Fiamedbarn skrev 2013-06-30 18:43:40 följande:
T4 ska vara mellan 12-23 så det har precis stigit vilket jag är nöjd med. Innan har det legat runt 12.
Jag har inte gjort IVF och har en 4-årig son sen tidigare. Har försökt med nummer två i ett år och precis startat en fertilitetsutredning. Fick två missfall inom loppet av ett halvår, det sista var i maj. Första missfallet var bara en tom fostersäck i v11 och andra hade fosterutvecklingen avstannat i v8 och missfallet kom i v11/12. Så jag kan uppenbarligen bli gravid men har svårt att behålla graviditeten!! Så jag ska ta progesterall eller vagitorier med progesteron så fort jag plussat. Och trombyl...Borde kanske ta prednisol som dämpar immunförsvaret vid implantationen också....eftersom jag har astma. Men jag har tagit pulmicort (kortisoninhalator) varje morgon sen ÄL i alla fall

Man gör vad man kan. Sen är jag också överviktig och har nu gått ner 7,5 kg sen missfallet i maj. (Men jag har väl egentligen 20 kg kvar!!) Jag har också gått dagliga entimmespromenader och har precis ökat till två entimmespromenader om dan!
Vi verkar ha olika referensvärden på T4 mitt står i pmol/L men jag tycker det verkar som du har bättre koll på det än jag.
Beklagar verkligen missfallen! Det måst vara så fruktansvärt. Fr.a. att vänta så länge och inte veta om fostret lever och när man vet att det inte lever, behöva vänta ytterligare... Jag är också mycket rädd för missfall men har gjort allt jag kan tror jag och måste bara ge mig till tåls. Kan tyvätt inte ta Trombyl p.g.a. allergi mot acetylsalicylsyra. Men tar Fragmin.
Progesteron kan du ta redan efter ÄL.. Prednisolon kan du försöka få av din astmaläkare om inte gyn skriver ut. Och Trombyl borde de ge dig.
Ang. Astma slutade jag ta Symbicort som innehåller långtidsverkande luftrörsvidgande då jag läst mycket dåligt om det och slutade även med Singulair och blev t.o.m. av med min konstanta huvudvärk. Jag tar däremot Bricanyl, Pulmicort och Ventoline.
Jag vet inte om man bör ta Dhea om man redan ligger tryggt inom referensvärdet, det beror nog på Testosteronet och huruvida du har haft PCO tidigare?
Träning är grymt, även att gå långa promenader, för det viktiga är ju att få igång blodcirkulationen.
Det verkar som att missfallsrisken ökar med åldern, utan att det går att göra så mkt åt det, men det är ju en mager tröst... Förhoppningvis har du gått igen det värsta nu och lyckas nästa gång!