• Fru Karlsson

Min 8 månaders vill inte sitta i sin stol

Som rubriken lyder så vill inte min son sitta i sin barnstol.Han är 8 månader och precis börjat krypa så när vi äter vill vi att han sitter med i sin stol.Och lättast då vi slipper hämta han då han kryper iväg.
    Det går bra en  stund och om han är hungrig eller har något att leka med men efter 5 min börjar han gallskrika och blir jättearg om han inte får komma ner.Ibland vill han inte ens äta färdigt,han har bara bestämt sig att han är färdig och vill ner och leka.Har ingen ro helt enkelt.Så här är det varje gång han är i stolen.Detta håller på att göra mig tokig!
    Vi får inte äta färdigt och en middag i lugn och ro kan man ju glömma.Ibland kan han sitta med ett tag men oftast så tröttnar han.Han har otroligt mycket energi och det ska aktiveras hela tiden.
    Börjar man busa och leka med han går det bra annars är det tråkigt....
    Jag är otroligt envis med detta och tycker att det är viktigt att han lär sig sitta med familjen.Han ska eventuellt börja på dagis till hösten så då lär han få sitta mycket längre stunder än här hemma.
    Jag har märkt att han testar mycket för att se om vi tar upp han och om han får som han vill.Han skriker och knyter händera och skrynklar ihop hela ansiktet,slutar och tittar på oss för att se vad som händer,inget händer han fortsätter och efter ett tag börjar han gallskrika och blir jättearg.En mycket envis liten kille!
    Jag har börjat vara envis och låta han skrika ett tag för att se om han ger upp men han är otroligt envis så  det slutar med att han får komma ner eller att han läggs i sängen.Man orkar inte höra... 
    Han har alltid varit såhär.Ville inte sitta i babysitter och i gåstolen är det också skrik.
    Han får leka på golvet och krypa runt och vi aktiverar han men han vill inte sitta still.Man har inte alltid tid att ha koll på han så då måste han vara i stolen eller i  gåstolen en stund.Men det går icke.Han har otroligt mycket energi i övrigt så detta tröttar ut en ännu mer känns det som.Några tips vad man kan göra? Fler som har det så?

• Svar på tråden Min 8 månaders vill inte sitta i sin stol
  • MHM

Låt honom gå ner och leka. Ni har nog en lugnare middag om han är nöjd på golvet. Ha lite leksaker i köket så att han inte kryper därifrån. Försök att äta när han ska äta så att ni äter tillsammans.

• MHM

Om han precis lärt sig krypa är det klart att det är roligare än att sitta ner... han kommer att tröttna och vilja sitta med er, var inte orolig.

• Natulcien

Men ni kan väl barnsäkra, så att han kan krypa omkring?
    Låt honom vara på golvet i köket medan ni äter. Långa, lugna candle light dinners får man nog räkna med att vara utan en period när barnet är så litet. Om man inte äter när barnet sover, förstås...

• Coyote

Va? Din kille låter som en högst normal liten unge som just lärt sig krypa. Varför måste han sitta med vid bordet, och varför måste han sitta i en gåstol? Låt ungen krypa, du får helt enkelt barnsäkra hemma, och kanske köpa grindar och dela av lägenheten eller huset, så han är på samma ställe som ni, ungefär.

De barn som inte "kan" sitta stilla vid bordet när de börjar på förskolan lär sig det, herregud! Ta det lugnt, ditt barn är väldigt liten ännu.

• Vinterankan

Min dotter kunde väldigt sällan sitta still i mitt knä mer än max en minut från det hon var 3 månader tills hon var 2,5 år för att hon är så full av energi. Men det har inte varit några problem på dagis, när de andra barnen har suttit stilla så har hon suttit stilla. Att tvinga en 8-månaders att sitta stilla i sin stol en hel middag känns inte riktigt nödvändigt. 

• thegoddess

Finns leksaker som går att sätta på bordet med

• Fru Karlsson
    Vinterankan skrev 2012-03-20 06:12:23 följande:
    Min dotter kunde väldigt sällan sitta still i mitt knä mer än max en minut från det hon var 3 månader tills hon var 2,5 år för att hon är så full av energi. Men det har inte varit några problem på dagis, när de andra barnen har suttit stilla så har hon suttit stilla. Att tvinga en 8-månaders att sitta stilla i sin stol en hel middag känns inte riktigt nödvändigt. 
    Ok:) Fler än jag som har en vilde som jag då.
    Vi tvingar honom absolut inte.Låter han gnälla max fem min sen får han gå ner.Är bara lite tröttsamt att det är så här varje gång. 
  • YokohamaNr2

Men alltså det är ju helt normalt, ingen av mina killar har velat sitta längre stunder i matstolen, mycket roligare att krypa omkring. Att lära de att sitta med vid måltider kommer senare så det tycker jag inte du ska oroa dig för

• Tygtiiger

Men sluta drilla bebisar. Han testar er inte alls - du tillskriver din unge alldeles för mycket rationellt tänkande. Han skriker när han är i en situation han inte gillar och då vill han att ni ska fixa det - alltså vrålar han, tittar efter en respons och om ni inte fattade så skriker han igen. Han vill bli nöjd. Inte bestämma över er. Det är stor skillnad.

Skaffa ett par rejäla kompostgaller och sätt för kökets dörröppningar så kan han krypa rundor på golvet medan ni andra äter!  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Litet My

Låt honom gå ner på golvet då och barnsäkra köket.

Finns ingen anledning att tvinga honom att sitta kvar.
    Vår 7 månaders vill heller inte sitta länge, hon stillar den värsta hungern och sedan har hon inte tid, vi brukar muta henne med majskorkar och lite plockmat under tiden, och fungerar det får hon gå ner på golvet. Finns ingen anledninga att krångla speciellt inte med en bebis.

Betvivlar starkt att de kommer att tvinga en 1 åring på dagis heller sitta kvar tills alla ätit upp.

• en glad

Glöm trevliga familjemiddagar med en så liten i huset. Försök att hitta den metod som fungerar bäst bara (vilket inte torde vara att dumpa honom i sängen för att han inte "lyder") Med många barn i huset fick vi äta i omgångar under flera år - alltid någon som skrek eller måste akut till toa .... så är det att ha barn! Kan trösta dig med att längre upp i åren ´är det inget problem längre ....

• Hannaliv
    Vinterankan skrev 2012-03-20 06:12:23 följande:

Precis vad jag tänkte skriva. Tvinga honom inte då kommer det bara fprtsätta som en evig maktkamp. Det kommer bli bättre om ett tag. Sen kanske det kommer en sån period igen men det går över. När han blir lite större kan man ju börja resonera och va lite hårdare men knappast än på ett tag tyvärr.

Min envisa och energirika kille har just kommit in i trotsåldern nu. Happy days...;/
Svar på tråden Min 8 månaders vill inte sitta i sin stol