• Liv2014

Tips om dhea

Tack cff! Tolkar jag det rätt att s-dhea och trestosteronet skall testas på dag 2-3 (funkar ej annan dag i cykeln)? Jag ska inte ha tagit någon tablett på 24 timmar innan blodprovet? Och jag kommer få med referensvärden och så länge jag håller mig i inom dem är det ok, men om jag ligger för högt bör jag sluta eller minska dos? Har beräknad mens först om cirka två veckor och är iväg på semester då så hade egentligen hoppats på att kunna göra testen nu och få snabbt svar, men kanske bara funkar på dag 2-3... Boostar mig inför ivf i augusti med spraystart i juli så känns som det är lite brådis att få resultat om jag skall avbryta att äta dhea...

• Liv2014

Har nu fått inbokat tid för blodprover imorgon avseende dhea-s, testosteron fritt och total samt androstendion. Kan tips om att detta går att göra på hagakliniken om man är göteborgare, mot betalning så klart ca 1100 kr. Funderar på vad som är bäst om man ska vänta 24 h som läkartidningen föreslår eller inte. Tänker att man ju vill veta om nivåerna är för höga när man har läkemedlet i blodet som man ju har alltid annars om man äter dem tre gånger om dagen, men att man kanske väntar några timmar innan typ 5-6. CFF du gör inga uppehåll innan dina test om jag förstår det rätt? Och får inga tokiga utfall för det?

• Liv2014

Tack CFF! Vet borde tagit dem innan, men var lie för ivrig att komma igång. Tänker egentligen mest på trestosteronet så inte det är skadligt höga nivåer och funderar lite på om man verkligen kan se det man inte tagit dem på ett dygn. Du behöver man ju nästan tänka in att de bör vara åt de låga hållet på provsvaren? För ligger de redan högt eller normalt är väl risken att det blir alldeles för högt när man äter sina normala nivåer tänker jag, erfarenhet? Har haft kontakt med en läkare på CHR och fått deras rekommenderade tester och där står inget alls om uppehåll innan testet...

• Liv2014

Cff såg att jag precis fått svar av läkaren jag vart i kontakt med på CHR, ställde frågan till honom och hans svar var "no need to stop" så jag kör på som vanligt så hoppas jag att det går att tolka resultaten sen...

• Liv2014

Haha japp exakt prov har jag fått fast jag berättade att jag redan åt men dess prov skulle göras en gång i månaden för att kolla av värdena.

• Liv2014

Ja helt klart intressanta grafer! Har nu någonsin legat över referensvärdena för testosteron om du ätits nyss inpå? Jag tog mitt piller 7 timmar innan blodprov. Får väl se när jag får svaren om de överhuvudtaget går att tolka. Blev erbjuden att boka in en läkartid (för 700) för att prata om resultaten. Men det är ju en vanlig läkare då och ingen ivf-läkare så är ju frågan om denne kan bedöma om nivåerna är bra eller dåliga! Har din VC läkare gjort det? Kan ju alltid försöka boka in ytterligare en konsultation med CHR annars kanske om de är villiga att hjälpa mig analysera resultaten enbart...

• Liv2014

Ömma bröst och bröstvårtor av dhea något som känns igen? Har jätteömma bröst nu mellan ÄL och mens.

• Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka? S-testosteron 1,6 (referensvärde

• Liv2014

CFF hoppas det går bra med ruvningen!!! Har får svar på mina tester, har du några fina tips på hur tolka? S-testosteron 1,6 (referensvärde

Svar på tråden Tips om dhea