• Anonym (Galet!)

Vem fan färgar håret på sitt barn, och VARFÖR!

Ja, precis som rubriken säger, varför vill man färga håret på sin treåring, fyraåring eller femåring, eller, sitt barn överhuvudtaget! Jag såg i en tråd en bild på en 3 åring med blått hår!

Jag skiter i om det är ecovänlig färg, för mig är detta vansinne.

Barn duger väl precis som de är, och varför ska man lära dem förändra sina kroppar såhär?

SJUKT! 

• Svar på tråden Vem fan färgar håret på sitt barn, och VARFÖR!
  • Anonym

kanske för att ungen vill? eller så? vadd är problemet?

• BeatriceL

Jag håller med dig helt och fullt!!

jag vet iaf att mina barns bonusmamma färgar håret på mina barn(!) utan att fråga. 9-åringen kom hem med knallblått hår veckan före skolavslutningen *morr* Kan tala om att nu nästan ett år senare och efter både avfärgningar, omfärgningar och klippning så är det fortfarande inte helt borta. 

• Anonym (Galet!)
    Anonym skrev 2012-03-19 13:20:47 följande:
    kanske för att ungen vill? eller så? vadd är problemet?
    Skämtar du eller? Vet du vilka gifter det finns i hårfärg, som går in i barnets kroppp genom huden. 
    Barn vill också äta jord ibland, eller bajs. Ska de få det också då för att föräldrar inte orkar säga nej? 
  • Anonym

Sprayfärg??

De flesta barn får detta hos frisören som "belöning" och de flesta barn tycker det är jättehäftigt!    

• Paisley

Jag vet vilken tråd du menar. Det var säkert en sån där färg som man sprayar på och som försvinner när man tvättar håret.
    Däremot har jag sett många små flickor som har blonderat hår, det är ännu värre. Färgar man det blått så förstår de flesta att det är en kul grej bara och inte permanent.
    För mig är det inte en fråga om att de inte duger, utan att färgning är skadligt och det är ännu värre för barn.

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • BeatriceL
    Anonym skrev 2012-03-19 13:22:51 följande:
    Sprayfärg??

De flesta barn får detta hos frisören som "belöning" och de flesta barn tycker det är jättehäftigt!    

Ja men den färgen går ju ur efter en tvätt och tränger inte in i håret på samma sätt som riktig färg gör (och dessutom gör de bara en liten slinga)
  • Anonym
    Anonym (Galet!) skrev 2012-03-19 13:22:29 följande:
    Skämtar du eller? Vet du vilka gifter det finns i hårfärg, som går in i barnets kroppp genom huden. 
    Barn vill också äta jord ibland, eller bajs. Ska de få det också då för att föräldrar inte orkar säga nej? 

nej, det visste jag inte. tack för förklaringen.
  • Anonym (Galet!)
    Paisley skrev 2012-03-19 13:23:14 följande:
    Jag vet vilken tråd du menar. Det var säkert en sån där färg som man sprayar på och som försvinner när man tvättar håret.
    Däremot har jag sett många små flickor som har blonderat hår, det är ännu värre. Färgar man det blått så förstår de flesta att det är en kul grej bara och inte permanent.
    För mig är det inte en fråga om att de inte duger, utan att färgning är skadligt och det är ännu värre för barn.
    Jo, att det är skadligt är självklart det värsta med det,
    men jag kan inte låta bli att känna att det förmedlar något till barnen också när det gäller utseende, att det uppmuntrar till en kroppsfixering. Maskerad är alltid kul, att få ha på sig en dräkt eller låtsas vara en pirat för dagen. Men när man faktiskt färgar håret, eller låter den lilla flickan använda maskara "på skoj" så känner jag i min mage en viss oro, för att barnen lär sig att de får uppmärksamhet och komlimanger när de har förvandlat sig själva.

• Pussesnufs

Beror nog på...

Hårfärg dvs sån som inte går bort? Nej, absolut inte....

Spray som barn får hos frissan som går att tvätta ur samma dag? Jaa varför inte?

Som förälder ansvarar man ju själv för att ge barnet en "sund inställning till sin kropp/utseende". Jag som te.x har många tatueringar kommer inte kunna neka mitt barn dessa gnuggisar för då vore jag en hycklare av största sort. Samma gäller väl egentligen hårfärgning... Jag färgar ju håret, alltså är det högst troligt att mitt barn kommer vilja experimentera.
    Så länge man gör det utan överdrift.

Scientia Potentia Nostra
  • Anonym
    Anonym (Galet!) skrev 2012-03-19 13:26:20 följande:
    Jo, att det är skadligt är självklart det värsta med det,
    men jag kan inte låta bli att känna att det förmedlar något till barnen också när det gäller utseende, att det uppmuntrar till en kroppsfixering. Maskerad är alltid kul, att få ha på sig en dräkt eller låtsas vara en pirat för dagen. Men när man faktiskt färgar håret, eller låter den lilla flickan använda maskara "på skoj" så känner jag i min mage en viss oro, för att barnen lär sig att de får uppmärksamhet och komlimanger när de har förvandlat sig själva.

Du tar det för långt tycker jag. Det är naturligt att göra sig fin. Mina barn får klä upp sig när vi ska på middag hos någon, när vi går på stan har vi inga fläckiga tröjor och lekskor utan fina tröjor och finskor, när vi är i kyrkan är det finkläder som gäller. Vad skulle vara fel med det? Det handlar inte om utseendefixering utan om att vara respektabel.
Svar på tråden Vem fan färgar håret på sitt barn, och VARFÖR!