• Anonym

varannan vecka, bra-dåligt?

Hej,

Vi har nyss delat på varandra, har en flicka på 6 år som vi ska ha varannan vecka. Första veckan han hade henne gick rätt bra, hon ringde nån gång o pratade. Hade tydligen varit ledsen om kvällarna. Till saken hör att hon är väldigt mammig, alltid varit då hon jämt varit med mej. Nu denna veckan när hon ska vara hos honom ringde hon i första kvällen o var jätte ledsen o ville till mej. Jag hämtade henne så hon fick sova hos mej, lämnade henne på dagis och han hämtade henne där, igår kväll ringde hon igen o var jätte ledsen o saknade mej, jag sa att hon får sova hos pappa men att jag hämtar henne på dagis så får pappan hämta henne hos mej när han slutar.
    Min fråga är nu, gör jag rätt eller fel? Ska jag säga till henne att hon måste vara hos pappa....
    Säger jag att hon inte får komma till mej kanske hon börjar fundera att jag inte vill ha henne längre..... hon är en tjej som funderar mycket, känslosam....

Ge mej råd o tips.....

Pappan blir skitsur för att hon ringer o är ledsen o säger att jag gör allt för att förstöra men jag kan ju inte hjälpa att hon ringer..... Han tror att bara han mår dåligt av det här att jag är lycklig.....suck.... 

• Svar på tråden varannan vecka, bra-dåligt?
  • Anonym

Jag tror inte att vv nödvändigtvis är en lösning som är bra för alla. Varannan vecka-lösningen fokuserar på föräldrarna, tycker jag - att föräldrarna ska ha lika mycket tid med barnet. Personligen tror jag att varannan helg-lösningen är bättre för barnet, som då får en fast punkt och ett fast hem.

• Anonym

Du kan absolut inte lova barnet att hon ska få komma hem till dig utan att du och pappan har kommit överens om det!

Det som kan hjälpa är att hon får ha telefonkontakt med dig några gånger i veckan och kanske en övernattning mitt i veckan, så att det inte går för länge innan hon får träffa dig. Men att pappan skulle ha varannan helg och därmed försvinna till stor del ur hennes liv kan inte jag se som en bra lösning.

• Anonym

fråga flickan hur hon själv vill göra är mitt förslag. kan hon inte vara hos sin pappa torsdag-måndag varannan vecka bara? det blir inte en hel vecka och hon får det roliga när pappan kanske är ledig och dom kan göra saker på helgen. mina barn har aldrig velat bo vv fast dom idag är 9 och 12 år gamla. dom vill bara bo hos mig och åka då och då till sin pappa... vi fick snällt anpassa oss efter det för varför tvinga barnen till nåt dom inte vill.

• Anonym

Barnen måste ju få ringa! Och snacka..men ansvaret ligger hos den föräldern,barnet är hos?

Lyssna på barnet..det är jobbigt att alltid sakna ngn. Annars kan man ju ha kortare v hos pappan(om hon är mammig just nu) typ tors-¨åndag? så kan han ta barnet en dag "din v"? så har vi gjort..är jättebra! Det blir inte så långt emellan barnet får träffa sina båda föräldrar:) 

• Anonym

Jag förstår pappans reaktion mot dig ts för du kan inte bara hämta ungen för den är ledsen vilket den lär bli fler gånger ska du hämta jämt då? Vad ger du då för signaler till din unge? Jo att pappa kan inte trösta du ska vara hos mig.

• Anonym

jag tror INTE på varannan vecka utan tror det är gjort för föräldrarna och inte för barnet. Jag tror att det alltid är bättre att ha ETT boende för barnet men att det kan träffa den andra föräldern ofta.
    Jag tror inte på att leva i en kappsäck.

Har själv två barn och är separerad. De bor mestadels hos mig och varannan helg hos sin pappa men vi försöker träffas oftare. Barnen längtar efter sin pappa och vill leka med honom men båda två är väldigt tydliga med att de helst av allt skulle vilja bo bara hos mig och träffa pappa ofta, tyvärr är det inte av rent praktiska skäl möjligt för annars hade jag genomfört det direkt!

Svar på tråden varannan vecka, bra-dåligt?