• Anonym (e)

varannan vecka, bra-dåligt?

Anonym skrev 2012-03-21 08:04:34 följande:
    Du kan absolut inte lova barnet att hon ska få komma hem till dig utan att du och pappan har kommit överens om det!

Det som kan hjälpa är att hon får ha telefonkontakt med dig några gånger i veckan och kanske en övernattning mitt i veckan, så att det inte går för länge innan hon får träffa dig. Men att pappan skulle ha varannan helg och därmed försvinna till stor del ur hennes liv kan inte jag se som en bra lösning.
    håller med här...

man kan inte heller säga att varannan vecka är bra eller om det är dåligt för de beror på en mängd olika saker, barnet, ålder på barnet, hur föräldrarna är m.m...

Vi har dottern på 3 varannan vecka och visst händer de att hon är ledsen när jag ska lämna henne, ibland säger hon, jag vill inte va med pappa jag vill bara va med dej och jag älskar bara dej m.m men man får försöka att se bakom det där och inse att de inte riktigt vet vad som är bäst för dem heller.
    Jag vet att sen när hon väl har varit hos pappa ett tag så går de kanon. Kanske säger hon samma sak när hon ska åka från pappa vad vet jag...

Dessutom har ni precis separerat, ni måste ge de en chans och det är din skyldighet som förälder att uppmuntra henne att ha en bra relation till er båda och vilja vara hos er båda. Om det däremot fotfarande inte fungerar om ett par månader så såklart får ni sätta er ner då och prata om hur ni kanske kan ha det istället.. Men man kan inte ge upp direkt så fort barnet gråter, hon måste få tid att vänja sej...  
Svar på tråden varannan vecka, bra-dåligt?