• Karolina75

Tips om dhea

Vi 5 skrev 2013-08-12 21:15:33 följande:
    Karolina,usch vad jobbigt för dig med den stressen! Min äl och cykel var lite sen precis när jag startade med DHEA, sedan "rättade den till sig" och blev så som den var när jag var yngre. Det kan ju absolut vara tillfälligt för dig. Om du vågar ha lit is i magen till nästa cykel märker du ju hur det blir (lättare sagt än gjort). Annars är ju ett alternativ att dra ner till 50 och se om det ändrar sig.

Hoppas det är så för mig också då, att den bara blir försenad nu i början... Har dragit ner till 50 mg igen nu sista dagarna (sedan jag hade förväntat mig lh-stegringen på äl testet). Tänker gå upp till 75 mg igen om äl kommer... Ja, fy sjutton för den hela den här "vilja-bli-gravid-stressen". Jag tänker banne mig inte på något annat än detta när jag inte jobbar och så fort jag får en stund över sitter jag och googlar på amh, fsh, ivf, klimakterie, intrauterin fosterdöd, plötslig spädbarnsdöd... Desperat nähä? Jag borde kanske inte vilja så mycket så kanske det gick bättre...(eller inte)
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-12 23:28:28 följande:
    Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).

Inget melatonin! Däremot har jag nyligen börjat med både d-vitamin, b-vitamin, omega 3, multivitamin och ubiquinol utöver dhea.
  • Karolina75
    jennaA skrev 2013-08-13 23:14:56 följande:
    Såhär sade min läkare idag på min klinik om DHEA. Dom var på en konferens i våras och där tog dom upp just DHEA, det dom sade där var att de studier som var gjorda fann dom ingen signifikant skillnad på om man ätit DHEA eller inte, hon trodde inge att DHEA kunde öka kvalitén på äggen. Många studier har visst gjorts om detta men inte visat någon skillnad. Någon mer med tankar om detta? Själv har jag jskippat DHEA just för att jag vill inte rubba min ägglossning/mens eftersom jag ska påbörja andra och sista ivf försök snart.

Å vad tråkigt att höra! Det känns ju lite som att man griper efter halmstrån... Jag kör lite parallella spår just nu med både sjukhuset och privatläkare (som samarbetar med Falun). Har inte bestämt mig ännu för om vi ska göra ivf och om vi isåfall ska gå privat eller inte. Ang dhea sa läkaren på sjukhuset att det inte fanns tillräckligt med studier i dagsläget för att de skulle skriva ut det eller ha några synpunkter på om man åt det ändå. Kliniken i Falun sa att de gjorde en pågående studie och att det såg ut som att ungefär 50% fick bättre värden, men att de för den skull inte visste om de bättre värdena föranledde fler graviditeter. Studien var inte heller avslutad.

Hur som helst så märker man ju skillnad i kroppen när man äter dhea. Jag har nu äntligen utslag på äl-testet idag och är enormt tacksam för det! Sådan lättnad! Men shit vilken ägglossningssmärta jag känner. Det gjorde jag förra månaden också. Det känns som jag vill kura ihop mig till en liten boll och ligga och trycka i ett hörn... Det påminner om menssmärtorna jag hade när jag var yngre, men som jag inte haft på många år nu.
  • Karolina75
    jennaA skrev 2013-08-14 11:41:25 följande:
    Ja det är verkligen trist att höra OM nu läkarna har rätt? Det vet vi ju inte med 100 %. kanske kommer nya rapporter som visar bättre resultat.Ja man griper ju efter vartenda halmstrån för att öka chansen till graviditet, man får nästan panik, iallafall jag. Men eftersom jag valde att inte äta DHEA pga jag är så rädd för att mensen ska rubbas och jag har inte så mycket tid kvar att vänta eftersom jag är drygt 41 år, kanske gör jag fel som inte tar det? Har samtidigt läst om många som fått oregelbunden och väldigt försenad mens och detta gjorde att jag backade. Jag har helt enkelt inte den där isen i magen att testa och se. Det känns som jag är i en stor kamp mot min egna kropp, jag är i krig mot min egna kropp som gör precis tvärtemot vad jag vill, ibland hatar jag min livmoder, har till och med skällt ut den en gång när jag var ensam hemma och jättedeppig, jag låtsades som min livmoder satt där bredvid mig och jag skällde o skällde tills jag föll i gråt i soffan, min psykolog så att det är bra att få ut sin ilska och frustration, hon gav mig tipset att gå ut i skogen och skrika så högt jag kan, men det känns inget vidare när man har grannar överallt kände jag , men då så psykologen att varför är det okej att skrika av glädje o bete sig allmänt galet om man vunnit mycket pengar, men att det inte är okej att skrika av sorg, och hon har ju rätt tycker jag, känslorna måste ju ut vare sig det är sorg eller glädje. Oj nu svamla jag ut där lite.... Så bra för dig att du fått ägglossning.

Förstår verkligen kluvenheten. Så känner jag också även om jag nu valde att äta dhea. Jag är 38 men vad jag förstår så motsvarar mina värden snarare en kropp som är 45, så jag har ju också ont om tid... Jag har ju lyckats bli gravid nyligen tidigare så det gjorde också att jag kände mig tveksam till att förstöra något. Läkaren som samarbetar med Falun tyckte dock inte att jag hade ngt att förlora med tanke på hur mina äggstockar såg ut och mina värden... Han trodde ju inte att vi kommer att lyckas något mer. Samtidigt känns det så konstigt eftersom jag dels blev gravid i maj förra året (som slutade i intrauterin fosterdöd 29 nov 2012), dels blev gravid igen i april nu iår (vilket slutade i MA v. 8+). Senaste året har jag ju liksom mestadels av tiden varit gravid...
  • Karolina75
    jennaA skrev 2013-08-14 15:10:36 följande:
    Eftersom du blir gravid så har du ju goda chanser att lyckas tycker jag, vad äter du mer än DHEA?

Jag trodde också jag hade goda chanser att lyckas innan amh, fsh och ultraljud visade något helt annat... Det var en chock för mig även om det tidigare tagit runt året för mig att bli gravid. Förutom dhea äter jag ubiquinol, d-vitamin, b-vitamin, multivitamin och omega3. Har inte trott så mkt på naturläkemedel etc för att bli gravid förut men nu testar jag allt möjligt för säkerhets skull... Äter dessutom lchf och tränar regelbundet som aldrig förr. Allt för att öka chanserna...
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-19 14:32:15 följande:
    Lite ego:

UL idag, 8 (!) folliklar i storleken 6-11 mm plus ytterligare (!!) några mindre. Det är 8e stimuleringsdagen så de växer som vanligt långsamt, men jag är oerhört lättad iaf. Tyvärr är slemhinnan tunnare än någonsin (4 mm), trots hysteroskopin i Aten, akupunktur och massor med tillskott.

För mig bevisar detta än en gång att jag får bättre äggskörd när jag kör lchf (började 2-3 veckor innan stimuleringsstart denna gång), har även försökt dra ned på mjölken eftersom jag läst enkel om gluten- och caseinfri kost (casein är ett protein som finns i mjölk, men ej i grädde). Det skall vara bra mot inflammationer och rekommenderad t ex (iaf utomlands) till barn med autism (vilken en del läkare kopplar till inflammatoriska processer).

Wow! Jättebra besked ju! Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig den här gången! Jag tror också att lchf förbättrar graviditetschanserna. Jag blev gravid direkt när jag började med lchf i april (som slutade i missfall) och sedan dess har två cykler passerat utav vilka jag tror en var början till en graviditet (svagt streck som försvann när jag började blöda).
  • Karolina75
    cff skrev 2013-08-24 18:46:03 följande:
    Lite mer ego:

Något verkar jag ha gjort rätt denna gång - även om mina folliklar växer lite väl långsamt (vilket jag ju vet inte är så bra - de mår inte bra av att utsättas för höga doser av FSH under för lång tid).
    Idag fick jag till ett UL lite "vid sidan av" (kommer nog inte kunna få till det någon mer gång på en helgdag :).
    Mina folliklar fortsätter att växa och det i jämn takt (idag var det stimuleringsdag 13):
    1 på 18
    4 på 17
    2 på 16, dvs 7 st som är väldigt nära varandra i storlek!
    Utöver dessa hade jag en på 14 och en på 12.
    Slemhinnan nu 8,9 - den som var en sån katastrof i måndags då den endast var 4 mm på 8:e stimuleringsdagen.

Så nu känns det jättebra! ÄL-spruta imorgon och ÄP på tisdag :)     

Wohoo - håller tummarna!
  • Karolina75

Jag testade positivt igår!!! Jag hade amh 0,2 och fsh 15 för ett halvår sedan och har inte mätt mer därefter. Ultraljudsundersökning av äggstockar visade inga preantrala folliklar (vänster äggstock syntes inte alls) och läkaren gav oss under 10% att lyckas. Han trodde att fsh kunde ha stigit... Nu vet jag ju inte om detta håller i sig, men det är hur som helst en början! Det har tidigare tagit ganska lång tid (ca ett år) för oss att bli gravida (en levande och en dödfödd dotter v. 31) men sedan jag började med lchf (efter de uppmätta värdena) tror jag att jag har jag lyckats 3 försök av 4 (varav ett ma v. 8+ samt en misstänkt början på graviditet förra månaden då jag testade positivt ena dagen för att sedan genast upptäcka att testet hade tonat ut nästa dag samt positivt graviditetstest nu som ökat från igår till idag). Jag har aldrig varit så här fertil tidigare! Jag har visserligen även börjat med dhea, d-vitamin, q-10, b-vitamin och omega 3 sedan två månader tillbaka så det är förstås svårt att säga vad som är vad, men inget av detta åt jag inför graviditeten som slutade i MA i våras, MEN jag hade börjat med lchf!

• Karolina75
    Vi 5 skrev 2013-08-25 11:54:47 följande:
    Karolina kikade tillbaka och såg att din äl blev lite förskjutnas DHEA och att du fick mer äl smärta än vanlig så jag kan ju inte låta bli att tänka att DHEA kan spela lite roll Säkert en kombination med allt annat du gjort gör att öka chanserna! Grattis igen!
    TackGlad Ja, det stämmer, så visst kan det vara så att det haft inverkan! Skulle definitivt köra dhea igen om detta misslyckas. Det stämmer också att det är på naturlig väg vi lyckats.
  • Karolina75
    Liv2014 skrev 2013-08-25 12:30:45 följande:
    Stort grattis karolina75! Håller tummarna att det går hela vägen! Kör du lchf helt och hållet dvs uteslutit alla kolhydrater och frukt samt äter mycket fett även animaliskt? Jag har dragit ner på sockret hur mkt som helst och även på snabba kolhydrater, dock känner jag mig osäker på att sluta äta frukt och kolhydrater helt då jag tror att det är nyttigt.

Tack! Kör så gott som helt lchf. Någon enstaka frukt slinker ner ibland och det tror jag absolut inte försämrar några chanser. Det är säkert olika hur kroppen reagerar på lchf-kost, men själv har jag mått väldigt bra av att kroppen är i ketos (förutom första veckan under avvänjningen av kolhydrater). Har tidigare försökt att bara dra ner på kolhydrater, men det har jag upplevt svårare eftersom man inte blir av med suget efter mer mat och kolhydrater då.
  • Karolina75
    Karolina75 skrev 2013-08-26 23:06:34 följande:
    Tack för era grattis?

Älva: Vad mysigt - lycka till nu med sista biten!

Alltså, jag försökte göra ett hjärta och inte ett frågetecken
Svar på tråden Tips om dhea