• Anonym (lamotrigin)

Lamotrigin, fick ni mycket mindre ångest av den?

Jag håller på med insättning av lamotrigin och är helt fascinerad över att jag verkar ha fått en tablett som verkligen minskar min ångest. Det är knappt så jag tro på det så jag undrar om du har samma erfarenhet av att kanske ha testat de flesta mediciner utan större framgång och sedan börjat märka att "ojsan men jag har ju ingen ångest i den situationen helt plötsligt längre"?
    Det konstiga är att jag märkte bra effekt redan vid 50 och 100 är ju det minsta man skall ta. Så jag vågar knappt tro att det är sant och på riktigt att jag kanske kan börja må helt okej för första gången på flera år.
     Det kan inte vara placebo för jag hade gett upp hoppet för länge sedan att bli hjälpt av en medicin och ja fick den för att "stämningsstabilisera", jag hade ingen tanke på att ångesten och panikångesten skulle minska.
    Jag är så rädd att det bara är nått tillfälligt och att jag snart skall ramla ner i ångest depressionshålet igen eller kan verkligen dessa tabletter i så liten dos, hjälpa redan?

• Svar på tråden Lamotrigin, fick ni mycket mindre ångest av den?
  • Trialanderror

Själv satte jag in Lamotrogin när jag var i en ok fas på väg in i hypomani och under den tiden så... tja då har den tickat på och varit där, den hjälpte mig så att min hypo inte blev lika extrem som tidigare.
    Nu är jag på väg neråt igen och är lite orolig över om den kommer fungera så försäkerhets skull så ska jag diskutera den med min läkare.

Tyvärr vet man ju inte hur man reagerar innan man har varit både i uppåtsving och neråtsving...
    Jag äter 200mg och jag kände mig piggare när jag ätit 100mg i ca 1 vecka, så visst kan kroppen reagera på den mängden.
    Sen att jag höjde dosen för snabbt till 100mg och fick jätte svullna körtlar och otrolig smärta som följd är ju en annan sak. Men i psyket mådde jag bättre.

• Anonym (lamotrigin)

Fick du sluta med den då? Var även själva (räddhet/panikig) ångesten (om du har den) rejält minskad?

• Trialanderror

Nej det var bara att härda ut körtlarna. Det stabiliserade sig efter en dryg vecka.
    Ja det tycker jag. Får inte alls lika mycket panikångest eller "vanlig" ångest. Nu har jag visserligen varit i ett hypo skov så vi får se hur den funkar när det brakar neråt.

• Anonym

Jag vill inte skrämmas, men vill berätta detta så ni är uppmärksamma.
    Jag började med Lamotrigin i oktober ifjol och trappade upp med lite varannan vecka. Fick konstiga utslag i huden och underlivet och fick sluta. Började om på läkarens inrådan och tappade hud på händer och fötter, varpå jag slutade. På läkares inrådan försökte jag en tredje gång att trappa upp och då slogs mitt immunförsvar ut. Det är vad man tror hände, om jag nu inte är född med taskigt immunförsvar som man aldrig upptäckt tidigare. Lamotrigin kan vara hur bra som helst, för det tog bort min ångest också, men nu är jag ännu sjukare fysiskt  och kan inte sluta tänka på att det KAN vara Lamotrigin som ställt till det.

Medicinen funkar för många, men snälla ni, var uppmärksamma. Jag får ofta skumma biverkningar av mediciner jag äter så det behöver ju inte bli såhär för er. Bara lyssna på era kroppar, för den situation jag är i nu önskar jag inte någon!

• Anonym (lamotrigin)

Anonym, ush vad hemskt, den läkaren måste ha felbehandlat dig?!?! Så får det ju inte gå till?!?
     Jag fick information flera gånger om vad jag skulle vara (och är) extra uppmärksam på , om jag ex hudutslag. Har tyvärr hört om en till person som blev allvarligt sjuk av den så lite rädd är jag och är för extra uppmärksam men annars generellt så är ångesten så mycket mindre att jag är förvånad över det. Hade den inte knnt s bra had ejag definitivt slutat med den pga av räddslan för att den är ganska farlig om det vill sig illa.
    Beklagar att du blev så sjuk :/

• Trialanderror

Det var en idiot till läkare måste jag säga.

Det står ju klart och tydligt i Bipacksedeln att får man utslag sp ska man omedelbart sluta ta medicinen och det är alla läkare jag pratar med extremt noga med. Det är det första dom frågar när dom ser att jag äter lamotregin. Anledningen är just som du säger att immunförsvaret havererar.

Nej jag skulle anmält den läkaren för felbehandling. Det är ju jätte farligt det han gjorde.

• Loveistheshit

Jag får den pga. Epilepsi! Känner direkt om man varit utan 2 dagar., väldigt beroendeframkallande

• sagogryn

Jag äter den medicinen och jag mår bara bra av den. Minskad ångest och jämnare humör. Vädigt trött en kort tid vid insättningen men annars inga problem alls. Känner flera som äter den utan att ha några biverkningar.

• Anonym

Jag fick mera ångest av den.
    Läkaren såg ut som en fågelholk när jag berättade om det, så det är nog ovanligt.

• Anonym (Sina)

Kan lamotrigin hjälpa mot ångest?

Hur blir msn i sitt humör av den?

Svar på tråden Lamotrigin, fick ni mycket mindre ångest av den?