• TEDDEN

Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?

Ja, alla ni luttrade föräldrar- hur gjorde ni när ni fick ert andra eller tredje barn? Sov storasyskonen hos sina mor/farföräldrar/släkt/vänner de första dygnen då ni var kvar på BB? Sov er partner hos er på BB? Hade ni den nyfödda hos er även första natten? 

Funderar på hur vi bäst lägger upp en plan för vad storebror mår bäst av under tiden jag och min man inte finns hemma som vanligt. 

Väldigt tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?
  • Fiffi79

hej. Jag har inte fått andra än men planen är att vår första får sova hos sin moster när vi är på BB. får jag vanlig förlossning denna gång så får hon komma dit sen men blir det kejsarsnitt igen så får hon vara hos sin moster tills vi kommer hem igen. för då måste jag ju ha pappan hos mig eftersom jag inte kan komma upp ur sängen själv och ta hand om bebis.

• Mercurialis

När andra barnet föddes, var första barnet hos mormor i två nätter. Maken fick inte vara kvar på sjukhuset. Jag låg på vårdavdelning efter snitt och bebisen låg på neonatal.

Efter de två första nätterna sov storebror hemma och var på förskolan på dagarna medan maken var på neonatal med bebisen och mig. På helgerna var storebror hos mormor delar av dagarna.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan

Min äldsta var 16 månader när lillebror föddes. Mitt vatten gick mitt i natten. Min faster dök upp hos oss vid 04.30-tiden och jag och sambon åkte till förlossningen. Lillebror föddes när klockan närmade sig 07.30. Sambon var med mig och lillebror på BB till 12-tiden på dagen, då åkte han hem till storebror som var med min faster och sin morfar (morfar slöt upp lite senare på morgonen). Jag sov över på BB till morgonen efter då vi sedan åkte hem efter läkarundersökningen.

• TEDDEN

Tack för era svar!  

Låter som vår planering, jag är bara rädd för att det kommer att bli väldigt jobbigt för storebror att åka ifrån oss efter besöket om han kommer på besök dag 2 med mormor och morfar. Å andra sidan är jag inte beredd att skicka hem min man för att sova hemma med storebror då jag antar att jag kommer att behöva honom på nätterna...

• AnnikaR

När vi fick vårt andra barn så åkte vi in sent på kvällen och då kom morfar hit och sov med storebror. Lillebror föddes tidigt på morgonen och pappa var kvar hela dagen med mig. På eftermiddagen kom mormor, morfar och storebror för att hälsa på BB. Storebror åkte sen hem med pappan medan jag sov kvar. Var tyvärr tvungen att bo kvar 2 nätter på BB pga av GBS. Eftersom förlossningen gick bra så tyckte vi att det var viktigare att pappan var hemma med storebror än kvar med mig och lillebror på BB.

• cosinus

Vi har fyra barn och med alla syskon som fötts så har sambon åkt hem till storasyskonen och jag har varit kvar på BB själv. Jag har gjort bedömningen att de små storasyskonen (som då varit 2 år) varit i större behov av sin pappa än jag eller bebisen.

Nummer 2 föddes på natten kl 03:30 ungefär så pappan åkte hem på morgonen till storasyskonet och så hälsade de på under dagen. Jag var inlagd en vecka och hade inte barnet hos mig de första nätterna för han var inlagd på neo och behövde dropp för att hålla blodsockret och sen skulle han blodsockertestas regelbundet och övervakas lite så det tog 2-3 nätter innan jag fick ha honom hos mig har jag för mig.

Nummer 3 och 4 föddes vid lunch och pappan har varit hemma före middag och så har de kommit på kvällen och hälsat på. Med trean kom jag hem efter 3 dygn och med fyran dagen efter.

• Flickan och kråkan
    TEDDEN skrev 2012-03-19 15:47:05 följande:
    Tack för era svar!  

Låter som vår planering, jag är bara rädd för att det kommer att bli väldigt jobbigt för storebror att åka ifrån oss efter besöket om han kommer på besök dag 2 med mormor och morfar. Å andra sidan är jag inte beredd att skicka hem min man för att sova hemma med storebror då jag antar att jag kommer att behöva honom på nätterna...

Nu har vi tätt mellan våra pojkar, men jag hade nog oavsett valt att sambon åkte hem.
  • TEDDEN
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-19 15:55:45 följande:
     Nu har vi tätt mellan våra pojkar, men jag hade nog oavsett valt att sambon åkte hem.
    Varför då?  
  • cosinus
    TEDDEN skrev 2012-03-19 16:10:19 följande:
    Varför då?  
    Jag säger mer varför inte låta sambon åka hem? Jag kan väl som vuxen omöjligt behöva honom mer än ett litet barn som just fått ett syskon?
  • Mabaja

Vår andra dotter kom för 16 dagar sen. Farfar kom till oss vid 4 på morgonen och satt här till vår dotter vaknade och efter frukost och påklädning gick de ner till farfar.

Vi åkte hem på kvällen och maken hämtade vår tjej hos farfar på kvällen!

Svar på tråden Hur gjorde ni med syskonen under tiden ni var på BB?