• Anonym (TS)

Måste jag ha kontakt med pappan och hans familj alls egentligen?

Ja, rubriken säger väl allt. Jag förstår att det låter galet men faktum är att det inte ger någon någonting att ha kontakt. Från det att barnet föddes, är ett år nu, har han sett hen 2 gånger. 

Pappan bor dessutom utomlands och har efter att han lämnade mig mitt i graviditeten vägrat prata med mig alls. När han gjort det, ett fåtal gånger, har det varit otrevligt som attan. Han lämnade mig, och jag vet fortfarande inte varför, men har är otroligt passivt aggresiv mot mig.

När hen var 4 månader ville han träffa hen, han ville resa till Sverige tillsammans med sin nya flickvän, för att hon ville se barnet.

Jag sade att han alltid var välkommen att träffa barnet, men att jag föredrog att deras första möte skulle ske mellan dem utan henne, då vi inte heller rett ut våran "relation" issues, ja, ni fattar. Dessutom visste jag inget om den här nya personen, förrän jag får ett mail om att hon då vill träffa mitt barn. Det kändes löjligt.

Jag fick då en massa brev om han krävde dittan och dattan. Dessutom började hans pappa skriva till mig och kräva saker. De menade att jag bara skulle acceptera den nya, att pappan hade haft det jättetufft och jag skulle bara vara glad att jag hade barnet. 

Hans föräldrar och morföräldrar har fått komma och träffa barnet. De är inte trevliga mot mig och umgänget är ju bara nån dag. Jag ger dem verkligen all tid de vill ha men, ja, de är inte så intresserade. Det känns alltid mer som plikt från deras sida.

Jag har också åkt till deras land, för att hen ska få träffa sin pappa och hans familj. Han sade seriöst inte ett enda ord till mig på hela träffen, gick 100meter framför mig och resten av familjen och visade barnet noll intresse. Resten av familjen var bakfulla och tyckte att det räckte med umgänge efter 5 timmar. Jag hade då rest över hela europa för den här träffen, med barnet.

Nu vill de komma i april, hela familjen och jag känner bara att fan, det här suger ut min energi. Barnet har ju inten anknytning till dem, de bryr sig ju inte egentligen, de är rika, har råd med resorna och gör det för att det är deras plikt. Pappan vägrar dessutom att betee sig civilt mot mig. Jag kan inte acceptera att han beteer sig såhär mot mig framför mitt barn. Och så ska den nya flickvännen med nästa gång tycker dem, och jag menar att allting redan är så spänt, vilken nytta gör hon i sammanhanget? 

Jag hindrar inte umgänge. Jag har tusen (överdrift, jag menar många) brev där jag förklarar vikten av att vi är vänner för barnet och sammarbetets skull. Han svarar aldrig. Frågar aldrig hur hen har det och vägrar dessutom hålla ett muntligt avtal om att dela större kostnader för barnet. (möbler, vagn, vinterkläder, mm). Och ja, han ska gifta sig och har köpt hus. Detta har han inte berättat för mig alls, utan det har jag fått veta på omvägar. Inte för att det har något med mig att göra, men det visar bara hur lite komunikation vi har. 

Dessutom sker nästan all kontakt och planering med hans pappa, och han är så otroligt arrogant och otrevlig. 

Vad händer om jag bara slutar svara på deras mail? Jag vet att jag ska göra allt i min makt för att underlätta umgänge, men alltså, de pratar inte ens samma språk och barnet. Det här känns bara löjligt. 

Jag vill INTE HA PÅHOPP UTAN KONSTRUKTIVA RÅD TACK!

• Svar på tråden Måste jag ha kontakt med pappan och hans familj alls egentligen?
  • Twin Dad

Hur ser det ut rent juridiskt? Står han som pappa för barnet och har ni skrivit under delad vårdnad?

• Anonym (förstår dig)

Hans släkt/föräldrar osv har du inga som helst skyldigheter mot.
    Du måste inte alls låta dem umgås med barnet osv. Däremot har barnet rätt att träffa sin pappa.
    Men . Har han skrivit på faderskapet som pappa??? Har ni delad vårdnad eller har du ensam vårdnad?
    har du ensam vårdnad så skulle jag tro att du kan prata med familjerådgivningen å vill han umgås med sitt barn så får han göra det ihop med någon myndighet och inte alls behöva göra det hemma hos dig.
    Finns det risk för att pappan och hans familj kan ta med sig barnet föra bort det till sitt land? I så fall skulle jag akta mig VÄLDIGT för att låta dem träffa barnet. För det är grymt långa, kostsamma och svåra processer att få hem ett barn igen!   

• Anonym (TS)

Han står som pappa, jag har ensam vårdnad.
    Han kommer ifrån ett europeiskt land, och jag har aldrig tänkt att det finns en risk för barnarov,

Mitt problem är ju egentligen "bara" sammarbete.
    det finns inget regelbundet umgänge, ingen samhörighet, inget samarbete, ingen fundamental respekt och jag tror helt ärligt inte att den här kontakten gynnar barnet. De pratar som sagt inte ens samma språk.

Det här kostar mig bara energi och jag tror nog att de kan ha kontakt sedan,
    när hen lär sig engelska på högstadiet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (förstår dig) skrev 2012-03-21 00:24:53 följande:
    Hans släkt/föräldrar osv har du inga som helst skyldigheter mot.
    Du måste inte alls låta dem umgås med barnet osv. Däremot har barnet rätt att träffa sin pappa.
    Men . Har han skrivit på faderskapet som pappa??? Har ni delad vårdnad eller har du ensam vårdnad?
    har du ensam vårdnad så skulle jag tro att du kan prata med familjerådgivningen å vill han umgås med sitt barn så får han göra det ihop med någon myndighet och inte alls behöva göra det hemma hos dig.
    Finns det risk för att pappan och hans familj kan ta med sig barnet föra bort det till sitt land? I så fall skulle jag akta mig VÄLDIGT för att låta dem träffa barnet. För det är grymt långa, kostsamma och svåra processer att få hem ett barn igen!   
    Jag har pratat med Familjerätten, men de visste inte riktigt hur de kunde hjälpa mig eftersom att han inte bor i landet. Han kommer ju knappast att dyka upp på samarbetssamtal. Och när det gäller umgänge så träffas vi inte hemma hos mig, aldrig!

Sist när hans familj kom, inte pappan då alltså, han hade ju inte tid, då träffades vi på stan för promenad, i deras hotell lobby och på barnens hörn i biblioteket.  
  • Anonym (TS)

Vill jättegärna höra vad ni tänker, och vet.
    Har jag rätt att bara ignorera dem och "säga upp" kontakten genom att sluta svara på mail helt enkelt.
    Kan jag vägra hans familj umgänge (inget jag egentligen vill för dotterns skulle, men somsagt, det är inte konstruktivt alls)
    Kan han stämma mig på vårdnad om jag vägrar umgänge?

HUr hade du gjort? 

• Anonym (förstår dig)

Visst kan han stämma dig på vårdnaden det kan man alltid men barnet är hos dig, har alltid varit hos dig så risken att han vinner är minimal.
    Du har ensam vårdnad som det ser ut idag och han kan antagligen (skulle jag tro iaf) bara ändra det om han flyttade till sverige och hade ordnat för sig så han kan ha sitt barn. Men han kan inte göra så mycket så länge han bor utomlands.
    Jag hade nog dessvärre inte heller litat på att han inte förr eller senare tar med sig barnet till sitt hemland.
    har själv varit med om detta och står i konflikt om detta. I mitt fall är inte den andre föräldern utländsk utan svensk som helt plötsligt valde att flytta utomlands och har under en umgängesperiod behållt sitt barn i sitt nya land och vägrar låta oss träffa barnet igen (iaf som det ser ut nu).
    Därför har jag nog talat om för pappan att eftersom han ändå inte visat mer intresse och han inte kan finnas här och ta hand om sitt barn så behöver han inte bemöda sig mer med att komma hit och hälsa på och bråka heller..

Han familj kan du definitift neka att träffa.. Vill de träffa sitt barnbarn får de göra det under den tiden pappan har sitt umgänge med barnet och eftersom han inte har något umgänge så får de helt enkelt finna sig i det.
    DE kan inte göra ett dugg åt det.       

• Anonym (TS)

Jag är somsagt inte rädd för barnarov, situationen har aldrig känns farlig på det sättet,

problemet är ju relationerna mellan oss vuxna..

Hur gör folk, hade ni vägrat farföräldrarna umgänge?
    Kan jag "förbjuda" pappan att komma nu i april,

Hur hade ni gjort?

Jag vill inte förstöra för mitt barn, men jag orkar inte med de här människorna längre.
    De förpestar mitt liv på så många olika sätt.  

• Anonym

Du kan inte förbjuda pappan att träffa sitt barn, allrahelst inte eftersom han meddelat i god tid innan. Det du däremot kan vägra är att andra än pappan träffar barnet då han själv saknar band till barnet och det är viktigare att pappan och barnet får all tid för sig själva utan andra inblandade.
    Hade pappan haft ett fungerande umgänge (regelbundet) och barnet haft en känslomässig relation med honom så hade han kunnat ta med flickvännen för att lära känna barnet, men inte som det ser ut idag då han själv är mer eller mindre en främling.
    Vad det gäller dom anhöriga så har du inga som helst förpliktelser, barnet har inga känslomässiga anknytningar till dessa och pratar inte ens samma språk så deras umgänge med barnbarnet får ske när pappan någon gång i framtiden kanske upptar någon form av umgänge.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-03-21 10:49:55 följande:
    Du kan inte förbjuda pappan att träffa sitt barn, allrahelst inte eftersom han meddelat i god tid innan. Det du däremot kan vägra är att andra än pappan träffar barnet då han själv saknar band till barnet och det är viktigare att pappan och barnet får all tid för sig själva utan andra inblandade.
    Hade pappan haft ett fungerande umgänge (regelbundet) och barnet haft en känslomässig relation med honom så hade han kunnat ta med flickvännen för att lära känna barnet, men inte som det ser ut idag då han själv är mer eller mindre en främling.
    Vad det gäller dom anhöriga så har du inga som helst förpliktelser, barnet har inga känslomässiga anknytningar till dessa och pratar inte ens samma språk så deras umgänge med barnbarnet får ske när pappan någon gång i framtiden kanske upptar någon form av umgänge.
    Det du skriver är i stort sätt identiskt med hur jag resonerar, men jag vet ju samtidigt att han och familjen hade blivit så otroligt arga om jag vägrade familjen umgänge, och det faktum att jag hittils inte tillåtit den nya flickvännen/frun att vara med har skapat en sån otroligt stor motsättning att jag känner mig helt orkelös efter "konflikten". De kunde bara inte se att pappan skulle vara själv med barnet först, utan jag skulle helt enkelt acceptera att han skulle göra som han ville och ja, det fanns ingen diskussion, bara "jag vill, jag ska"

Jag måste också förtydliga, Pappan och barnet pratar inte heller samma språk. Det var dessutom inte han, utan hans pappa som sade att de skulle komma nångång i april. Inget är bestämt ännu när det gäller datum, så att det är ju hela tiden på deras vilkor.

Jag har inget emot att de ser hen på ren princip, jag menar, de dyker upp, går med vagnen, fikar och sticker igen. Det är bara det att jag tänker lite mer långsiktigt, och vad ger dettta barnet om ett år eller två. Speciellt när jag blir helt utrfryst ur sammanhanget. Hur kommer det påverka barnet? 

Jag önskar att pappan kunde ha eget umgänge med barnet, utan mig och att jag inte behövde bry mig om att träffa dem alls, men jag kan ju inte lämna en ettåring hos främlingar i ett annat land. Det går ju inte. 

Och somsagt, om jag skriver att pappan är välkommen och ingen annan, då kommer ta de ta fyr i helvete. Det kommer antagligen att sluta med att pappan inte träffar barnet igen, och då är det ju på mitt samvete. En sån otroligt trist och svår sits!

Svar på tråden Måste jag ha kontakt med pappan och hans familj alls egentligen?