• Anonym (HJÄLP!!!!)

hur ska jag göra för att få en bra bas? någon som vet?

Jag skulle så gärna vilja sminka mig så att de ser okej ut. Men nu när ja sminkar mig så lägger sig min foundation i pannan inte bra. de ser ut som att jag skulle ha fisk fjäll i hela pannan. Och på näsan fastnar inte foundation..

Hur ska jag göra för att få till en bra bas?   

Jag använder mig utav märket clinique  på foundation. fick den rekomenderad på kicks till min hudtyp men de ser inte alls bra ut när de ser ut som om att jag har sovit med sminket i 2 dygn. när jag precis har sminkat mig.

jag använder mig av en borste när jag lägger min foundation. (om det har någon betydelse.)   

• Svar på tråden hur ska jag göra för att få en bra bas? någon som vet?
  • BeatriceL

har du bra underlag i övrigt? Du behöver ju en bra fuktkräm innan foundation med... Nu har inte jag använt samma märke som du, men har lite torr hud och får lätt problem med att färgen liksom flagnar. men sen jag provade nytt märke på fuktkräm (mary kay) så ser det mycket bättre ut. Sen smetar jag bara ut min foundation med fingrar/händer, ungefär som när man smörjer sig. När underlaget är bra funkar det faktiskt att göra så.

• Anonym (HJÄLP!!!!)

Innan jag lägger på foundation så ser huden jätte bra ut. har då tvättat ansiktet med Lumene anti-dryness silky sift care, och smörjt in mig med niveas noursing day cream dry to sensitive skin. men när foundation kommer på så ser det förjävligt ut rent sagt..... 

men jag kanske ska testa något annat märke? 

• BeatriceL

Det jag spontant skulle säga är att du ska använda samma märke på alltihop, eftersom produkterna ofta görs så att de ska funka ihop med varandra, men jag är ingen expert.

kanske gå på en makeup-rådgivning? Många butiker erbjuder ju sånna och de kanske även kan hjälpa med underlaget? 

• Shandi
    Anonym (HJÄLP!!!!) skrev 2012-03-19 17:38:53 följande:
    Innan jag lägger på foundation så ser huden jätte bra ut. har då tvättat ansiktet med Lumene anti-dryness silky sift care, och smörjt in mig med niveas noursing day cream dry to sensitive skin. men när foundation kommer på så ser det förjävligt ut rent sagt..... 

men jag kanske ska testa något annat märke? 

Du borde testa börja med återfuktning, sedan med en bra primer som bas för foundationen, eller blanda ut primer med foundation. Det finns olika för olika hudtyper men min favorit hittills är loreals nya magique :) Annars har Make upstore bra primers!

Primer används ju för att hålla fast sminket liksom! :) Sedan finns det också fixeringssprayer att köpa på tex make upstore. Skitsköna och spraya i ansiktet och gör att sminket sitter på sin plats :)
  • Anonym

Testa att ha en primer innan, jag gissar att du använder clinique even better, har jag rätt? Tror inte det är större fel på foundation utan du kommer nog stöta på samma problem även om du byter.

Vad du ska göra är peela bort all dött hud med jämna mellanrum och använda en riktig bra fuktkräm. Jag använder även primer (från smashbox) och sist foundation. På dig låter det som om du har fettig hud vid näsan så du borde avsluta med att pudra näsan och andra feta zoner.

• Shandi

Vilken foundation använder du btw? Just "billiga" foundations har ju en förmåga att torka ut och fjälla sig :S tex, H&Ms, tycker jag iallafall. En mkt bra  foundation som inte är så dyr, är max factors mattifying! Sedan underlättar det ju alltid också att använda bra borstar för att lägga på den, istället för fingrarna för slutresultatet, men ja... Nu börjar jag rabbla på lite för mycket märker jag :P

• Anonym (HJÄLP!!!!)

Att jag har olika märken på produkterna är för att jag blev rekomenderad de av personal på kicks. en primer ska jag testa. tack för tipsen :)

Nåt bra tips för att peela bort den döda huden?? 

• Anonym (HJÄLP!!!!)
    Shandi skrev 2012-03-19 17:49:01 följande:
    Vilken foundation använder du btw? Just "billiga" foundations har ju en förmåga att torka ut och fjälla sig :S tex, H&Ms, tycker jag iallafall. En mkt bra  foundation som inte är så dyr, är max factors mattifying! Sedan underlättar det ju alltid också att använda bra borstar för att lägga på den, istället för fingrarna för slutresultatet, men ja... Nu börjar jag rabbla på lite för mycket märker jag :P

clinique even better foundation använder jag. använder mig även av borste när jag lägger dit foundation.

alla tips och trix tas tacksamt emot :)  
Svar på tråden hur ska jag göra för att få en bra bas? någon som vet?