• Isbit

Ni som gjort KUB

Får man alltid ta ett blodprov först & sen vänta en vecka innan UL?
    Eller kan det hända att man gör allt på samma gång?

• Svar på tråden Ni som gjort KUB
  • Den lilla M

Blodprovet måste tas minst 5dagar innan KUB för att mätningarna ska bli korrekta. 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Isbit

vad jobbigt att jag måste åka 6 mil enkel resa för ett blodprov

• Den lilla M
    Den lilla M skrev 2012-03-21 11:29:45 följande:
    Blodprovet måste tas minst 5dagar innan KUB för att mätningarna ska bli korrekta. 
    Det skulle självklart stå: Blodprovet måste tas minst 5dagar innan UL för att mätningarna ska bli korrekta. 
  • Den lilla M

Är din närmsta vårdcentral 6mil bort? Ja jag förstår att det kan känns lite som en lång resa..

• Isbit

näe gud nej. Men där man gör KUB görs 6 mil bort.
    Jag förstår inte varför dom inte kunnat ta blodprovet här hemma isåfall. Så har jag behöva åkt 3 km istället

• Blåklocka

Det behöver inte tas innan. Du kan lämna blodprovet när du är där. Skillnaden är att du inte kan få resultat av KUB:tester direkt vid ultraljudet, utan måste vänta en vecka. Så då får de istället ringa dig/skicka resultat.

• Isbit

så vad som än händer idag så får jag inte veta nåt

• Den lilla M

Hmm har du frågat dem om du inte kan få lämna blod där? Jag lämnade blodprov på min närmsta vårdcentral, fick bara ett papper med mig från mig min BM som jag gav till labbet på min vårdcentral. Kolla med dem där du ska göra ditt KUB om dem inte kontakt med nått labb som ligger närmare dig.

• Den lilla M

Har du ditt UL inbokat idag?

• Blåklocka

Har du tid idag för KUB? Är det inom landstinget? Har du fått vå tider? Är det så borde du som Den lilla M säger kunna lämna blod på närmaste vårdcentral  för att få det skickat. Men jag vet inte hur rutinerna går till för KUB inom landstinget. Har bara gjort det privat och då får man två tider, en för blodprov och en för UL 1 vecka senare. OM man inte vill göra allt på en gång, men då får de ringa beskedet till en, en vecka senare.

Svar på tråden Ni som gjort KUB