• Liten elak och intelligent

Introducera kattunge till vuxen katt?

I sommar flyttar vi till en gård. Där finns en katt som kommer att bo kvar. Kastrerad hankatt. Vi skulle gärna vilja ha en eller två katter till och kommer då att skaffa kattungar. Men hur kommer den stora katten att ta det? Jag minns från när jag var yngre och bodde hemma att den nyintroducerade katten åkt på rejält med stryk..... Hur gör man för att det ska fungera bäst? Katterna kommer att vara mestadels ute men har ett uppvärmt utrymme att gå in i (blivande stallet). Sedan misstänker jag ju att de kommer vara i huset en hel del också Drömmer

• Svar på tråden Introducera kattunge till vuxen katt?
  • nemo1

Kastrerade hanar brukar gå utmärkt med kattungar. Du bör ha kattungarna inne några veckor först, dels så låter man ju inte tre månaders bo i stallet, dels så måste dom först lära sig ordentligt var dom bor. Om den äldre katten även är van att vara inne så bör ni även låta den vara inne åtminstone några dagar för att dom ska lära känna varandra för jag vet utekatter som dragit när det kommit nya katter till hemmet.

• lövet2

En normal vuxen katt klår inte upp en liten kattunge. Det brukar gå väldigt bra, tycker jag. Om kattungen blir för närgången och busig, så fräser den stora katten i från, men annars brukar vuxna katter vara toleranta mot kattungar. Först när kattungen börjar vara ungkatt, då kan det bli livat. Men då känner de ju varandra, så det går förhoppningsvis ändå bra.

• Selma1966

Mycket tålamod. Spott och fräs kan det bli ett par veckor men sällan regelrätt slagsmål. De försöker bara lära känna varandra och visa var gränsen går.

• Liten elak och intelligent
    nemo1 skrev 2012-03-21 12:04:49 följande:
    Kastrerade hanar brukar gå utmärkt med kattungar. Du bör ha kattungarna inne några veckor först, dels så låter man ju inte tre månaders bo i stallet, dels så måste dom först lära sig ordentligt var dom bor. Om den äldre katten även är van att vara inne så bör ni även låta den vara inne åtminstone några dagar för att dom ska lära känna varandra för jag vet utekatter som dragit när det kommit nya katter till hemmet.
    Intressant det du säger.... När jag var barn så hade vi flera katter. Då dessa gick ute + bodde i stallet så hade vi dem inte inne i början heller. Det var inget problem fast de var små. Mer sociala och välmående katter fick man leta efter. För att du inte ska få några tankar om vanskötta stallkatter så kan jag berätta att de var vaccinerade och avmaskade enligt alla konstens regler, fick bra kattmat och mådde utmärkt. En av dem, född-94, lever fortfarande.

Katten som bor där nu bor ute men kommer in ibland. Tveksamt om den är rumsren.... Men få dem att gå på låda brukar ju inte vara jättesvårt.
  • nemo1

Men jag förstår inte tankesättet om katten ska bo i stallet. För mig är mina katter familjemedlemmar som självklart får sova i min säng och gosa med mig i soffan. Du kan inte mena att du ska sätta ut en så liten i stallet med en gång? Är den dessutom inte uppväxt i enbart ett stall så är det djurplågeri.
    Varför ska man ha katt om den inte får komma in?Jag tycker att dom ska få välja själv om dom vill sova i en varm skön säng om natten!

Alla utekatter är rumsrena. Jag har tagit hand om ca 200 hemlösa katter och INGEN har gjort utanför lådan, så självklart går det att ta in katten och skaffa en låda. 

• cattus

Skaffa en Feliway diffusor och sätt inne i huset. det är konstgjorda feromoner som har en lugnande inverkan på katterna. Rek. av veterinären

Svar på tråden Introducera kattunge till vuxen katt?