• Fröken85

Ang. vagn för större barn...

Insprirerad av en annan mycket hätsk tråd just angående användande av vagn till en 4-åring...

Så nu undrar jag hur andra föräldrar gör med sina barn i runt 3-5 år om ni är ute på promenad. Min snart 4-åring orkar INTE gå på promenad i 2 timmar... eller orka skulle hon nog, men det skulle ta en hel dag...

Om vi går i skogen har vi ofta bärstolen även till henne och går vi på väg tar vi ofta med en vagn även till henne.
    Att låta henne cykla när det är trafikerad landsväg utan trottoar känns inte som ett alternativ. Ståbrädan funkar en bit, men tycker hon står så illa där och det är skakigt. Ibland får hon åka framme på lillbrorsans fotstöd en bit...

TS i andra tråden fick en hel del skit för frågan, och nu undrar jag bara hur andra gör?? Personangrepp är inte särskilt nödvändigt...         

• Svar på tråden Ang. vagn för större barn...
  • Dixie

det händer att min 4åring fick åka vagn om vi är iväg på utflykter eller resa - det var inte alltid att hon åkte i vagnen, men det är ju även bra att transportera alla saker man behöver ha med sig - matsäck, ombyte m.m.
    som tur är kom det en lillasyster i somras så nu "får" jag ha vagn ett tag till utan att skämmas!

förstår inte heller alla inlägg om där folk känner ett starkt behov att klanka ner på andra familjers val - de allra flesta gör genomtänkta val som passar deras familj bäst.
    Vi hade med vagn till vår 4,5 åring när vi var i New York - för vi ville inte sitta på hotellrummet hela kvällen när han somnade - en sådan resa har ju andra förutsättningar än om man åker charter till Mallorca och sätter barnen i Bamseklubb - så istället för att döma andra kan man ju inse att alla gör inte samma al som man själv gör - det säger ju inte att andra val är sämre, bara annorlunda!

• Amlin

Personligen tycker jag att folk för göra som de vill, jag skulle onekligen reagera om jag såg ett väldigt stort barn i vagn men kan samtidigt inte ha så mycket åsikter om det eftersom jag inte vet varför barnet sitter där.

Vi gör så att vi anpassar hur vi tar oss fram utifrån situation. Normalfallet är att tvillingarna åker vagn och 3-åringen går. Det går kanon, hon kan gå långa sträckor och även hela dagar om hon får ta det i sin takt. Hon kan också gå ganska snabbt men då får det bli kortare sträckor (som till och från förskola).

Skulle vi röra oss i en miljö där det krävs att det går undan, där hon inte orkar eller där hon inte får gå själv av säkerhetsskäl så skulle vi välja något av följande alternativ  för treåringen (beroende på situation) åka på Pappas axlar (om sträckan är kort och vi är med båda två), åka separat sulky (om vi har den med) eller att jag tar en av bebisarna i sele och att stora får sitta med den andre bebisen i tvillingvagnen. Så gör jag bara om jag är själv och då ganska korta sträckor eftersom det är tungt. Eftersom hon är van vid att gå och börjar vara väl stor för vagnen så brukar hon vilja hoppa ur efter ett tag och om det funkar av säkerhetsskäl så får hon gärna gå.  

• Anna Svenssonliv

En skrinda skulle passa mig bra i sommar. Varken 1- åringen eller 4 åringen vill åka vagn men på vissa utflykter behövs det ju. Bra tips

• Sarah84
    Anna Svenssonliv skrev 2012-03-20 11:41:26 följande:
    En skrinda skulle passa mig bra i sommar. Varken 1- åringen eller 4 åringen vill åka vagn men på vissa utflykter behövs det ju. Bra tips

Skrinda är bra. Vet många som använt sig av de. Både till barn om de vill sitta elle & frakta grejer i =)
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Alvan2010

Om vägen är lång eller olämplig för ett halvstort barn att promenera på andra sätt så tycker jag att barnvagn är ett fullgott eller tom bättre alternativ en att ta bilen. Med en barnvagn så kan ett halvstort barn gå en bit och åka en bit, övriga promenaddeltagare får en rejäl promenad, alla får frisk luft, man sparar pengar på bensin och man skonar miljön Solig

Att cykla med det halvstora barnet i cykelsits eller kärra kan ju vara ett alternativ men det kan vara halt på vintern...
    (En barnvagn är också en utmärkt laståsna vid transporter av t.ex matvaror eller lättare packning vid utflykter)

Älskar min familj! Man, misse och dotter.
  • moggleif

Övning ger färdighet. När det blir för trötta ben blir det lite vila på ryggen. Har med en MT eller sele om det skulle behövas. Den tar ingen plats utan den har jag på ryggen, färdig. Ingen vagn att putta på i onödan och kan fortsätta gå hur vi vill utan att behöva ta en vagnvänlig väg.

• Amlin
    Alvan2010 skrev 2012-03-20 12:00:11 följande:
    Att cykla med det halvstora barnet i cykelsits eller kärra kan ju vara ett alternativ men det kan vara halt på vintern...
    (En barnvagn är också en utmärkt laståsna vid transporter av t.ex matvaror eller lättare packning vid utflykter)

Haha, där vi bodde tidigare hade vi promenadavståd till en bra mataffär. Min man brukade faktiskt ta med barnvagnen även om inte stora tjejen var med och handlade just för att den var så bra att släpa hem maten i efteråt Om hon var med brukade hon ofta få en egen liten vagn att köra varor med inne i butiken. Storhandling brukade och brukar vi däremot göra utan barn, iom att vi är två så är det smidigare att en stannar hemma med kidsen medan den andre handlar. (V har provat att storhandla allihop två gånger och båda gångerna sa vi aldrig igen...)
  • sextiotalist
    moggleif skrev 2012-03-20 12:07:25 följande:
    Övning ger färdighet. När det blir för trötta ben blir det lite vila på ryggen. Har med en MT eller sele om det skulle behövas. Den tar ingen plats utan den har jag på ryggen, färdig. Ingen vagn att putta på i onödan och kan fortsätta gå hur vi vill utan att behöva ta en vagnvänlig väg.

Var inte ett alternativ för mig, har en nackskada som inte tillåter ryggsäck av någon form. Jag verkligen saknade barnvagnen när den tiden var över, för jag tyckte det var väldigt bekvämt att putta på en vagn. Jag är en som hatar att bära. Jag införskaffade en dramaten för att slippa bära maten från affären. Jag använder alltid korgar på hjul när jag handlar. Min mamma är likadan, hon har en gammal barnvagn som hon använder för att slippa bära.
  • Mumriken
    moggleif skrev 2012-03-20 12:07:25 följande:
    Sjukt bra när det fungerar, det håller jag med om, men som sagt så är jag själv väldigt liten och petit (45 kilo, 150 lång), och det är alldeles för tungt att bära något/någon på ryggen som väger kring 15 kilo. Försökte tappert när vår dotter bara var kring året att använda sele på rygg eller mage, men hade så ont att jag fick ta voltaren när jag kom hem. Min make däremot hade inte haft några problem, så ska vi gå riktigt långa promenader i skogen t.ex. med kompisar så är det "männen" i sällskapet som har ungarna på ryggen. Vi "kvinnor" är alla småväxta och orkar inte ta dem lika enkelt.

Tycker fortfarande att vagn för mig har fler användningsområden än att bara forsla runt barnet i, och det är en god anledning att fortsätta även när hon är gammal nog att helt slippa vagn. När jag handlar mat tar jag alltid cykel med korg eller en sulky för att ha något att bära hem maten med. Eller om vi springer på stan. Dottern åker inte gärna sulkyn utan går hellre majoriteten av tiden, men våra inhandlade kläder etc får gärna ligga i vagnen istället. Det gör också att jag slipper ägna tid åt att hålla ordning på kassarna/väskorna/matsäcken och kan istället fokusera på att hålla koll på min spralliga 3-åring bland folk.
  • MickisFlisanNellie

Min ena dotter nyss fyllda 4 år åkte vagn till förskolan tills för någon månad sen. Vi har en ganska bra bit att gå men jag har alltid gått eller cyklat till förskolan för det är onödigt att ta bilen den biten. I vintras så fick hon åka vagn på morgonen och  gå hem på eftermiddagen. Sen fick hon även gå på morgonen. Nu när våren är här så är cykeln oumbärlig. Skulle inte ta med henne när jag kör mina rundor med hunden då de är långa och raska. Men hon går om vi ska strosa runt på upptäcktsfärd. Skulle vagnen följa med så är den bra att lägga matsäcken i eller annat. Nu använder jag den som tvättvagn när jag går till tvättstugan.

Jag vet att många barn inte orkar gå och då ska man behöva bära dem i stället. Nej låt de mogna i sin takt i stället för de kommer snart på att vagnen är trång och "pinsam". Alla barn är olika och så ska det få vara. Jag skulle aldrig se ner på någon som kör sitt stora barn i vagn.    

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • mamma8899

min 3 åring vill oftast inte sitta i vagnen, så han får gå om han vill, men tar alltid med vagnen i alla fall, ifall han skulle bli trött eller man ska handla då vi inte har körkort

• resemamman

Jag har en stor och tålig dubbelvagn som stora barn får åka i när jag vill promenera långt på mina villkor. Vi är ute och går mycket på barnens villkor, upptäcker och leker i skogen, cyklar på säkra vägar etc. Men ibland vill jag gå fort och långt. Och om jag inte kan lämna barnen hemma så får de följa med efter förmåga och då kan stor vagn vara perfekt!

Ibland har jag burit bebisen i bärsjal och låtit de stora åka (4 och 6 år). Definitivt för stora för att åka vagn i vardagen men när jag bestämmer takten så hinner de inte med

Stora dubbelvagnen är även praktisk när de är sjuka och jag vill komma ut och träna (springa eller gå fort) eller bara ta mig till affären. Eller hem från middag med vänner i närheten, känns opraktiskt att köra bil 1-2 km och inte schysst att låta barnen gå själva sent på kvällen. Och inte kul att behöva gå hem kl 19 bara för att barnen ska orka gå hem... Livet är inte bara på barnens villkor!! 

• sextiotalist
    resemamman skrev 2012-03-21 08:39:03 följande:
    Jag har en stor och tålig dubbelvagn som stora barn får åka i när jag vill promenera långt på mina villkor. Vi är ute och går mycket på barnens villkor, upptäcker och leker i skogen, cyklar på säkra vägar etc. Men ibland vill jag gå fort och långt. Och om jag inte kan lämna barnen hemma så får de följa med efter förmåga och då kan stor vagn vara perfekt!

Ibland har jag burit bebisen i bärsjal och låtit de stora åka (4 och 6 år). Definitivt för stora för att åka vagn i vardagen men när jag bestämmer takten så hinner de inte med

Stora dubbelvagnen är även praktisk när de är sjuka och jag vill komma ut och träna (springa eller gå fort) eller bara ta mig till affären. Eller hem från middag med vänner i närheten, känns opraktiskt att köra bil 1-2 km och inte schysst att låta barnen gå själva sent på kvällen. Och inte kul att behöva gå hem kl 19 bara för att barnen ska orka gå hem... Livet är inte bara på barnens villkor!! 
    Visst är det så, man har ett liv som skall fungera oavsett vad barnen vill/orkar/tycker
  • Veladis
    Alvan2010 skrev 2012-03-20 12:00:11 följande:
    Om vägen är lång eller olämplig för ett halvstort barn att promenera på andra sätt så tycker jag att barnvagn är ett fullgott eller tom bättre alternativ en att ta bilen. Med en barnvagn så kan ett halvstort barn gå en bit och åka en bit, övriga promenaddeltagare får en rejäl promenad, alla får frisk luft, man sparar pengar på bensin och man skonar miljön Solig

Instämmer!
  • HEARM

kan man inte bara inse att alla har olika behov. Allaär olika och har olika miljöer omkring sig. och har olika tillgång till buss,bil, tunnelbana spårvagn mm. En del föräldrar går ALLTID så fort de ska nånstans. andra kan välja om de ska ta bilen om de tex har lite bråttom eller om det ä långt. eller bussen. För vissa är det lättare att ställa undan vagnen när barnet är 2år för de har inte lika stort behov som andra. jag och mina grannar har barn på samma förskola. de har körkort men det har inte jag. Jag har kvar min vagn länge och de ställer bort vagnen när deras barn är 1,5år. För jag går varje dag till och från förskolan med trötta och hungriga barn. DE kör bil. jag går upp till affären och handlar de tar bilen. De går med sitt barn till tex lekparken och ja mitt barn går oxå ibland fast vi har vagnen med oss. Vilka är latast? DE som går och barnet sitter i vagn ibland (inte hela sträckorna hela tiden) eller de som inte har vagn men tar bilen oftare än vad de går!????

• Catti41

Numera används vagnen mest för att köra bort till pappersåtervinnongen. Eller att frakta sjukt barn i så vi kan få lite frisk luft. En febersjuk fyraåring skulle jag iaf inte tvinga att gå själv och är vi hemma och vabbar måste vi ju lufta oss lite.

Svar på tråden Ang. vagn för större barn...