jag satt "sleep deprived" på en del av dem. Om jag vaknar på natten och har svårt somna om så får jag inte ihop den sammanhängande tiden sömn.

Miss B: Ja ... dessa män Flört de stressar inte upp sig i onödan. Kanske därför som det inte är lika många män som "pratar av sig" inne på forum. Spännande höra hur det ser ut med antal folliklar. Håller tummarna att ni får ett bra besked Solig

Jag ser verkligen fram emot att få göra denna IVF, så pass att jag nästan skulle bli lite besviken om jag får ett plus denna månad...haha. Men det är nog för att man ställt in sig och jobbat så hårt med förberedelserna och kontakten med kliniken, kollat på hotell och saker att göra där borta.

• Älva1973

Frågan är om era arbetsgivare skulle sagt ja till ögonlaser? Då kan man ju fundera på en diskrimineringsfråga. Konstigt att de säger nej egentligen om det inte påverkar företagets ekonomi.

MissBoring skrev 2013-01-07 09:03:50 följande:
    hur kan man återskapa?? hände mig precis också!!
    Jag tror inte att det går. Jag brukar kopiera texten lite då och då medan jag skriver om det är något långt. För då hamnar det i kopieringsminnet. Men stängs datorn av så tror jag inte att det stannar kvar.

• Älva1973

cff: tusen tack för länken :) Ska samla på mig den informationen också så jag har när det blir dax.

Fick mejlet med recepten idag samt att jag fått doseringsinstruktioner tidigare. Kan lägga in den här sedan så får jag höra er erfarenhet. Nu har jag inte liknande AMH-värden som ni, men tänkte att ni har säkert massa erfarenhet kring medicineringen. Min läkare sa att doseringen berodde på vilket AMH jag hade.

Shit så nervös jag blev nu :P
    Känns så overkligt på något sätt att det skulle vara dax snart. Huvudet snurrar i en konstig bubbla känns det som.

• Älva1973
    germany skrev 2013-01-07 16:56:20 följande:
    Just ja, nu minns jag det. Och visst var det i den mätning som våra andras AMH är mätt i?
    Det känns som om det var det när jag tänker tillbaka. Svårt att komma ihåg allas värden och så när det gått en tid.

Själv fick jag svar idag på mitt TSH (de missade att kolla T3 & T4.....eller rättare sagt så glömde jag att säga till men trodde ändå att de skulle ta båda, dock så är det inte så länge sen jag tog dom och de var då bra)
    Mitt TSH värde låg i allafall på prick 1.0. Känns skönt att det håller sig där (var 1.2 sist)
    Ja det stämmer. Mätt med samma värden som ni andra. Vet att det är svårt komma ihåg allt. Gör inget om man får upprepa sig Glad

Jag ska ta 225 enheter Gonal-f, sedan var det Otrivelle och Cetrodide. Är det korta programmet.

Nu hoppas jag fasen att det inte tagit sig detta föröket... är så taggad på IVF:n nu. Sedan blir det ju en typ av resa också med det hela Glad

Jag har ringt Försäkringskassan och de verkar ju jättetrevliga och hjäpsamma. Känns inte som att de vill sätta käppar i hjulet om man vill ha ersättningar och sjukledigt. Men det återstår ju at se när man ska ansöka om diverse ersättning.

Miss Boring: Spännande att följa dig nu fram till din äggplock och ET Glad
    Var det långa programmet du skulle köra? Vilka mediciner tar du?
Svar på tråden Tips om dhea