• MajaVira

Skattjakt på 6-årskalas - hjälp!

Sonen har bestämt att han numera är för stor för att ha fiskdamm på kalaset och vill istället ha en skattjakt... Jag behöver nu tips på hur man kan göra detta då barnen inte är läskunniga, så ledtrådarna behöver till stor del vara bilder istället för text.

• Svar på tråden Skattjakt på 6-årskalas - hjälp!
  • Mandy1981

du kan till ex göra små muffins och gömmer ledtrådar i den, eller göra en karta och trimmar den på gammal, skatten kan gömmas och sen grävas upp i sandlådan, du kan hänga små ledtrådar i träd och buskar med pilar på, eller delar på kartan i flera bitar och gömmer dem nånstans eller i muffins, du kan fylla ett rum med balloner och ha i vissa balloner en bit av kartan mm mm mm, frågar om du vill veta nåt mer

• MajaVira

Vi måste tyvärr vara inomhus, då vi fortfarande har vinter här...

Ballonger var en bra ide, kanske också kan gömma en ledtråd i en hink fylld med små bollar eller liknande.

• mianyckelpiga

Vi fotograferade ställen i huset och i trädgården där nästa ledtråd fanns. På varje kuvert stod ett barns namn som fick öppna kuvertet och försöka lista ut vad fotot föreställde.

• MajaVira

Bra ide med barnets namn på kuvertet!  Då blir alla delaktiga istället för att några få barn tar över hela skattjakten..

• cosinus

MIn sambo har ritat av en massa saker i huset. Typ 5-7 saker och har barnen då först fått en bild på typ tvättmaskinen där det ligger en bld på ugnen där det .... ja du fattar. Det har varit jätteuppskattat.

• MajaVira

Jag tror det blir en kombination av uppdrag och ledtrådar. Problemet är att det är få av barnen som varit hemma hos oss tidigare, så de hittar inte särskilt bra. Vi bor i en villa med totalt 16 rum på två plan (inklusive tvättstuga, förråd, pannrum) så är inte så himla enkelt att sprida ut ledtrådarna över huset då det förmodligen blir sonen som leder skattjakten hela tiden.

Jag måste gallra och kanske byta ut några saker, men här är lite av vad jag lyckats hitta. Eventuellt blir det två lag eller att två barn i taget får göra varje uppdrag, då det blir uppemot 10 barn på kalaset.

UPPDRAG (=> belöning blir en ledtråd)

följa ett rep till nästa station
    ledtråd i ballonger
    ledtråd i en hink med pasta (?)
    slå ner burkar med bollar
    "gömma nyckel" i vardagsrummet

GÖMMA LEDTRÅDAR

tvättmaskinen
    sko i hallen
    badkaret eller duschen
    under mattan i köket (har barnlås på ugnen, så där kommer de inte åt den)

• MajaVira

Jag är bara ingen "lektant", får se hur kul barnen tycker att det är... Vill ju varken att det ska ta för lång tid eller bli en massa strulande/väntande för att de är så många. Jag får se vad sonen säger, om mina alternativ duger istället för en renodlad skattjakt.

Förra året hade jag inte ordnat något alls, utan det vara bara fika och fri lek - plus fiskdammen då.

Svar på tråden Skattjakt på 6-årskalas - hjälp!