• Sommarlovet1

Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?

Jag går i "köpa-ny-vovve-tankar" och planerna är att ta en lång semester på sensommaren och in på hösten för att vara hemma med valpen. Men jag har lite beslutsångest angående rasval.

Vi har redan en underbar Cavalier flicka på 3 år och vill nu köpa en till hund men inte en till Cavalier King Charles Spaniel. Jag fullkomligt älskar rasen MEN en mycket stor nackdel är att dom fäller enormt mycket päls. Dom fäller året runt men ungefär 3 ggr om året har dom fällperioder då det är fullkommligt vitt på golv, kläder och möbler trots dammsugning varje dag. Så den här gången kommer jag välja en ras som inte fäller lika mycket, även om det känns tråkigt att utesluta den underbara rasen som Cavalier är. Men vår tik har även fått diagnosen Syringomyeli som är en typisk sjukdom för just cavalieren så även det gör att jag inte riktigt vågar köpa en till av samma ras.

Så nu har jag fyra alternativ, en Havanais, en Coton de tuelar, en york eller en dvärg/toy pudel.

Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa fyra raser? Har ni bilder på era fina hundar att visa upp? Vi är en familj som ofta är ute i naturen så hunden kommer få vara ute mycket och bli tränad mentalt men vi vill inte ha en hund som verkligen KRÄVER aktivering hela tiden utan att må dåligt. Det är inte så att vi vill ha en soffpotatis till hund men ändå så att det räcker med ca 2 timmars promenad/dag (+kissrundor), lite lek, sök, lydnadskurser, eventuellt aglity, tricksinlärning och lite vardaglig mental träning.

Jag tycker om att borsta så det gör mig inget om hunden kräver pälsvård flera gånger i veckan. Men om det skulle bli en havanais eller york, har vi tänkt att kanske klippa ner den, kan man göra det? Någon som har bild på nedklippt havanais/york?

Ni med cottar, är det inte svårt att hålla pälsen fin, eftersom den är helvit? Måste man bada hunden typ varje dag och efter varje promenad? Vilken är störst av en coton och en havanais?

Vilken ras är att rekommendera av pudel och york? Är york eller toypudel minst? Är yorken skällig? Är pudeln hyperaktiv?

All information och erfarenheter av dessa raser tas tacksamt emot. Jag vill gärna se bilder på era hundar om ni har också. Hoppas att det finns några ägare av dessa raser här som kan hjälpa mig lite i detta val av hundras. :)             

• Svar på tråden Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?
  • UngFru

Jag har mest erfarenhet av toypudel av de raser du nämner, och det känns som att en sådan skulle passa bra på dina kriterier. Det är ju mycket pälsvård och de måste klippas regelbundet, alternativt hållas kortklippta. Om den är kortklippt behöver du inte borsta och bada lika ofta. Fast du skriver ju att du tycker om pälsvård :)
    De andra raserna upplever jag har ännu mer pälsvård om de har full päls, måste borstas väldigt ofta. Men de kan man ju också klippa förstås. 

Toypudlar är i regel alerta, glada hundar som är med på det mesta man kan tänkas hitta på. Men pudeln ska inte vara hyperaktiv och galen för det, utan kunna slappna av och ta det lugnt de dagar som inte innehåller så mycket aktivitet. Ett hett tips är att bekanta sig med valpens föräldrar och släkt, där för du i alla fall ett litet hum om hur valpen kan tänkas bli. Sen formar man ju hunden väldig mycket själv, efter hur man lever och vad man gör med hunden. Detta gäller förstås alla raser.

Själv har jag en dvärgpudel och en storpudel men känner många med alla storlekar, även uppfödare. Tipsar gärna om du vill ha vidare info om just toypudeln. Toy, dvärg och mellan är ju samma ras eftersom de kan paras med varandra. Valpen registreras som mammans storlek (har jag för mig? Dock inte hundra har glömt bort hur det är), och sen mäts de in om man ställer ut dem som vuxen, och registreras då som den storlek de är som färdigvuxna. För störst chans att få en toy bör man nog köpa från en kull där bägge föräldrarna är toy. 

Sen vet jag som sagt inte så mycket om de andra raserna, men har upplevelsen att de är lite "tråkigare" och mer egensinniga vad gäller träning och aktivitet men jag kan ha helt fel, någon som har raserna kan säkert berätta mer.

Lycka till med rasval och fråga gärna mer om du är nyfiken på pudel och det är något specifikt du undrar över!

• Sommarlovet1

Tack för ditt svar!
    Hur är pudlar med barn? (Har en dotter på 6 och en dotter på 1 år) Är dom skälliga? Bitiga?
    Om man inte vill ha pudeln i den vanliga pudelfrisuren, kan man låta pälsen växa lite då så att den blir lite lurvigare? Bara klippa tassarna liksom och låta resten växa lite?

• UngFru

De pudlar jag känner funkar jättebra med barn, men där är det ju så klart också beroende på barnen och föräldrarna. Man måste ju lära både barn och hundar att respektera varandra. 

Mina har varit mycket med mina syskonbarn och de har verkligen tolererat allt de hittat på, även när småbarnen hunnit slita i pälsen osv som barn gör. Men vi har ju vart med och styrt upp, men det är ju självklart med alla djur förstås.  

Vad menar du med typisk pudelfrisyr? Det jag tycker är kul med pudel är att de kan se ut på så många olika sätt. Man behöver ju inte raka nos och tassar, men det blir ju lite mer bad och sådär om man har de lurviga, skägget blir ju smutsigt när de äter osv om nosen är orakad, men så är det ju med de övriga pälsraserna också.

Min lilla har någon typ av lammklippning/nedklippning och storpudeln har så kallad Toilette 60 eftersom hon ska ställas ut. Om man ställer ut dem måste de ha en av de godkända frisyrerna, lejonklippningarna eller T- 60. Men annars kan man ju klippa dem i princip hur man vill. 

• UngFru

Försökte länka till olika bilder men det gick inte av någon anledning, sök på pudelfrisyrer och kolla bilderna, fanns en med orakad nos och "nallefrisyr" som var riktigt söt. Och så ser du helt nedrakad, samt lite olika varianter på utställnings- och vardagsfrisyrer.

• Sommarlovet1

puffar lite här. Ingen som har någon av dessa raser och vill dela med sig av sina erfarenheter?

• solis ortus

Svar från en toypudel ägare.Den blir vad du tillåter den vara..ande detta med skällighet..osv osv.Sedan beror det på hur du låter barnen vara mot hunden.

• Night Angel

Hej Har en york på 7 månader..
    tycker nog det att alla hundar har ju olika personligheter..
    Han är ju en sk allergihund och fäller inte..har inget underhår så han fryser lätt..Pälsen är något som man måste ha tid med..särskillt hanhundar då de kissar på sin päls..Jag duschar/badar minst 1-2 ggr i veckan och borsta honom dagligen..
    Han personlighet är väldigt lekfull..den här hundrasen fungerar bra till agility..lättlärd .nyfiken.pigg och lyhörd och otroligt söt när dom lägger huvudet på sned när de lyssnar på en..Däremot nackdel..som sagt alla hundar är ju inte likadana men just min skäller och morrar på andra människor o hundar även om det är så att han inte vill nåt elakt..men nåt som jag försöker träna bort..för tillfället är min york nerklippt men tycker de är vackrast som långhåriga..däremot ska man se till så det inte finns hår vid ögonen och öronen..man brukar raka öronen men har jag bara klippt så mycket det gått..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • ViTvåBlirTre

Mina föräldrar har en coton de tuelar, en väldigt fin hund MEN de har haft enorma problem med hennes hud. Den har haft eksem otaliga gånger, svamp i huden, problem med eksem/svamp i öronen.
    Vad jag förstått det på mina föräldrar (efter vad vet. sagt till dem) så är denna rasen väldigt känslig av sig.

Som sagt det är en underbar liten hund, som fäller minimalt. Deras hund får också rätt mycket tovor i pälsen men det i sig känns inte så jobbigt om man jämför med alla hudproblem. (De är nog hos vet. 4-6 ggr/år pga huden)

Som ras tycker jag att det är en lugn hund (men nu känner jag bara denna). Leker när det behagar, ligger och myser mycket, är en perfekt knähund! Glad

Detta är vad jag kan komma på nu..

Hoppas du hittar hunden som passar dig!

• hundpuss

TS,

jag är fullt medveten om rasens problematik kring SM, men kom ihåg att den cirkulerar hos många fler raser , oftast de med mindre skalle. Ville mest att du skulle ha det i åtanke.
    Att cavalieren fäller , det kan jag köpa, har en likadan själv och fällningen är enorm ibland.

Vad vill du "ha ut av" nästa hund? Jag har träffat havanaiser, de var rätt trevliga små krabater.

Kom bara ihåg att cavalieren sällan uppskattar stimmiga och skällande kamrater, helst om din egen hund redan är sjuk  så kanske den hade uppskattat lite lugn och ro. (Menar inget illa med detta, mest en tanke).  

Svar på tråden Vilken ras ska jag välja? Bichon Havanais, Yorkshireterrier, Coton de Tuelar eller Toypudel?