Det som man bör titta på är väl vilka beloppsgränser som finns... Vilka aktiviteter skall man utföra, visa saker kan vara undantagna som tex dykning..Men det kan vara lika för en renodlad reseförsäkring.
Många försäkringsbolag har en tilläggsförsäkring för Hemförsäkringen som ger ett ökat reseskydd men som ändå är mycket billigare än en renodlad "reseförsäkring".
Ofta så är fördelen med renodlade reseförsäkringar att man får pengar på en gång, att man inte behöver ligga ut med pengar. Men eftersom du antagligen kan ställa upp som "livlina" så behöver hon inte det. Ersättningar från hemförsäkringen brukar ta några veckor att "processa" igenom, och man måste sett till att man fått rätt intyg osv... Och är hon på resa så kan det ju behövas att ni i ett nödläge skickar pengar (genom tex Western Union) men det tror jag ni kan tänka er.
Kombinera som folk säger med att en kortförsäkring (antagligen så har hon redan en sån, det brukar räcka med att man köpt resan/resorna med ett konto som har ett Visa/mastercard på något sätt knutet till sig för att det skall gälla). Att tänka på är att man kan kombinera ett ev avbeställningsskydd i reseskyddsdelen i hemförsäkringen och i kortförsäkringen för att "täcka" en dyr resa!
Jag skulle dessutom vilja tipsa om att ni ser till att hon tar med Ihopkopierade försäkringsvillkor.
För det kan vara så att vissa saker som har tidsbegränsningar tex bagageförsäkringar så har man vissa tidsrymder på sig att handla för vissa belopp och gör man inte det inom de tidsrymderna så har man inte rätt till ersättningen!
På resor på 45 dagar så har jag enbart nyttjat hemförsäkringen. Man bör ju ställa allt i paritet vad en köpe-reseförsäkring kostar och hur man som resenär har för vana eller beteende (på 45 dagar blir det en anselig summa!!).... Jag festar inte om, är försiktig med att lämna bagaget (på vandrarhem osv), är ofta ute i god tid till anslutningar, passar mig för att hyra scoter osv, ringer och kollar ifall tider ändras, och förlägger saker väldigt sällan.
Ett ytterligare tips för en sådan resa som hon skall ut på är att lägga upp sina dokument på en lagringsplats på nätet tex att man skickar sin inscannade Passkopia, Biljettkopia, Försäkringsvillkor kopia inkl försäkringsnr, Ev spärrnummer till betalkort, nr till sos international och ambassader osv, bokningar samt om man har glasögon/linser optikerrecept till sin Webmail (så man kan få fram det på de flesta inernetkafeer eller över fri Wifi... (har man fixat med sådant så brukar ju inget hända
)