Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?
Jag går i "köpa-ny-vovve-tankar" och planerna är att ta en lång semester på sensommaren och in på hösten för att vara hemma med valpen. Men jag har lite beslutsångest angående rasval.
Vi har redan en underbar Cavalier flicka på 3 år och vill nu köpa en till hund men inte en till Cavalier King Charles Spaniel. Jag fullkomligt älskar rasen MEN en mycket stor nackdel är att dom fäller enormt mycket päls. Dom fäller året runt men ungefär 3 ggr om året har dom fällperioder då det är fullkommligt vitt på golv, kläder och möbler trots dammsugning varje dag. Så den här gången kommer jag välja en ras som inte fäller lika mycket, även om det känns tråkigt att utesluta den underbara rasen som Cavalier är. Men vår tik har även fått diagnosen Syringomyeli som är en typisk sjukdom för just cavalieren så även det gör att jag inte riktigt vågar köpa en till av samma ras.
Så nu har jag fyra alternativ, en Havanais, en Coton de tuelar, en york eller en dvärg/toy pudel.
Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa fyra raser? Har ni bilder på era fina hundar att visa upp? Vi är en familj som ofta är ute i naturen så hunden kommer få vara ute mycket och bli tränad mentalt men vi vill inte ha en hund som verkligen KRÄVER aktivering hela tiden utan att må dåligt. Det är inte så att vi vill ha en soffpotatis till hund men ändå så att det räcker med ca 2 timmars promenad/dag (+kissrundor), lite lek, sök, lydnadskurser, eventuellt aglity, tricksinlärning och lite vardaglig mental träning.
Jag tycker om att borsta så det gör mig inget om hunden kräver pälsvård flera gånger i veckan. Men om det skulle bli en havanais eller york, har vi tänkt att kanske klippa ner den, kan man göra det? Någon som har bild på nedklippt havanais/york?
Ni med cottar, är det inte svårt att hålla pälsen fin, eftersom den är helvit? Måste man bada hunden typ varje dag och efter varje promenad? Vilken är störst av en coton och en havanais?
Vilken ras är att rekommendera av pudel och york? Är york eller toypudel minst? Är yorken skällig? Är pudeln hyperaktiv?
All information och erfarenheter av dessa raser tas tacksamt emot. Jag vill gärna se bilder på era hundar om ni har också. Hoppas att det finns några ägare av dessa raser här som kan hjälpa mig lite i detta val av hundras. :)