• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Tuvalina skrev 2012-09-26 23:53:36 följande:
    Eller Lillstoran, är du så rädd att det ska bli fel att du bara är tvungen att tro att framtiden är en katastrof, att det är så fruktansvärt svårt att bli gravid efter 40 så att det är lika bra att intala sig att det inte går, för att inte gå under?

Svar nej. Men visst finns rädslan att det ska gå fel. Det gör det väl för oss alla.

Självklart är jag räddare nu när jag fyllt 40 år och vet att tiden rinner iväg, än om jag hade varit 30 år. Hade jag varit 30 år hade jag inte varit så rädd som jag var när jag började IVF. Jag var helt enkelt livrädd för att det inte skulle gå. Jag är fullt nöjd att få ett barn och strävar inte efter en stor familj.

Sedan tycker jag det är väldigt kul att någon som är 48 år lyckats få barn, jag blev både förbluffad och förundrad. 

Ja, om du inte tror mig så kan du ju sätta dig på tåget till Stockholm, så kan vi träffas så ska jag bevisa för dig att jag är gravid. Det syns nämligen numera.      
  • Lillstoran
    Kattflickan skrev 2012-09-27 01:52:56 följande:
    Kan berätta att en av mina kollegor, han är snart 50 år, har en mamma som fick sina tre barn vid åldrarna 41, 43 och 47 års ålder. Alla tre är friska och mamman är nu kring 90 år och hur pigg som helst. Hon bor hemma helt utan hjälp. Han upplever att hon var en mamma med massor av energi och närvaro när han växte upp.

Klart det går att bli med barn sent! Men man kan inte räkna med det. För många av oss här är inte förutsättningar så bra. Jag är 37 år och har ett lågt AMH och kommer att gå in i för tidigt klimakterium. Trots detta har jag lätt blivit gravid, vilket förbryllar läkarna. Tre gånger på ett år! Så, det är helt omöjligt att säga vem som kommer att bli gravid eller inte. Mycket som inte går att förutse.

Grattis Stjärnklar till din graviditet!

Jag tycker det är roligt när folk lyckas i den åldern du beskriver för att det är så ovanligt. Jag har en kollega här som vars mamma var 44 år när han föddes, samma med en kompis mamma.

I övrigt delar jag din uppfattning. 

Jag kanske hinner med ett syskon om jag snabbar mig allt vad jag kan. Det finns de som har fått barn väldigt tätt, hur tätt vet jag inte. Dock så tror jag inte att jag strävar efter en stor familj. Så det får nog vara bra med ett barn.

• Lillstoran
    cff skrev 2012-09-27 08:17:06 följande:
    Hej Lillstoran, Jag hade två st mycom utanpå livmodern, ett på en stjälk och ett på själva livmodern (men inte "i" själva livmodernsmuskulaturen). De var inte särskilt stora heller, 3-4 cm, men den danske läkaren var övertygad om att dess låg bakom mina problem och sa att han har behandlat kvinnor där det har visat sig ett enda myom varit hela orsaken till barnlöshet. Men du har ju som jag förstod det, lyckats bli gravid trots dina myom (och det är väl också det vanligaste om jag förstår läkarna rätt) -grattis

Japp, jag har tagit upp det ett flertal ggr, såväl innan som efter graviditeten och de skulle inte störa. Och de skulle inte operereras bort. Men intressant det du beskriver. Hade aldrig hört det innan du berättade.
  • Vi 5

cff, men åh så hoppingivande Men samtidigt så irriterande att du behövt gå med så pass länge det om det är det som stört allting på det sättet. Jag hoppas du känner att du själv har gjort allt och att om det är någon man ska skylla på så är det läkarna! Eg. borde man ju skicka in rapporter om sådant till de som varit ansvariga läkare, men sådant är ju så jobbigt.

pimpim, jag tänker mycket som du och är orolig att experimentera för mycket, samtidigt verkar det som att man ibland behöver ta saken i egna händer. Själv har jag precis just gjort det och håller nu på och ältar mitt experimenterande. Jobbigt att man måste tänka så mycket själv på allt.  

gemany, ja usch tänk om man som sagt bara kunde låta bli att tänka på allt och analysera allt, vad mycke enklare det skulle vara ibland.

Jag var på vul 2 idag, sprutdag 9, och det är 4 blåsor som har växt fint sedan sist, men jag ska inte sticka under stol med att jag är besviken, för de andra gångerna har jag haft 10 och 11 st som gått att plocka (även om det bara är 7 resp. 8st  som det varit ägg i). Besvikelsen kommer mest av att jag trots att jag haft så pass många de andra gångerna ju bara fått ut 1 enda av bra kvalitet totalt, så det känns som att jag skulle behöva många för att öka chansen att få något som är något att ha. Jag grämer mig också över mitt "tiilltag" att dela upp sprutdosendosen i början, tänk om det ställde till det, man brukar ju ta allt på en gång. Dessutom funderar jag nu över DHEA, det kanske inte passar mig, jag kanske ligger för högt på testosteron tex? tänk om det är det som ger färre denna gång? eDet dumma med mig är att jag inte kan slta älta, jag kommer i värsta fall kunna älta det resten av livet. 

Dessutom känner jag mig irriterad och förvirrad över att jag inte förstår kriterierna för när man ska plocka äggen. Förut har läkaren sagt att när största ägget är 17 mm slutar man spruta och tar äl-sprutan, (så ar det varit de två andra gångerna) dessutom sa de förra gången att vid korta protokollet var det bra att göra ÄP så tidigt som möjligt. Denna gång är två st blåsor redan 18 mm och hon säger du får spruta i 2 dagar till och ta äl-sprutan på lördag, och "de vill ju inte ha ÄP på en söndag". Det är ju jätteskillnad på tankesätt. Jag försökte säga att hon sagt annorlunda förut då säger hon att hon sagt att man KAN ta dem så tidigt som vid 17mm". Jag ösnkar så att jag var en som bara lyssnade på läkarna och gjorde så utan att tänka så mycket själv. Det blir ju så himla jobbigt. Nu kan jag inte låta bli att tänka att kliniken mest styrs av vad som är praktiskt för dem. Förlåt att jag häver ur mig allt på en gång, men jag kan inte tänka på något annat just nu.

• Kattflickan

Jobbigt Vi4 att det blev färre blåsor. Jag vet inte vad jag ska tro om dessa vul innan äggplocket. Vid min första ivf såg de 6 blåsor vid vul på ca dag 8. Det blev 4 ägg, två befruktade. Vid min andra ivf såg de bara tre blåsor vid vul. De fick ut 8 ägg, 6 blev befruktade. Jag hade mentalt gett upp när de bara såg 3 blåsor vid vul och blev helt paff när de fick ut dubbelt så många ägg som gången innan.

Läkaren som gjorde mitt andra vul på Ackis tyckte inte jag var redo för äggplock och borde fortsätta med sprutor några dagar till. Men det var Karolinska som avgjorde och de tyckte vi skulle hålla oss till planen. Jag blev jätteförvirrad av att de gjorde olika bedömningar. Så jag förstår din frustration.

Jag hoppas du har minst ett riktigt guldägg i en av de där blåsorna.

Millan 

• Lillstoran

Är det för få blåsor brukar de väl avbryta?

Vet en person som också går på Karolinska (Huddinge), 35 år och bedömdes vara lättstimulerad. Första gången avbröt de för att det blev för få äggblåsor, även andra gången avbröt de för att det var för få äggblåsor. Har för mig att det var ca 3 st och det tyckte läkarna var för få för att fullfölja. Tredje gången så blev det långa protokollet men även då var det få äggblåsor, ca 3 st. Läkarna övervägde att avbryta även där, och de tyckte inte det var någon idé att göra ytterligare försök utan började tala om äggdonation.

Dock blev det ytterligare ett VUL och alltsammans fullföljdes, blev 4 ägg. 1 till frysen och 1 till henne. Idag är hon gravid på första försöket. 

Angående gravidtrådar ställde jag frågan i min ursprungstråd, där så många är gravida, vilka grupper de är med i. Finns väldigt många ort, månad, år, utan IVF, med IVF, ÄD etc. De flesta av dem var inte med i någon gravid grupp alls utan kvar i IVF tråden. En enda person var med i en tråd men det finns ju ca 100 olika. Kanske jag borde, ska kolla vilka grupper som andra är med i.  

• Gaaaa

Jag fick mitt avbrutet när jag bara hade 4 äggblåsor, jag får ju heller inga ägg i mina blåsor...
    Men du får kanske säga det själv, det räknas ju inte då!
    Jag hade gjort det. Mitt sista såg de 7 äggblåsor så då körde vi. 3 av dem vsade sig vara blodcystor så jag var tillbaka på 4 äggblåsor igen. Ett ägg hittade de. Jag låg i fosterställning hemma hos mamma och bara grät till det var dags att få tillbaka ägget. och det fanns där såg fint ut, men klarade sig inte sedan.

Jag fick trombyl i Januari. Tog första tabletten på äggutplocksdagen och fram tills testdagen.
    Jag tyckte faktiskt om trombyl för jag fick en mycket "finare" blödning.

• mba12

Hej tjejer, mycket intressanta inlägg på senaste dagarna förutom några få som var inte alls inressant. Hur som helst, jag lämnade blodprover på 10 rör igår. En del var klara och fick svaret genom min läkare och en hel del blir klara senare. utav dem som är lite på gränsen är tex Analys Resultat Referens P-Albumin 35 36-45 B-SR 20

• Vi 5

Kattflickan, tack för din input :) Det är så härligt att du fick sådan utdelning då Även jag är lite fundersam över hur bra de där vulen innan är, förra gången sa hon att det var 5st som var tillräckligt stora och 5 st som definitivt var för små för att komma i kapp, men då fick jag ju ändå 10 st (även om bara 8 var mogna). Men då såg jag de andra själv, denna gång såg det verkligen "tomt" ut förutom de 4a. Men som sagt man vet inget om kvaliteten ändå.

Gaaa, så himla jobbigt för dig att behöva avbryta flera gånger och att sedan bli "lurad" av cystorna. Förstår att du bara grät då. Min läkare verkade iaf tro hårt på de som fanns och trodde att de hade ägg i sig pga hur de hade växt och ur de såg ut, så jag avbryter inte, även om tanken slagit mig. Jag tror också som Kattflickan att vul inte alltid speglar slutresultatet sedan.

Lillstoran, man kan ju utifrån den hitoria du berättar och det som både jag och Kattflickan upplevt inte låta bli att fundera på om det kanske var synd att de avbröt sina första förösk, de hade kanske fått ut ett par bra ägg redan då. Fint att hon blev gravid därefter! När det gäller trådar äller det ju att hitta en med ett klimat där man trivs. Jag har varit i samma tråd sedan 2005 och fått vänner för livet. Den är numer sluten och jag har träffat flera av dem irl, det hade jag aldrig trott. Det är som en bonus i livet att ha sådana vänner vid sidan av sina vanliga vänner och kollegor.Hoppas du hittar någon du får utbyte av.

Svar på tråden Tips om dhea