Blöjbyte vid nattamning?
Jag bytte vid behov bara.Hon bajsade vanligtvis inte om nätterna. Vi vaknade oftast knappt vid amning ens för hon sov bredvid mig, så det var inget tal om att resa sig upp inte.
Jag bytte vid behov bara.Hon bajsade vanligtvis inte om nätterna. Vi vaknade oftast knappt vid amning ens för hon sov bredvid mig, så det var inget tal om att resa sig upp inte.
Som jag ser det stör man bara barnens sömn i onödan om man ska hålla på att dra av kläder och byta blöjor mitt i natten. Dagens blöjor är superabsorberande och klarar en hel del. Självklart ska man inte låta bajs vara i rumpan däremot. Om man känner att den är överfull eller det börjar läcka byter man självklart också. Annars tycker jag man håller nattro så gott man kan. Håller det mörkt och tyst, ammar i lugn och ro och sussar vidare. I vårt fall var det då lättast att ligga bredvid varandra, då kunde jag bara lägga mig nära när hon började bli orolig och gny så hann vi knappt vakna ens. Man gjorde det per automatik liksom. Säger absolut inte att alla måste samsova nu, men jag är lite impad att folk orkar springa upp om nätterna.