• Swagger

Tips om dhea

cff skrev 2013-04-06 19:36:22 följande:

Funkade inte alls... Ena testet kom inte. Det andra kom, men hade redan gått ut. Skickade i alla fall in det (lyckades dock inte klämma ut det nödvändiga fulla provröret ur fingret...). Fick aldrig något svar och mailade dem om att provkitet gått ut, men fick aldrig något svar... Orkade inte gräva vidare :)
    Ok, tack för svar.
  • Swagger
    Tuvalina skrev 2013-04-07 13:17:34 följande:
    Finns inte progesteronkräm att köpa receptfritt. ProgesterAll kan du däremot köpa lite billigare hos whiteday.se

Jag såg att du länkat till den tidigare i tråden. Det skilde bara 9:- i pris och jag slapp hålla på och Maila fram och tillbaka så jag tyckte det var värt det. Synd att det inte finns på apoteket. Det hade varit riktigt bra. Begår jag förresten olagligheter som köper det? Aja, det spelar mig mindre roll. ;)
  • Swagger
    Tuvalina skrev 2013-04-07 17:54:22 följande:
    Det är inte olagligt!

Ahhh, vad skönt. Tack för infon. :)
  • Swagger
    cff skrev 2013-04-12 23:31:25 följande:
    Du vet väl att man, om man är ett par - om landstinget inte kan/vill betala (för att man är för gammal eller har använt upp sina landstingsförsök) - kan få ersättning från Försäkringskassan om man gör behandlingen utomlands (inom EU/EES) istället. Jag vet inte om/vilken åldersgräns FK tillämpar, men det är definitivt värt att fråga dem.
    Tack för infon och lycka till med allt! Det är mycket spännande att följa dig och jag hoppas sååååå att det går vägen för dig!!! {#emotions_dlg.flower}

Blir det en IVF för vår del kommer det bli i vår nya hemstad, tror jag. De har ganska dåligt rykte när det kommer till bemötande, men OK rykte när det kommer till medicinskt kunnande och det är ju ändå viktigast.

Jag kan få avdrag för min IVF via mitt företag (precis som vid ögonoperation), nästan 50 %. Jag tror det absolut billigaste för oss blir att stanna i staden vi är i. Inte så många semesterdagar som går då heller ... Men framförallt så kommer det stjäla minst energi av oss. Min man som jag ännu inte övertalat till IVF tror jag inte är pigg på att åka någonstans för det ... 
  • Swagger

I veckan som gått har jag fått brev från mitt landsting. Skrattande

I telefonen var de ju så oerhört svåra och jag trodde jag skulle få problem att få ut provsvar. Nu fick jag tom min mans provsvar utan att han gett något medgivande om det. Aja, det orkar vi inte bråka om. Hans spermaprov fick bedömningen "normalt" och då var han ändå lite i början av en förkylning då han lämnade det, vilket vi inte riktigt visste då. Det är ju i alla fall väldigt positivt.

Tur i oturen är ju också att han inte är lika besatt av det här med att få barn som jag, då knske han hade lämnat mig eller nåt ...

Jag fick nu allt de har på mig i det här landstinget, alltså även de prover som togs då jag var gravid i vecka 10. Skrattande

Men det är faktiskt inte så många prover som tagits de gånger jag varit där för fertilitetsutredning:.

Om min äggledarspolning (hyesterosonografi) står i stort sätt bara att "man ser prompt passage" och att det på CD11 (då jag var där) fanns "på höger sida några folliklar, den största på 15. På vänster sida en stor follikel omkring 20 mm." Så det verkar ju positivt. Glad Men det står ingenting om slemhinnans tjocklek någonstans. Rynkar på näsan

S-Tyrotropin (TSH) 1,6 mU/L (referensintervall: 0,40-4,0)
    S-Follitropin (FSH på CD3) 8,0 IE/L (referensintervall CD3-11: 6-21 IE/L) 
    Blodsmittescreeening: "ej påvisade" på allt (hepatit, HIV osv.) förutom Rubella IgG antikroppar (dvs. jag är vaccinerad mot röda hund).

Så det var alla svar som relaterade till fertilitetsutredningen som stod. Förvånad

Vad jag verkligen saknar är AMH och tjockleken på livmoderslemhinnan. Mycket annat hade ju varit önskvärt, men de två trodde jag var "basic" vid en fertilitetsutredning.

Om några veckor ska jag få gå igenom dessa resultat med en läkare. Att de låter en kvinna som är 39 år vänta 2 månader mellan sista utredningsbesöket och genomgången av provresultaten med en läkare tycker jag är anmärkningsvärt och lite respektlöst! Förvånad

Jag hoppas ju så att det tagit sig denna månad (liksom alla andra). Borde få mensen i mitten på veckan som kommer. Jag velar så om jag ska börja äta 25 mg DHEA nu eller vänta till mensen kommer.   

• Swagger
    cff skrev 2013-04-13 12:48:47 följande:

Låter vettigt. Kom ihåg att man, ur skatteverkets synvinkel, får göra bruttoavdrag (dvs avdrag via arbetsgivaren, så länge arbetsgivaren säger ok) för alla delar som är inkluderade, dvs även den delen man själv betalar för medicin, patientavgifter, dvs det man själv betalar till läkaren samt akupunktur (!). Glad
    Tack, tack! Solig
  • Swagger
    Vi 4 skrev 2013-04-12 10:00:10 följande:
    Swagger, jag kunde inte se avhandlingen. Är det gör att jag läser från telefonen tro? Hur har det gått? Har du börjat med DHEA?
    När man klickar på länken ska en pdf laddas hem. Säg till igen om det inte funkar.

Skönt att det går så bra för dig! Solig  {#emotions_dlg.flower}

Jag har ännu inte börjat med DHEA, velar så trots att jag nu fått mina provsvar från landstinget. I stort fick jag ju bara TSH och FSH som båda låg bra till.

Ska jag våga börja med 25 mg DHEA? 
  • Swagger
    cff skrev 2013-04-13 13:30:56 följande:

Har du en bra husläkare? I så fall tycker jag du skall försöka få tid där omgående och när du är där förklara att du vill ha remiss på ett antal prover som måste tas nu - att du inte hinner låta veckorna gå i väntan på att du skall få tid hos fertilitetsläkarna. Din VC kan såklart inte kolla din slemhinna, men de kan skriva ut remiss för (jag ser nu att listan blev lång, men du kan argumentera för att du väldigt, väldigt gärna vill kunna ta med dig provsvaren till ditt möte med fertilitetsläkaren, eftersom du är 39 och känner att det är ont om tid och vill se till att få rätt vård från början):

AMH (ta helst detta på dag 2-3 i menscykeln)

DHEAS - för att se om du har brist på DHEA

Testosteron, fritt - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Testosteron, totalt  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

Androstendion  - för att se om du har låga värden orsakad av lågt DHEA

25-OH-Dvitamin (som kollar om du har d-vitaminbrist - oerhört vanligt, jag har hört att typ 80% av alla gravida svenska kvinnor har brist och då har man ändå svårare att bli gravid om man har brist - mao borde andelen som ha brist vara ännu större hos oss som har lite svårt att bli gravida)

Kalcium (bör följas om du äter d-vitamintillskott - man bör äta kalcium om man äter D-vitamin eftersom dessa interagerar)

Progesteron

Prolaktin 

Kortisol (för att se om binjurarna fungerar som de ska)

Följande 4 tester relaterade till sköldkörteln, en mycket vanlig orsak till att kvinnor har svårt att bli gravida (man kan ha problem med sköldkörteln även om man har normalt TSH):
    TSH (om det var mer än typ 2 månader sedan du tog det provet - min husläkare brukar propsa på att jag skall ta om det ganska ofta, trots att jag alltid haft bra värden). Efter vad jag har förstått skall man försöka ligga närmare 1,0 när man försöker bli gravid - även om referensvärdet säger något annat. 
    T3
    T4
    gärna även TPO-ak

Se till att läkaren, om hon/han går med på att skriva remiss, kollar provtagningsinstruktionerna. Vissa prov skall vara fastande, vissa skall tas på en viss tid på dagen (och alla kan kanske därför inte tas samtidigt och i så fall behöver du flera separata remisser - eftersom alla prov på en och samma remiss måste tas samtidigt).  

Tack, jag har faktiskt ingen husläkare, men ska ringa min VC på måndag om detta. Tack igen. {#emotions_dlg.flower}
  • Swagger

Åhh, vad mycket som hänt sedan jag var in senast.

cff, vad härligt. Hoppas det går vägen. Stort lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Annapannan, åhhh vad roligt! Stort grattis! 

Själv har jag också lite nyheter. Jag hade ju tänkt att jag skulle börja med 25 mg DHEA när mensen kom, vilket var beräknat till tordag. Min ÄL var en dag senare en den brukar vara, vilket jag var oerhört glad för så jag tänkte att mensen kanske kommer på fredag.

Den kom varken på torsdagen eller fredagen. Jag har jobbat mycket övertid denna vecka och så även i fredags. Men på fredagskvällen bestämde jag att "det blir ett grav-test imorgon." Jag vaknade såklart skittidigt för jag ville väl testa. Flört

Det var ett Plus!

Jag är så lycklig! Jag trodde jag skulle bli tok-orolig om jag fick ett plus, men på något vis känner jag att det ska gå vägen den här gången. Solig

Jag hann ju aldrig börja med DHEA, de ligger fortfarande vakuumförpackade i min kyl. Blir det missfall igen så kör jag igång med DHEA direkt. Flört

Det jag gjort annorlunda denna månad är att jag åt Borago. Jag vet inte riktigt om jag haft en tunn livmoderslemhinna (stod ju inte i min journal) men när jag var för en koll hos gyn för jag ville utesluta Bakteriell Vaginos, så sa ju den AT-läkaren (hon skulle bli allmänläkare och inte gynekolog) att hon tyckte det såg ut som om jag hade en tunn slemhinna.

Jag kommer fortsätta med ACO Kvinna (kanske snart övergår till ACO gravid) en om dagen, omega3, e-vitamin, d-vitamin och 1/2 500 µg folsyra (finns ju 200 µg i en ACO kvinna och jag är rädd för att överdosera).
    Jag har också börjat med 1/4 barnalbyl om dagen. E-vitamin började jag med för ca 2 månader sedan och det har hjälpt min hy enormt. I den förra graviditeten blev min hy helt hemsk, jag har fortfarande två ärr från två stora blemor jag fick då. Så jag tänker att jag kanske hade e-vitaminbrist då. Jag har läst att det ska vara svårt att upptäcka e-vitaminbrist. Är det som zink, att det inte finns något enkelt prov att ta för att påvisa det? Hur som så verkar det ju inte vara någon fara med lite extra e-vitamin under graviditeten, det är ju tom rekommenderat vad jag förstår.

Acetylsalicylsyran känner jag med helt bekväm med att ta (i form av barnalbylen) för det finns ju så mycket studier på det. Jag fick min progesterone-kräm i veckan och hade tänkt att kanske börja använda den efter nästa ÄL. Nu när jag är gravid kommer jag nog inte våga. Följande står på fass:
    Riskerna för medfödda avvikelser, däribland missbildningar i könsorganen hos pojkar eller flickor på grund av exponering för utifrån tillfört progesteron under graviditet, har inte fullständigt fastställts. 
    Det låter som att det finns en viss tvekan där angående progesterone ...

Men jag ska begära att få träffa en barnmorska före vecka 10 denna gång! De borde kunna ta att progesterone-prov kan jag tycka och ge mig råd utifrån vad värdet visar. 

Även om jag tror och hoppas att det kommer gå vägen denna gången så finns ju en liten oro där ändå.

Det blir troligen en privat barnmorska denna gång. Solig 

(Förlåt för långt inlägg. Skäms
Svar på tråden Tips om dhea