• Madeleine79

Plugga till barnmorska?

Nån här som vet hur många år det handlar om? Jag har inte gått gymnasiet heller, men är så inne på att börja utbilda mig till det nu när jag fått dom barnen jag vill ha:D

• Svar på tråden Plugga till barnmorska?
  • Pink Rose

Jag tror att det är 7,5 år om man räknar in med gymnasiet.

• bambigirl

Tror att man måste bli sjuksköterska först fr att sen jobba ett tag innan man kan bli barnmorska, Var oxå sugen på att bli det ett tag, men sjuksköterska ville jag inte bli...

• soofee

först måste du bli sjuksköterska, vilket är 3 år.
    Sedan tror jag att barnmorskeutbildningen är 1,5 år.

Och så den tid det tar att plugga in gymnasiet förstås

• lopan

Har för mig att du måste först gå sjuksköterskeutbildningen på högskolan sedan jobba minst ett år som sjuksköterska sedan läsa ett år till barnmorska.
    Om du inte har gymnasium, hmmm vet inte riktigt hur det funkar då, men kan tänka mig att det beror hur lång tid det tar för dig att plugga upp gymnasie behörigheten på typ komvux.
    Detta blev flummigt värre, hoppas att det är till någon hjälp!

• noname

ta omvårdnadsprogrammet det r på 3 terminer om jag minns rätt..sen ska det finnas ngt program där man kan plugga till barnmorska m en ggn trots att mna inte har ngn usk utb ens,men vart å vad de heter minns jag ej annars så är det efter suk.utb att bli syrra

• noname

man ska jobbat som syrra i 1 1/2 år tom...så det blir väl totalt 4års pluggande å jobbande inkl barnmorske utb...usk3terminer,syrra4terminer,bmorska3terminer....plus jobba innan 1 1/2år...suck känns som en lång väg dit men jag vill oxå hamna där till slut..=/

• Allegra

Vissa högskoor har tagit bort kravet på att man måste jobba som syrra innan man söker BM utbildningen. Men urvalet görs på antalet år som färdig syrra men det är inget KRAV längre överallt.(Ja urvalet görs på flera saker naturligtvis)
    Och för att bli ssk krävs inte omvårdnadsprogrammet även om det naturligtvis är bra om man har det i botten för sin egen skull

• noname

men om man inte har ngt gymn i botten ?

• Allegra

Ja man får läsa för att få gymnasiekompetens men det behöver inte vara omvårdnadsprogrammet.

• noname

ok...va bra...tack...vart ju genast lite ljusare i min vardag innför val till hösten..=)

• Hattifnattentanten

Det bästa är om du googlar på "allmän behörighet till sjuksköterska" eller något sådant för att få reda på vilka gymnasiekurser som behövs för att komma in på sjuksköterskeutbildningen. För att få reda på exakt vilka krav de har där du tänker söka är det bäst att gå in på högskolans/universitetets hemsida och läsa vilka krav som finns.

När du väl är inne på högskolan är det först tre år till sjuksköterska som gäller. Därpå finns det vissa skolor som tar emot nyfärdiga ssk medan andra har som krav att man ska ha jobbat minst ett år (i beskrivningen av bm-utb gäller ett års "praktik men vissa skolor har fått undantag från den regeln). Barnmorskeutbildningen är på 1,5 år.

• Madeleine79

Tack för alla era svar:) Jag får väl besöka en studievägledare för att få reda på va som gäller här:)

Svar på tråden Plugga till barnmorska?