• Snart lycklig

Tips om dhea

Tack Cice, men detta rör Inositol och jag önskar den "rätta" varinaten som kallas myo.

DHEA har jag köpt upp mig lite på från dhea.com, innan de slutar leverera till Sverige.

HUr mår du annars, har du frisknat till? Jag säger som andra redan sagt, att det kan vara jättebra att immunsystemet har en frökylning att ta hand om precis vid tiden då embryot ska fasta

Är det blasto du fått tillbaka?

Jag önskar dig lycka till!!!

• Snart lycklig

Jag har köpt en brk Inositol i pulverform på en hälsokostaffär i Sthlm, men vet ej om det är myo-Inositol. Jag har alltså Inositol när mina Inofolic tar slut 5/7, men vill de sista månaderna använda myo-variant. Jag har ställt frågan även t dem om det är myo, men ännu inte fått svar.

• Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 16:02:23 följande:
    Snart lycklig och Ng73,
    Förlåt att det dröjde lite tid.

Min recept kom frön en läkare utomlands. Metagenics Cenitol. Jag googlade och köpte här.

www.vitaminpartners.com

De levereras snabbt.
    Tack snälla!

Jag har nu beställt 3 brk (och jag ser att det ligger som ett skyddat belopp på mitt konto, men jag fick ingen bekräftelse varken på beställningssidan eller via den e-mailadress jag uppgav. Var det lika för dig?

Hur stor dos per dag tog/tar du?
  • Snart lycklig
    Liv2014 skrev 2013-06-23 12:50:03 följande:
    Ni som äter dhea och har gjort långa protokollet med nedreglering, skall man fortsätta med dhean i samma dos under nedregleringen (tänker tillföra hormon samtidigt som man ska ta bort dem...) eller ska man sluta och börja igen vid sprutstart? Eller sluta helt och hållet?

När jag gjorde en full IVF enligt korta protokollet  i höstas hos Dr D i Aten, ville han att jag skulle sluta vid ägglossningen innan.

Förra sommaren gjorde jag en full IVF med långa protokollet, men komemr tyvärr inte riktigt ihåg.

Nu har jag gjort flera stimuleringar och endast fryst ner befruktade 1-dagars embryon. På slutet har jag gjort enligt långa protokollet och då har jag slutat ta DHEA när jag får mens, alltså någon dag innan sprutstart. Jag har alltså ätit DHEA från ÄP till mens, och alltså även under nedreglering.( Dr D kör med korta nedregleringar. Jag börjar med Suprefact sprutor (istället för nässpray) en vecka efter ÄP, oftast får jag mens precis en vecka senare. Brukar sedan starta med Menopur på cykeldag 3 eller 4.)

Jag tror läkarna gör mkt olika. Har ju också läst att DHEA är bra för att förebygga tidiga missfall, men vet inget säkert.
  • Snart lycklig
    Snart lycklig skrev 2013-06-23 20:44:25 följande:
    Tack snälla!

Jag har nu beställt 3 brk (och jag ser att det ligger som ett skyddat belopp på mitt konto, men jag fick ingen bekräftelse varken på beställningssidan eller via den e-mailadress jag uppgav. Var det lika för dig?

Hur stor dos per dag tog/tar du?

gklassy, jag skickade ett mail till dem och fick bekräftat att allt var i sin ordning.

Nu undrar jag bara vilken dos du tog/tar per dag av Cenitol?
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 21:59:58 följande:
    Vad bra att du fick svar. Jag köpte en gång hos dem och det gick bra.
    Jag tar en scoop på morgonen och en till på kvällen. Men jag vet inte om du behöver lika mycket? Vad har din läkare rekommenderat?

Jag har tagit Inofolic i drygt 1 år. Den innehåller 2000 mg Inositol och lite folsyra per påse/dos.Jag har tagit två påsar per dag, 1 morgon och 1 kväll. Jag har kompletterat med 3 mg Melatonin på kvällen.

Jag har alltså tagit 4000 mg = 4 g per dag. DFetta har jag gjort på eget bevåg men berättat för Dr D i ASten att jag tar. Vi har aldrig diskuterat doser. Detta fick jag som ett tips av en FL-vän som bor i Italien. Hon hade blivit rekommenderat det av IVF-klinik där.

Jag har tagit samma dos som hon blev rekommenderad. Vet ej eller om det  varit myo-variant.

De IVF jag gjort efter intag har visat på fina embryon utan fragment. Tyvärr har jag ännu inte lyckats i alla fall. Även om det inte gått hela vägen har bl a Dr D och hans embryologer varit imponerade, med tanke på min ålder (var då 46 och 46,5 år) Är nu 47 år och samlar för att göra en sista FET med mina egna ägg. Vet ej något om kvaliteten på mina 1-dagars nedfrysta.

Ni tror säkert inte jag är riktigt klok, som inte gett upp. Jag har bra världen för min ålder och ibland svarat riktigt bra på stimuleringar. T ex i torsdags hade jag 9 äggblåsor, även om en del var små och inte komemr att fortsätta växa. De var då mellan 2,5 till 14,0 mm. Glad att jag får en chans.

Jag har i alla fall gjort mitt bästa när allt är klart, oavsett resultat.

• Snart lycklig

Jag såg precis detta efter ett inlägg av Cff i annan tråd. Det bekräftar att Inofolic som jag tagit är myo-vaiant.

4 g/day myo-inositol improves egg quality and pregnancy rate in women with failed IVF
    Recently, a number of studies have shown that the presence of several compounds in the follicular fluid positively correlates with oocyte quality and maturation (i.e., myo-inositol and melatonin). In the present study, we aim to evaluate the pregnancy outcomes after the administration of myo-inositol combined with melatonin in women who failed to conceive in previous in vitro fertilization (IVF) cycles due to poor oocyte quality. Materials and methods. Forty-six women were treated with 4 g/day myo-inositol and 3 mg/day melatonin (inofolic® and inofolic® Plus) for 3 months and then underwent a new IVF cycle. Results. After treatment, the number of mature oocytes, the fertilization rate, the number of both, total and top-quality embryos transferred were statistically higher compared to the previous IVF cycle, while there was no difference in the number of retrieved oocyte. After treatment, a total of 13 pregnancies occurred, 9 of them were confirmed echographically; four evolved in miscarriage. Conclusion. The treatment with myo-inositol and melatonin improves ovarian stimulation protocols and pregnancy outcomes in infertile women with poor oocyte quality.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21463230

• Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 23:00:08 följande:
    Wow! Tack för att du berättade din historia. Även om jag tar så många tabletter har jag inte ännu kommit så länge för att se om de påverkar någonting. Det är en sak att lyssna på läkarna och köpa alla saker de ordinerar. Det är en helt annan sak att TRO på det som de ordinerar! Enligt din historia kan jag tänka mig att alla pengar jag har lagt på supplements är värde det. Jag var lite osäkert på melatonin, men nu ska jag fortsätta att ta den regelbundet. Glad Jag är 38 och har få folliklar och de är så svårt att stimulera. Du ge mig hopp! Glad Ge inte upp!

Tack! Ge inte upp du heller!

Man ska dock ha i åtanke att Melatonin kan trigga immunsystemet, som kan vara en nackdel när embryot ska fastna. Har man ett triggat immunsystem, som tror att embryot är ngt främmande som bör attackeras bort, är det ju inte bra.

Man får göra ett val, bättre äggkvalitet, möjligt lite triggat immunsystem. Vad är bäst?

Dr D i Aten arbetar med just det, immunsystemets problematik. Om du är nyfiken kan du titta på fertilitetsguiden.com och FL-tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten.

NU behöver man ju inte gå på detta "tunga artilleri" om man inte försökt innan. Efter sex negativa IVF och 1 negativt FET, vände jag mig till honom. JAg har gjort två fulla IVF hos honom också, tyvärr ingen grvaiditet, men resultat/kvaliteten verkade vara bättre trots att jag blivit äldre.

Dr D arbetar också med mycket låga doser. Helt i motsats till Sverige och Danmark som exempel.

Nu kanske du intre alls är intresserad av detta, men ville i alla fall nämna det.

Lycka till!
  • Snart lycklig
    gklassy skrev 2013-06-23 23:05:30 följande:
    Bra att veta. Var köper du Inofolic?

Jag har köpt det av min snälla FL-vän som köpt och skickat till mig. Jag vill inte besvära henne mera och dessutom befinner hon sig inte nu permanent i Italien.

Jag tror absolut att det går lika bra med Cenitol, men kanske ska man hålla sig till den rekommenderade dosen på 4g/dag om inte någon läkare ordinerat annat.
  • Snart lycklig

Fantastiskt cff!!! Så glad att allt går bra för dig nu. Säg nu till dem att vara försiktiga med äggen, så inget går sönder denna gång. Detta bådar gott. Jag håller alla mina tummar för dig och tänker mycket på dig. Vi får träffas lite längre fram när det passar oss båda. Kramar skickas till dig, bara lite längre upp på gatan........

Svar på tråden Tips om dhea