• Anonym

Svamp-kunnig gynekolog?

Hej behöver verkligen tips om HUR man hittar en bra gynekolog? Vart söker man upp en sån? Ingen av mina vänner och bekanta har sådana problem som jag har, så de har ingen att rekommendera.

Är inte nöjd med min gynekolog som jag går till. Hon säger bara samma råd år efter år och verkar inte särskilt engagerad, inte vidare uppdaterad heller om jag jämför med vad jag har läst på internet. Får alltid både tabletter att svälja + krämer att smörja med, men jag är tveksam till just detta med krämerna. Är orolig att jag ska få vestibulit till slut.

Så nu vill jag testa gå till en annan gynekolog, någon som är insatt i svampproblem.

Var hittar man en bra sådan gynekolog - helst i norra sverige?

Mvh

• Svar på tråden Svamp-kunnig gynekolog?
  • Anonym

Vart i norra Sverige? Jag vet en bra i S-vall och en bra i H-sand.....

• Anonym

Ja, Sundsvall eller Härnösand kan nog funka. Jag rör mig mest i områdena kring Luleå och Umeå, men är beredd att resa en bit om det behövs.

• Anonym

Sundsvall: Ludmila Ondrasek

Härnösand: Torbjörn Fryklund

Du hittar båda på eniro etc.... båda har jag varit hos och de är underbara gynekologer!   

• Anonym

Okej, tack så jättemycket! Ska genast kolla upp dom :)

• Anonym (salvan)

om man har svaga, sköra slemhinnor får man lätt svamp. Testa att smörja varannan dag i tre veckor med receptfria krämen ovesterin, ca 90 kr på apoteket, lila ask i hyllan för "tjejgrejer". Hoppas du blir bättre, svamp är så jobbigt!

• Anonym

Tack för tipset!
    Jag har tidigare läst om en tjej som fått rådet av sin gynekolog att använda Ovesterin-salvan i förebyggande syfte innan mens. Så jag frågade min gynekolog om detta, men hon sa att det ger ingen bättre effekt än vanlig olja.
    Så vem ska man tro på egentligen? :(
    Jag märker främst att jag blir extremt torr inuti slidan kring/efter ägglossning, men på ngt sätt känns det ju bättre att använda Ovesterin inne i själva slidan än tex olivolja.

Men men, jag ska nog strunta i vad min gynekolog sa och prova Ovesterin i alla fall.

• Anonym (salvan)

testa och tro sedan på dig själv! Solig

Precis innan mens sjunker östrogennivån hos kvinnor ordentligt. Östrogenet är det som gör slemhinnor tjocka så att de klarar av den nötning sex medför. Så lågt östrogen ger tunna slemhinnor.
    Jag tror att det som vanligt är individuellt. Om man har ok nivåer av östrogen överlag, då märks inte dippen före mens så mycket. lite olja på, så är allt som vanligt! Det gäller majoriteten kvinnor.

MEN: om man har lite sämre östrogen överlag, så känner man av det rejält. De dagarna upplever man att man kommer till brytpunkt: man känner klåda, lätt får svamp, det känns som om trosorna skär in osv. 
    Sedan går nivåerna upp och man känner inte av symptomen.

För mig är det jättetydligt för jag har haft lågt östrogen länge, det ligger i min släkt. Det går ju ned med åldern också, kan droppa rejält efter barnafödande också.  

hälsningar från mig! 

Svar på tråden Svamp-kunnig gynekolog?