• QueenK

En PCO äggstock, en normal äggstock?

Jag var hos gynekologen idag eftersom jag fått ökad behåring på kort tid. Hon kollade mina äggstockar och sa sedan att hon tror att jag har PCO eftersom en av mina äggstockar hade det typiska utseendet men mina andra äggstock var normal? Hon lät själv lite förvånad över det. Är det mögligt att ha två olika äggstockar och vad innebär det? Jag försöker hitta information om det men det enda jag hittar är att man har det ena eller andra.

Det som stör mig rejält är att hon påstod att detta är ett normal tillstånd men efter att ha läst om detta en del så har jag fått veta att PCO äggstockar är relativt normalt och ofarligt, men det är om det utvecklas till PCOS som det är ett problem. Förutom hårväxten som alltid har varit ganska kraftig på mig så har den ju förvärrats, vilket är ett problem för mig. Dessutom har jag alltid haft oregelbunden menstruation vilket förvärrades efter att jag slutade med p-piller för ca 3 år sedan. Med andra ord så tyder det ju på att det är PCOS jag har, eller hur?

Hon tog en massa prover för att utesluta andra anledningar och jag får provsvaren om två månader senast.

Men åter till min fråga, är det någon som har hört talas om att man kan ha två olika äggstockar?

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Svar på tråden En PCO äggstock, en normal äggstock?
  • Sara1983

har startat en grupp på Facebook. att leva med PCO/PCOS välkomna

• AMC76

Jag fick veta i somras av min gynekolog att jag har PCO. Nu har jag begärt ut mina journalkopior och där står att jag har "pco-bild höger äggstock". Tyckte det var märkligt, men har tänkt fråga honom nästa gång jag ska dit om jag verkligen har det på bara den ena äggstocken.

• AMC76

Vet inte om du fortfarande undrar, men nu har jag varit hos min gynekolog och passade på att fråga. Han sa att det inte var något konstigt att bara se det typiska pärlbandet på ena äggstocken och inte den andra. Mina provsvar visar också att jag har PCO menade han.

Svar på tråden En PCO äggstock, en normal äggstock?