• Emki

Jag behöver er hjälp IDAG! Ang progesteron!!

Jag har fått hem min tub med progesterall idag!
    Men jag vet inte när jag ska börja med den...Jag har pcos och har egen mens men jag blöder i typ 4 veckor i streck, så den är inte så normal!!

Jag slutade blöda i fredags efter att ha blött i flera veckor utan uppehåll....!! hur ska jag veta när jag ska börja med krämen, jag vet ju inte när och om jag har nån ÄL.

Jag är så sugen på att starta med den, men blir så feg när jag inte vet om det är rätt nu!!!

• Svar på tråden Jag behöver er hjälp IDAG! Ang progesteron!!
  • Sara1983

välkomen att gå med i gruppen att leva med pco/pcos på facebook

• Kinne79

Är det en hemlig grupp Sara?

• Emki

Ja det funderade jag också?

Någon som vet när jag kan börja??

• Emki

Jag provar väl igen! finns det någon med ett svar iaf ?? :)

• Emki

Nä inte det jag har köpt det på nätet, det handlar om krämen progesterall!! :)

• Zanzie
    Emki skrev 2012-03-20 14:38:46 följande:
    Jag är så sugen på att starta med den, men blir så feg när jag inte vet om det är rätt nu!!!
    Jag skulle nog säga att du inte är feg som låter bli, utan förnuftig. Progesteron är hormonet som kommer ur resterna av äggblåsan efter ägglossning och progesteron funkar som ett preventivmedel ifall man tar det i tillräckligt hög dos innan ägglossningen. Om det är effekten att få bort mensen du vill ha så rekommenderar jag riktiga preventivmedel. Om du vill ha ägglossning föreslår jag att du ser till att få läkemedel som ger dig en ägglossning, vilket progesterall absolut inte kommer att göra.
  • Emki
    Zanzie skrev 2012-03-22 01:38:10 följande:
    Jag skulle nog säga att du inte är feg som låter bli, utan förnuftig. Progesteron är hormonet som kommer ur resterna av äggblåsan efter ägglossning och progesteron funkar som ett preventivmedel ifall man tar det i tillräckligt hög dos innan ägglossningen. Om det är effekten att få bort mensen du vill ha så rekommenderar jag riktiga preventivmedel. Om du vill ha ägglossning föreslår jag att du ser till att få läkemedel som ger dig en ägglossning, vilket progesterall absolut inte kommer att göra.
    Jag vill inte ha bort mensen, jag vill få regelbunden cykel, och lindra mina besvär av pco:n.
    Progesteronen sänker prolaktinhalten som i mitt fall är jättehögt. Prolaktinet gör att man inte kan bli gravid, Vad gäller ägglossning så har jag ätit 11 kurer pergotime....Vill bara bli gravid!!! suck.
  • Emki

Och progesteron kan sätta fart på kroppen så att man får ägglossning :)

• MrsC74

Mitt råd är att gå till en läkare.
    Jag gör IVF. Vi för använda progesteron för att göra en bättre miljö för ägget. Alltså efter isättning av ett embryo.

• Emki
    MrsC74 skrev 2012-03-22 17:01:40 följande:
    Mitt råd är att gå till en läkare.
    Jag gör IVF. Vi för använda progesteron för att göra en bättre miljö för ägget. Alltså efter isättning av ett embryo.
    Jo det var min tanke, att göra en bättre miljö för ägget, när jag äter pergotime har jag bra ägglossning. Men jag har inte blivit gravid ännu. Därför tänkte jag prova progesteronkrämen!! Vet bara inte om jag kan börja nu eller om jag ska vänta tills nästa cykel.
  • Zanzie

Emki skrev 2012-03-22 16:53:17 följande:

Jag vill inte ha bort mensen, jag vill få regelbunden cykel, och lindra mina besvär av pco:n.
    Progesteronen sänker prolaktinhalten som i mitt fall är jättehögt. Prolaktinet gör att man inte kan bli gravid, Vad gäller ägglossning så har jag ätit 11 kurer pergotime....Vill bara bli gravid!!! suck.
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    endocrine.niddk.nih.gov/pubs/prolact/prolact.aspx

En snabb googling på att progesteron skulle sänka prolaktinnivåerna ger inte stöd för ditt påstående. Chansen är större att du sabbar din fertilitet än att du ökar den. Hade en progesteronkräm hjälpt hade läkarna skrivit ut en progesteronkräm åt dig.

Att man får progesteron efter IVF beror på att en av medicinerna (sprayen) stänger av hypofysen, som är den del som reglerar produktionen av könshormoner. Därigenom skapar IVF problem med progesteronproduktionen och det är bara därför man ger progesteron vid IVF. Att det skulle framkalla ägglossning är fel.
Svar på tråden Jag behöver er hjälp IDAG! Ang progesteron!!