• Ng73

Tips om dhea

hej tjejer. kul att se lite aktivitet här i tråden. har jobbat nätter i 2 veckor och känt mig som en zombie..  men följt med i konversationen. har ätit dhea i 3 1/2 månader. haft 2 äl sedan jag började som alla varit ganska i tid. kanske ngn dag förskjutna. 1a mensen efter att jag började i maj var konstig och drog ut sig i 2 veckor (mest bruna flytningar  sorry för infon)... annars har mensen varit normal. denna månad har jag haft lite rött någon dag då och då när jag torkar  sedan mensen slutade. är på dag 17 just nu och har än testat negativt på äl stickan. :(   i maj när jag började tog jag 25 mg i några dagar, gick sedan upp till 50 typ varannan dag och i juni 50 varje dag , mot slutet 75 varannan, juli 75 mg hela månaden och har sedan slutet av aug gått ner i 50 igen då jag tyckte att min hy blev alltför flotting och finnig.  det är min erfarenhet med dhea för er som nyss börjat eller funderar på att börja. jag inväntar nu att påbörja stimulering på min nästa mens. och kommer då att få se om dhea har hunnit göra ngn nytta alls ... det är inte mitt amh som är problemet utan äggkvaliten verkar det som. läkarna hoppas att det hjälper med kvaliteten då mina embryon slutar utvecklas.   börjar bli lite nervös då det här blir det sista försöket inom landstinget. 

det var ngn som skrev att hon fick huvudvärk när hon höjde dosen till 75. jag fick huvudvärk, illamående och var helt borta vid varje gång jag höjde dosen, det tar några dagar för kroppen att vänja sig. det är normalt.

• Ng73
    Fertilitetsresa skrev 2013-08-09 16:13:32 följande:
    Jag började med 75 mg direkt. Det var kanske dumt?

minska lite, och se vad som händer. hade du regelbunden äl innan du började med dhea?
  • Ng73
    Fertilitetsresa skrev 2013-08-09 23:35:07 följande:
    @Ng73 ja innan dess var den regelbunden. Men jag avbröt sista ivf:et i slutet av maj och det påverkar kanske också... Men jag borde kanske minska till 50 mg per dag?

ja, men gör det. se hur det går. om du inte känner nå skillnad, minska till 25 ett tag... kram
  • Ng73
    Liv2014 skrev 2013-08-11 10:51:13 följande:
    Ja bara blodprovet nästa vecka visar att jag är nedreglerad är det nog inga problem. Dock fattar jag inte hur slemhinnan (som var för tjock) kan minska och cystan försvinna om jag inte blöder ut den, vilket jag inte gör, ingen blödning. Glömde fråga men får väl ställa den frågan vid blodprovet nästa vecka. De vet väl vad de gör antar jag. Är bara lite otålig ;)

håller tummarna allt går bra
  • Ng73
    Säljes i Årsta Stockholm skrev 2013-08-10 22:29:18 följande:
    Hej ni därute

Jag köpte mina DHEA från DHEA.com innan de slutade sälja till Sverige. Nu upptäckte jag att jag inte har så många kvar så därför beställde jag fertinatal  från makemefertile.com (avsevärt dyrare än DHEA.com förresten), eftersom jag läst här på tråden att det nog är det bästa.

Hursomhelst, är det någon som också har gjort det och då vet hur betalningen funkar?   Jag fick ett e-postmeddelande att de har tagit mot min order, men jag har inte betalat något.

Tacksam för svar!  

hej, har inboxat dig :)
  • Ng73
    Hannah8401 skrev 2013-08-12 10:02:04 följande:

Jag har aldrig hört att DHEA skulle försämra äggkvalitèn? Vad har ni hört det?

Tror nästan ni får starta en undersökningstråd om ni vill veta hur många som blivit gravida med dhea. Jag blev det,  med ett amh på 0,17. Jag har beställt mer dhea som jag ska ta efter att jag fått denna babyn. Jag tror stenhårt på dhea. Men det kanske inte fungerar för alla.

hej Hannah...  jag har själv tagit dhea i nästan 4 månader nu i hopp om att det skall hjälpa mig med ägg kvalitet. jag har för övrigt bra värden och de vet inte varför jag inte lyckats bli gravid. sista ivf försök i falun ska påbörjas i slutet av denna månad. läkaren skrev ut prasteron och hoppas det  hjälper. jag tror också på dhea och har över sommaren försökt läsa på så mycket som möjligt om detta. har hittat mycket för men också de som är emot. den här artikeln hittade jag faktiskt för några dagar sedan och visst får man sig en tankeställare.... 
    http://haveababy.com/fertility-information/ivf-authority/dhea-and-ivf-harmful-in-certain-cases/

jag hoppas på att se en förändring i nästa försök och att man inte tagit det i onödan. det är som du säger, jag tror verkligen det funkar för vissa, men mindre för andra. det finns inga garantier.  

blev du gravid naturligt eller med ivf? grattis förresten! hur mår du?      

• Ng73
    Vi 5 skrev 2013-08-12 11:38:49 följande:
    Jag håller med Hannah, allt talar ändå för att DHEA förbättrar kvaliteten på äggen. Både behandlingsstudeierna som är gjorda och de studier man gjort när man tittat på äggkvaliteten och missfallsrisken tyder på det. Missfallsrisken är lägre för de som ätit DHEA. Det finns det ju även djurstudier på, det blir färre kromosomavvikelser på äggen och bättre kvalitet och därmed lyckas fler graviditeter.
    Dock sägs det att vissa personer kan få för höga nivåer av testosteron (även om jag hittills inte hört om någon som faktiskt fått för höga nivåer) och i så fall kan det påverka fertiliteten på så sätt att det kan bli utebliven äl, att det på annat sätt skulle vara skadligt har jag inte hört eller sett i de studeier jag läst. Jag läste också att en tredjedel av väldens alla ivf-kliniekr nu skriver ut det till sina patienter som är över 40 år. Jag tänker att om vi som 20-åringar hade höga DHEA-nivåer, men nu som 40-åringar har naturligt låga DHEA-nivåer och under en tid ökar dem borde det inte kunna vara skadligt. I Usa verkar ju många använda det som föryngringsmedel också...
    Jag tvekade länge innan jag provade, men när jag väl provade hade jag bestämt mig för att prova fullt ut under en längre period. Men jag tänker att om man är osäker på det och äter väldigt kort tid, eller höjer och sänker dosen hela tiden kommer man ju inte heller kunna veta om det verkligen skulle hjälpt en eller inte. Kanske är det bättre om man är osäker att låta bli det helt. Det går ju aldrig att veta om man har en tillfälligt dålig cykel eller om det beror på något. om man då äter DHEA trots att man är osäker och det råkar sammanfalla med en dålig cykel är det ju risk att man ändå tänker att det har med DHEAn att göra och då riskerar man ju att ångra sig att man provade.
    Om jag själv skulle vilja utvärdera om IVF fungerade bättre efter att ha ätit DHEA skulle jag nog har sett till att äta det minst 5 månader innan jag körde IVF. Jag är ju ingen läkare så detta är bara mina tankar efter att ha läst på väldigt mycket om DHEa under lång tid. 
    hoppas ej mitt sista inlägg framstod som om jag var emot dhea...vilket jag ej är... men all information jag lyckats samla ihop så är jag övertygad om att det är mer positivt än negativt att ta det. har ju själv proppat i mig det i 4 månader nu. men jag tycker det är viktigt att lyssna på alla synpunkter ändå, då de här forskarna och läkarna ändå vet ngt inom detta ämne. och om de sätter sig emot dhea så måste det komma från mycket erfarenhet. man kan inte bara välja bort all info bara för att övertala sig själv att det bara finns positiivt. det är viktigt att veta riskerna också.

vi 5!   hu var det i ditt fall? blev du gravid efter att ha använt dhea?
    Med vänlig hälsning
    ng
  • Ng73
    MissBoring skrev 2013-08-12 13:02:36 följande:
    Ett tips är att läsa tillbaka i tråden, där står allt om oss som ätit DHEA och hur det gick, plus att det finns mycket info på vägen att få genom att läsa igenom tråden.

när jag först hittade tråden läste jag mig igen hela tråden (tog typ några veckor ha ha)...  svårt att komma ihåg alla bara  :)  
  • Ng73
    cff skrev 2013-08-12 23:28:28 följande:

Har du börjat med några andra tillskott nyligen? Melatonin kan t.ex. störa ägglossningen (vilket jag fick erfara).

tack för att du nämnde detta. 4 månader med dhea, äl har faktiskt varit ganska regelbunden, kanske ngn dag förskjuten sedan jag började. mensen däremot är en helt annan sak. 1a blödde jag i 2 veckor, 2a var normal...3 var normal men har också haft mellan blödningar (ej mycket) nårgra ggr månad 2 och 3...   denna månad testade jag ej positivt på äl stickan förrän dag 19!!! trodde verkligen att det var dhea... men så nämnde du melantonin och jag har faktiskt tagit det sedan förra mensen... så det är kanske mer det som förenat äl... känns bra att få lite ro.  tack!!!!!!
  • Ng73
    cff skrev 2013-08-13 12:06:10 följande:

När jag började äta melatonin blev min ÄL fördröjd. När den gått några dagar "över tiden" så valde jag att göra uppehåll tills jag haf ÄL. Därefter har jag bara tagit melatonin från efter ÄL i cykeln för IVF fram till ÄP - fast flera läkare (utländska) rekommenderar att jag skall äta det hela tiden... så jag funderar på att göra det.

ordinerad att ta det månaden innan ivf, hela månaden fram till behandlingen. jag tjuv startade förra mensen och tog det fram till äl. den här gången kör jag fram till ivf i slutet av denna månad.får se om det gör nå skillnad. :)
  • Ng73
    Vi 5 skrev 2013-08-20 21:48:38 följande:
    Åh Cff, håller tummarna för dig!

Tänker också på Germany som jag helt tappat bort, ,men vet väntar sitt barn när som helst nu!   

jag har tänkt mycket på henne också--- det var länge sedan hon tittade förbi.. 

cff...   hoppas allt går galant! håller tummarna för din skull    
  • Ng73
    Älva1973 skrev 2013-05-20 12:44:11 följande:
    www.reprofit.cz är webbadressen till kliniken. Man kan via ett formulär anmäla sitt intresse så blir man kontaktad av en av deras läkare. De har ofta inga väntetider och man brukar få börja precis när man vill. De är dessutom öppna 7 dagar i veckan så man slipper tänka på att det är helg osv.

Vill du veta något speciellt kan du väl inboxa mig så kan jag svara där  Glad

När det gäller ägglossningen så är det säkert lite knepigt för dig om du som jag har oregelbunden mens. Ibland kan det vara så att kroppen försöker ägglossa men skjuter upp det lite för att sedan släppa ägget. Det enda som kan mäta om ägget lossnat för dig är att ta hormonprovet progesteron ca 7 dagar efter din ÄL.
    Annars brukar temphöjningen visa ganska rätt, men det ser man oftast bara i efterhand när man läser av kurvan. Använder du dig av tex fertilityfriend.com när du gör din tempkurva? 

hej älva. försökt att inboxa dig men kan inte komma åt ditt konto...vet ej varför...  du får jätte gärna inboxa mig. ville se hur du mår osv..   kram
  • Ng73
    germany skrev 2013-08-24 09:46:30 följande:

Nu är trådens första "DHEA-bebis" föddSolig.
    I morgon är det 1 vecka sedan vår älskade dotter föddes. Hjärta
    Hade en snabb förlossning, en riktig drömförlossning och enligt alla BM på förlossning & BB helt enligt skolboken Glad.

Vi är såå lyckliga och förstår inte riktigt att det är sant att hon är vår alldeles egna baby och att vi  faktiskt lyckades nå hela vägen fram, trots alla möjliga brokiga  hinder längs vägen.

Jag tror att så länge man tror på något själv och inte lämnar hoppet så finns det alla gånger goda chanser för många av er att kunna bli gravida. Jag tänkte häromdagen att om jag hade lyssnat på min utrednigsläkare så hade vi inte suttit här i dag med vår dotter (läkaren rekommendrade ÄD eller adoption pga mina hormonvärden).

Så kämpa på! Jag tror på er {#emotions_dlg.flower} 

Kram från / Germany

grattis germany!har tänkt på dig  mycket!!!   stor kram!!!!
  • Ng73
    germany skrev 2013-09-02 07:26:43 följande:
    Tack ni fina för grattiset till dotterns födsel.
    Har mina favvotrådar och liksom ett par andra fina trådar så kommer jag att vistas både där & här mera igen när vi ska försöka oss på ett syskonförsök framöver(det gäller att ligga i :) Dottern har ju nyss fötts, men vill inte spilla tid utan sätter igång så snart mensen kommer tilbaka....men vill gärna amma i runt 6 månader i allafall).

Har redan börjat leva lite sundare igen och ska succesivt ändra kosten ytterligare efter någon månad och en del piller får jag vackert vänta med tills jag slutat amma, däribland DHEA Glad.
    Under senare delen av graviditeten släppte jag lite på kraven om att äta nyttigt fullt ut så det slank ner både glass, godis och bakverk då det var sommar och det då är så himla gott att fika ute i den värmande solen. Men nu har jag inte ens det minsta sug efter sånt slisk.

Förresten, är det någon som hört sig för med Falun om deras utvärdering av Prasteron är klar eller att de har hunnit kolla på hur resultateten blivit hittills i allafall? Vore intressant då de nu givit detta hyfsat länge för att kunna bilda sig en uppfattning i allafall.
    fint och se dig här igen germany! vilken lycka!!!!   på tors har jag 1a äp sedan jag började med prasteron och är lite nervös för att se om det har gjort ngn skillnad. ska försöka komma ihåg att fråga om utvärderingen. kram
  • Ng73
    germany skrev 2013-09-04 15:15:09 följande:
    Spännande värre med ÄP! Önskar dig jättelycka till och hoppas du får ut några fina ägg som sedan utvecklar sig till lika fina embryon.
    Tack snälla för att du vill höra dig för med kliniken om Prasterons utvärdering, ser fram emot att få höra vad de säger. Kram.

hej! fick tyvärr inget tydligt svar vid äp i går men skall fråga läkarna i början av veckan  ;)
  • Ng73
    germany skrev 2013-09-07 08:09:21 följande:
    Tack för att du tagit dig tid att fråga.
    Men hur gick det för dig med ÄP?
    Jag antar att du fått ut ägg i allafall då du ska prata med dom till veckan igen (antar att du ska få tid för insättning av embryo (n) :)
    hej germany! inboxa mig gärna så kan jag berätta mer. har försökt att inboxa dig men dina inställningar låter mig ej göra det. kram
  • Ng73

hej! vet att det är många här som söker sig till dhea av samma anledning som jag :äggkvaliten   , så jag ville bara dela med mig av det senaste. jag har inget + att dela med mig ÄN men däremot så har vi fått det bästa resultatet hittills!  jag: 39 (nästan 40) aldrig gravid. började med ivf sep 2012.
    försök 1  sep 2012: överstimulering, coastade, ca 20 folliklar tömda, hittade inga ägg (läkarna trodde att de dragit tillbaka sig med uppehållet av stimulerings medicinen)
    försök 2 feb 2013: grovt understimulerad denna gång. 3 mogna folliklar. 2 ägg. återföring dag 2 med båda. tog ej
    försök 3 april 2013. igen på gränsen för överstimulering. lite kort protokoll (kunde gått ngn dag till på stims men de vågade inte att köra det över helgen).  9 ägg plockade, 6 befruktade, bara 1 gick till dag 5 och var av sämre kvalite. resten hade stannat av efter dag 2. tyvärr kom mensen bara ngn vecka efter återföring.
    sommaruppehåll.
    försök 4 aug 2013: överstimulerad igen (ja, mycket frustration där) 13 ägg plockade, 6 omogna. 7 gick på långtidsodling. resultat : dag 5 : en jätte fin blastocyst som var redo att återföras eller frysas omedelbart och 5 mer som skulle odlas till nästa dag . alltså bara 1 av de befruktade hade lagt av. helt otroligt vilken skillnad! jag valde att inte göra återföring iom överstimuleringen och medicin som jag fått innan äggplock för att hämna effekten av de höga hormon värden, skulle kunnat orsaka att kroppen stötte bort embryot. jag hade fått lov att ta ytterligare medicin i samband med återföring för att kickstarta systemet igen. tyckte att det lät för riskabelt och det tyckte läkaren också. det blir återföring i slutet av okt. och de lyckades frysa 3 blastocyster. vilket för mig är helt ofattbart! jag kan ej säga att det bara var dhea (prasteron) som hade verkat. jag tog ledigt från ivf över sommaren även fast jag hade kunnat köra ett sista försök innan de stängde för semester. jag började med prasteron i början av maj. i samband med det la jag också till q10, e-vitamin och bidrottningsgele. har också tagit multivitamin och d vitamin lojalt hela året. fick också tag på inofolic (myo-inositol +fol syra) som jag började ta i juli och la också till b-komplex samtidigt. fick också ta melantonin cykeln innan vi satte igång ivf processen . jag vet ej om allt detta har resulterat i förbättringen. ingen garanti att de kommer vara starka nog att gå vidare men jag är så glad att allt kämpande med medicinen har gjort ngt i mitt fall. kram 

• Ng73
    germany skrev 2013-09-17 12:06:27 följande:
    Har inte sett ditt inlägg, inboxar dig när jag tar mig tid att sitta en liten längre stund vid datorn. Men GRATTIS till ett finfint resultat tjejen! Alla gånger att det är din förtjänst att du fått så bra resultat och även om jag tror att mycket av allt det du tagit kan ha bidragit till det fantastiska resultatet så tror jag helt klart att DHEA har ett ganska stort finger med i spelet. Vi är några stycken nu som också blivit gravida naturligt och så då andra med fint resultat vid IVF och det kan då absolut inte bara vara en slump / tillfällighet. Härligt med 3 blastisar i frysen, och jag håller tummar för att någon av dom blir till en bebis i dig alldeles snart Solig

Hemulen - Heej! Kul att läsa ett inlägg från dig. Förstår att du känner dig nöjd med barnaskaran (för tillfälligt) med tvillingarna, men kanske du känner annat en tid senare Skrattande. Önskar dig all lycka med de små och med annat stort & smått här i livet. Hur gammal är twinsen nu? Vår dotter är 1 månad...redan! Kram!
    taack germany! stor kram!
  • Ng73

hej alla fina.. ngt som inte har med dhea att göra men undrar om det finns ngn här som genomgått rispning av livmoder slemhinnan inför ivf och vad man kan förvänta sig? tacksam för svar.....   kram!

• Ng73
    Ikarozzz skrev 2013-11-12 23:17:20 följande:
    Ska man sluta äta DHEA under själva IVF-behandlingen? Är på sprutdag 8 och har ätit 100 mg DHEA varje dag... Såg att jag var väldigt understimulerad på VUL idag... =/
    jag fick mitt utskrivet av kliniken jag gjorde behandlingen på. (falun). de sa att jag skulle ta det fram till äggplock sedan sluta..         om det hjälper dig ... lycka till!
Svar på tråden Tips om dhea