• Fröken85

Ang. vagn för större barn...

Insprirerad av en annan mycket hätsk tråd just angående användande av vagn till en 4-åring...

Så nu undrar jag hur andra föräldrar gör med sina barn i runt 3-5 år om ni är ute på promenad. Min snart 4-åring orkar INTE gå på promenad i 2 timmar... eller orka skulle hon nog, men det skulle ta en hel dag...

Om vi går i skogen har vi ofta bärstolen även till henne och går vi på väg tar vi ofta med en vagn även till henne.
    Att låta henne cykla när det är trafikerad landsväg utan trottoar känns inte som ett alternativ. Ståbrädan funkar en bit, men tycker hon står så illa där och det är skakigt. Ibland får hon åka framme på lillbrorsans fotstöd en bit...

TS i andra tråden fick en hel del skit för frågan, och nu undrar jag bara hur andra gör?? Personangrepp är inte särskilt nödvändigt...         

• Svar på tråden Ang. vagn för större barn...
  • Meus Veritas

Vadå hur man gör? Man säljer vagnen/ställer undan o ger inga allternativ. O jo barn orkar gå långt i normal takt.

• Echo

Hellre stora barn i vagn än att ta bilen så snart man ska en lite längre sträcka. Och det är väldigt vanligt med familjer som tar bilen överallt.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Fröken85

Jag är bara nyfiken på hur ANDRA gör. Jag vet ju bara hur min dotter är och vill veta hur andra gör.

Självklart går hon om vi är ute i skogen och har en mys-promenad. Men om vi är ute för att rasta hundarna, går en mil i raskt tempo, då orkar hon inte "hänga på".
    Men det gör alltså andra 3,5-åringar? Så man bara säljer vagnen?" 

• Sisisisi

Det är inga problem med min 3-åring, han går i timmar i skogen, på promenader går han själv, det tar ju lite längre tid men han är duktig och håller sig till reglerna. Klagar inte och blir inte trött och odräglig. Har använt vagnen ett fåtal gånger efter att han fyllde 2 år.

Till storebror hade vi med vagnen tills han va 5 år, han behövde sova på dagarna och blev riktigt odräglig när han var trött. Att gå i trafik med honom var läskigt eftersom han kunde få för sig att springa rätt ut i gatan eller springa iväg långt bort om han inte fick som han ville. När han hade möjlighet att vila i vagnen så fungerade det att göra saker med honom annars var det extremt jobbigt att ha med honom nånstans. Men när han va mellan 5 och 6 år så kunde han börja sköta sig bättre och var inte lika trött.

• Fröken85

Funderar nu över en sak. Vår "runda"  här hemma är dryga milen och det är mååånga som går med hund och bebisar i vagn. Dock ser jag inte många med barn 3-7 år på rundan. Det blir kanske så att man hellre undviker långpromenader?

• Pigelinen
    Fröken85 skrev 2012-03-19 13:06:05 följande:
    Funderar nu över en sak. Vår "runda"  här hemma är dryga milen och det är mååånga som går med hund och bebisar i vagn. Dock ser jag inte många med barn 3-7 år på rundan. Det blir kanske så att man hellre undviker långpromenader?

Så kan det säkert vara. Vi går mera på upptäcksfärd nu när vår tjej börjar bli större och då är det skogen som gäller, "rundan" är inte så spänande;)
  • Suri

Nej jag håller med dig. Mycket dumma påhopp i andra tråden. Vi åker utomlands i sommar med en fyraåring och kommer absolut att ta vagn. Både för att kunna ta packning smidigt på men också för att kunna gå långa sträckor och sitta på restauranger på kvällen och låta honom sova i vagnen. Perfekt. visst orkar en fyraåring gå ganska långt. Men det är inte alltid det är så smidigt att behöva stanna vid varje spännande pinne, gå låååångsamt, springa efter för att han vill gå åt ett annat håll, vara orolig att han skall försvinna i folkmassor osv. Vagn är perfekt på semestern och även hemma ibland.

• Fröken85
    Pigelinen skrev 2012-03-19 13:07:57 följande:

Så kan det säkert vara. Vi går mera på upptäcksfärd nu när vår tjej börjar bli större och då är det skogen som gäller, "rundan" är inte så spänande;)

Ja, det blir ju upptäcktsfärder jämt! Vi har egen skog i anslutning till huset där många timmar spenderas och vi klättrar i berg och letar älgbajs och samlar pinnar varje dag (blir aldrig tråkigt lixom.. haha) .

Men eftersom hundarna behöver "distansen i benen" så är ju långpromenaderna nödvändiga med. Tycker det är en lite svår ålder just nu. Känner att hon är för liten för att ställa kravet att hon ska klara gå/cykla själv samtidigt som jag tycker hon är för stor för att bli buren eller åka vagn hela biten...

Är jag själv har jag ju inget annat val än ståbrädan till vagnen... och oftast går hon och jag med varsin vagn eftersom dockan ju självklart måste med . Men då blir det ju inga längre promenader precis...
  • Fröken85
    Suri skrev 2012-03-19 13:08:05 följande:
    Nej jag håller med dig. Mycket dumma påhopp i andra tråden. Vi åker utomlands i sommar med en fyraåring och kommer absolut att ta vagn. Både för att kunna ta packning smidigt på men också för att kunna gå långa sträckor och sitta på restauranger på kvällen och låta honom sova i vagnen. Perfekt. visst orkar en fyraåring gå ganska långt. Men det är inte alltid det är så smidigt att behöva stanna vid varje spännande pinne, gå låååångsamt, springa efter för att han vill gå åt ett annat håll, vara orolig att han skall försvinna i folkmassor osv. Vagn är perfekt på semestern och även hemma ibland.

Precis... Ibland behöver man komma från A till B på en viss tid...

Svar på tråden Ang. vagn för större barn...