• Anonym (Orolig!)

Rädd att min man har cancer i pungen

Min man har alltid haft en knöl i pungen som han kollade upp för över 10 år sen. Då var det ingen fara, minns inte vad det var, men någon form av cysta.

Nu har han fått rejält ont och knölen känns mer påtaglig, och eventuellt känner han en liten knöl till. Han har fått penicillin för att se om det är en infektion, men det har inte hjälpt. Nu ska han på ultraljud i slutet av nästa vecka. Men det är ju evigheter dit. 

Jag är så orolig, vet inte var jag ska ta vägen. Jag vill inte visa det inför honom heller, jag vet att han funderar mycket och själv är orolig.

Någon med erfarenhet av cancer i pungen? Eller nån med liknande symptom och vad det har visat sig vara?        

• Svar på tråden Rädd att min man har cancer i pungen
  • Anonym (M)

Oj.. min man har oxå en cysta i pungen som han kolla upp förra året

• Anonym (Orolig!)
    Anonym (M) skrev 2012-03-21 12:18:23 följande:
    Oj.. min man har oxå en cysta i pungen som han kolla upp förra året

Hade han ont av den? Tog man bort den?

• Anonym

Jag förstår att det är oroligt att gå och vänta!

Är det urologen som håller i utredningen eller vårdcentralen?

• Anonym (M)
    Anonym (Orolig!) skrev 2012-03-21 12:26:49 följande:

Hade han ont av den? Tog man bort den?

nej, men den e ganska så stor, men dom sa att det var en ofarlig geléfylld cysta.. men jag är rädd för att den ska bli ond, varför kan dom inte bara ta bort den även om den är godartad
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2012-03-21 12:34:21 följande:

för min man var det vc iallafall
  • Anonym (Orolig!)
    Anonym skrev 2012-03-21 12:34:21 följande:

Det är vårdcentralen han gått till. Där undersökte en läkare genom att känna och sen fick han penicillinet. Sen återbesök efter 2 veckor, och penicillinet hade inte hjälpt. Då undersökte läkaren genom att på nåt sätt lysa genom pungen med en lampa. Och så skrev hon remiss för ultraljud...

• jojjovante

Min pappa hade cancer i pungen för ett par år sedan.
    Han tog bort den ena testikeln och vi alla var så rädda och oroliga att han skulle då. Cancer för mig=död.

Han gick och kollade för att det var en knöl som gjorde ont.

De opererade samma vecka han fick reda på det, han fick cellgifter och är friskförklarad.
    Tydligen så sprider den typen av cancer sig inte vidare till övriga kroppen!

Bra att han kollar upp! Lycka till!!!

• Anonym (M)

jag tycker att det borde bäst att ta bort en cysta medans den är godartad :(

Men vad vet jag.. jobbar ju inte inom vården 

• Anonym (Orolig!)
    jojjovante skrev 2012-03-21 12:48:55 följande:
    Min pappa hade cancer i pungen för ett par år sedan.
    Han tog bort den ena testikeln och vi alla var så rädda och oroliga att han skulle då. Cancer för mig=död.

Han gick och kollade för att det var en knöl som gjorde ont.

De opererade samma vecka han fick reda på det, han fick cellgifter och är friskförklarad.
    Tydligen så sprider den typen av cancer sig inte vidare till övriga kroppen!

Bra att han kollar upp! Lycka till!!!

Hej,

Ja, det är ju så jag också tänker... att cancer är samma sak som kamp och sedan död. Usch. 

Gud vad skönt för din pappa och familjen att det gick bra! Härligt att höra. Det gjorde mig faktiskt lite lugnare. Det hjälper ju inte prognosen för min man, men det gör att dagen känns lite lättare när jag har något positivt att tänka på.

Tack!           
  • jojjovante

Hej igen TS!

Jag tycker inte du ska oroa dig för mycket nej!!! 
    Den sprider sig inte vidare i normala fall som sagt!!!

Stort lycka till, favoritar så jag kan följa er resa!!

Kram!

• Monica02

Min man fick testikelcancer 1995. Han blev opererad bara någon dag efter att tumören upptäcktes och fick någon vecka senare besked att det var elakartat. Men han blev snabbt frisk efter operationen och behövde aldrig ta cellgifter. Tyvärr kan det faktisk sprida sig men det är åtminstone den cancerform med bäst prognos. Lycka till.

• Anonym (Orolig!)
    Monica02 skrev 2012-03-21 17:13:19 följande:
    Min man fick testikelcancer 1995. Han blev opererad bara någon dag efter att tumören upptäcktes och fick någon vecka senare besked att det var elakartat. Men han blev snabbt frisk efter operationen och behövde aldrig ta cellgifter. Tyvärr kan det faktisk sprida sig men det är åtminstone den cancerform med bäst prognos. Lycka till.

Tack för svaret!

Jag hoppas vi får klara besked nästa vecka, så vi slipper oroa oss så galet mycket...  
  • Ayyla

Hur gick det på ultraljudet sen TS? Eller har det inte varit än? Håller tummarna här iaf!

• Anonym (kompis)

Har en kompis som nyligen fått detta, han är nu opererad och den var elakartad. Det började med knöl och sen hade han väldigt ont tillslut. Vet inte om det spridit sig...men det kunde göra det sa dom. Så det kan det visst.

• Insatt
    Anonym (kompis) skrev 2012-04-06 21:01:54 följande:
    Har en kompis som nyligen fått detta, han är nu opererad och den var elakartad. Det började med knöl och sen hade han väldigt ont tillslut. Vet inte om det spridit sig...men det kunde göra det sa dom. Så det kan det visst.

Min kusin har haft spridd testikelcancer så ja, det stämmer att det finns de typer som sprider sig.
  • Anonym (Orolig!)

Hej,

Tack för alla svar! 

Nu har vi äntligen fått besked om att det är en (eller 2?) godartade cystor plus en seg inflammation som inte vill ge med sig.

Han har fortfarande ont och vi vet inte om och när det blir operation, för såhär ont kan han inte ha det. Återbesök snart.

Jag är så otroligt lättad och det är han också! Han är som en ny människa, mycket gladare        

• Ayyla
    Anonym (Orolig!) skrev 2012-04-19 16:54:59 följande:
    Hej,

Tack för alla svar! 

Nu har vi äntligen fått besked om att det är en (eller 2?) godartade cystor plus en seg inflammation som inte vill ge med sig.

Han har fortfarande ont och vi vet inte om och när det blir operation, för såhär ont kan han inte ha det. Återbesök snart.

Jag är så otroligt lättad och det är han också! Han är som en ny människa, mycket gladare        

Yey, vad skönt att det inte var något värre!
Svar på tråden Rädd att min man har cancer i pungen