• Fiamedbarn

Tips om dhea

cff skrev 2013-05-20 19:27:02 följande:

Om du ändå funderar på IVF tycker jag du skall ringa Försäkringskassan och fråga om de betalar ifall du gör IVF utomlands. De betalar ju för många andra som inte får gratis IVF i Sverige (t.ex. om man använt upp sina gratisförsök eller är för gammal - dock inte om man är singel).
    Men jag är både för gammal och har ett barn sen tidigare. Tror du att de betalar ändå? Det är ju värt att prova i alla fall!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Älva1973 skrev 2013-05-20 23:22:59 följande:
    Fiamedbarn: för att få ersättning så måste man uppfylla kraven från något landsting i Sverige om ditt landsting nekar dig. Tex på grund av ålder. I mitt fall så var det åldern, nu vet jag inte vad högsta tillåtna åldern är för försök via vårdgarantin.

Försäkringskassan har två olika blanketter man kan fylla i. En för ersättning i efterhand och en ansökan i förhand. Den i förhand kan man även gå ersättning för resor och hotell. Den i efterhand, bara behandlingen. Vår Ivf/pgd kostade totalt ca 55.000 kr med resor, hotell, Ivf/pgd, undersökning i Sverige samt mediciner på högkostnadskortet. Sambon reste också med och vi stannade i 10 dagar. Åkte till Tjeckien.
    Tack för infon! Men menar du att jag inte kan få hjälp eftersom jag är för gammal (42?) eller missförstod jag dig? 
  • Fiamedbarn
    germany skrev 2013-05-22 20:35:37 följande:
    Mba12 - Önskar så att du ska slippa gråta och vara ledsen.....Men som de andra skriver så tror jag också att du kommer att få se solen istället för att hela tiden kämpa mot mörkret. Men tungt att det ska vara så himla jobbigt att nå dit fram och dessutom inte när eller hur....

Stor kram.

Myran - Inte det minsta svårt att ge av sig själv när jag själv vet  precis hur det känns att sitta fast i barnlängtan.
    Jag känner stor empati & ömhet för alla gamla & nya kämpare som tvingas uppleva den jobbiga situationen som blir när man vill men inte lyckas bli gravid.

Även om jag nu (kan i bland inte fatta att det är sant) är gravid och livet förstås är lite lättare att leva så kommer jag ändå aldrig någonsin  kunna glömma fullt ut hur oerhört smärtsamt det var/är att aldrig få ett plus och att hela tiden leva med alla tankar som barnlöshet ger.

För mig så var dessutom detta forum min stora räddning när jag var så långt ner under ytan efter min dom som utredningsläkaren gav och tror nog att det är fler som känner att det är skönt att veta att man är långt ifrån  ensam i sin kamp och att det alla gånger inte är omöjligt utan bara man orkar kämpa så länge som man tycker det är lönt så finns det alltid chans till ett barn. Men man behöver nog en hel del stöd längs resan.....

Ps: Och du är fantastisk som slår 2 flugor i en smäll kan man säga, det gör liksom inget att du misslyckades med första ÄD försöket för du väntar ju nu 2 fina barn Solig 
    Vad fint skrivet. Jag ser hur bekanta bli mer och mer gravida och har svårt att glädjas med dom. Det påminner mig bara mer och mer om vad jag precis missat (fick andra missfallet på kort tid härom veckan). Det är svårt att vara stark. Det är svårt att veta vad man ska göra. Men det är sant som du säger, så länge man fortsätter att försöka finns det antagligen en chans!
  • Fiamedbarn
    germany skrev 2013-05-22 20:44:32 följande:
    Ja, det gör det! Chans alltså.  Glad
    Det du skriver är ungefär samma som jag också känt...att många runtomkring en blev gravida och som dessutom inte verkade uppskatta de barn de redan hade och att ens egen saknad efter ett barn blev än större (även om man förrstås inte missunnar någon en graviditet så smärtar det i ens själ när man på nära håll tvingas uppleva än den ena än den andra som lätt som en plätt verkar bli gravida)

Så jättetråkigt att du nyligen fick missfall :(
    Men positivt att du ändå fått ett plus, då bör det kunna hända snart igen!

Styrkekram!
    Tack Germany! Kram! <3

Jag undrar just när mensen behagar komma tillbaka...har fortfarande brunröda flytningar fast det började 6:e maj dvs för 17 dagar sen. Men jag har haft ont i brösten i två dagar och humörsvängningar lika länge så antingen är det PMS....ja det kan väl inte vara så mycket annat helt enkelt även om vi har sexat till det en gång.
  • Fiamedbarn

Tuvalina, grattis!! Vet du hur mycket det kostar om man redan har ett barn? 

• Fiamedbarn
    Tuvalina skrev 2013-05-29 20:09:41 följande:
    Tack!!

Det kostar  lika mycket när man har barn som när man inte har barn. Ca 70 000 kr sammanlagt.
    Tuvalina, men som jag förstått det står landstinget för det om man inte har barn,...men tack för svar i alla fall! Jag får kolla upp det där lite närmare. Låter i alla fall helt fantastiskt
  • Fiamedbarn

Eller så var det så att man inte fick det över huvud taget när man redan har ett barn. De sa till mig att det inte var möjligt eftersom att jag har en son redan i alla fall.

• Fiamedbarn

Jag har övertalat läkaren att ta prov på DHEA-s så jag hoppas få reda på svaren snart så jag vet om jag ska satsa på att pröva DHEA eller inte - och tiden är knapp eftersom sajten ju stänger sista juni. Kan man ringa Falun annars och få det utskrivet därifrån? Jag går ju på fertilitetsutredning...men i Småland. Eller kan man övertala läkaren att skriva ut praesteron? Eller finns det nåt annat sätt?

Har förresten haft ägglossning nyligen och hoppas nu kunna börja testa i helgen/början på nästa vecka! Jag gör ju inget IVF utan försöker med hemmasnickrade metoder vilket inkluderar massa kosttillskott och viktnedgång (idag 7,5 kg!)

• Fiamedbarn
    Liv2014 skrev 2013-06-27 18:26:35 följande:
    Fia du kan köpa på makemefertile.com det är samma tabletter som de använder på CHR i NY där de är lite kända för sina ivf behandlingar
    Tack!!
  • Fiamedbarn

Nu har jag fått reda på mitt DHEA-s-värde. 4,6 eller 4,7 - är det bra eller dåligt? Ska jag köpa DHEA? Ska kolla lite på nätet nu.

Ng73, så kan man ju försöka börja med... 

Svar på tråden Tips om dhea