• Anonym (Stina)

Stoppa familjehem?

En kompis planerar att starta upp familjehem tillsammans med sin man. Enligt mannen har dem blivit godkända, det enda som måste ordnas är en annan bostad (större). Problemet är att dem borde väl ha ordning i sin egen familj innan dem ska ta in andras barn för att stödja dem?
    - De bråkar och skriker hemska saker åt varandra framför sina barn.
    - Mamman tar i hårdhänt på stora barnet.
    - Lilla bebisen (ca 5 mån) sitter i babysitter framför tvn och ser på cartoon network i timmar i sträck! När man kommer dit så sitter bebisen där, mamman påstår att hon precis satt flickan där. Sen fikar vi och snackar och om hon inte behöver bytas på eller mat så sitter hon där hela tiden! Tycker cartoon network är hysteriskt för äldre barn och absolut inget för små barn. Bebisar ska väl öht inte se på tv. 
    - Dem har ingen ordning på stora sonen, han ljuger, slåss, tar strypgrepp och har till och med begått sexuella övergrepp på andra barn (menar då inte någon oskyldig "leka doktor lek" som de flesta barn gör någon gång). 
    - Föräldrarna ändrar regler och kan gå från att inte bry sig ett dugg till att straffa jättehårt. De är inte heller samständiga i sina beslut. 

Kort och gott - tycker snarare att den här familjen behöver hjälp själva i första hand innan dem ens funderar på att hjälpa andra. Men pappan är superduktig på att snacka. Ljuger så även om man vet sanningen så tror man nästan på honom. Han har även varit med på programmet "Fuskbyggarna" där han inte visste nåååååågontiiing utan var helt oskyldig, var hans kompanjon som måste vara skurken. Om det ens var något fel. Han har även kontakter inom kommunen så det är väl lite därför dem har blivit godkända gissar jag.

Nu undrar jag - vad krävs för att dem inte ska få starta familjehemmet? Kan man göra en anonym anmälan om sin oro innan dem ens startat upp? 

• Svar på tråden Stoppa familjehem?
  • Anonym (Stina)

puffar                         

• Betty Ballbreaker

Jag vet inte alls hur det funkar, men det låter ju vettigt att göra en orosanmälan INNAN de kommer några barn dit.

• Anonym

Du ska absolut så fort som möjligt kontakta Socialtjänsten och berätta detta! En sådan familj är inte lämplig som familjehem, precis som du säger låter det mer som om familjen själva behöver hjälp. Om du inte vill anmäla familjen som olämpliga tycker jag att du i alla fall ska göra en orosanmälan till Soc ang barnen. Det låter ju nästan som om bebisen i familjen borde skyddas från såväl föräldrar som storebror???? Tveka inte att anmäla gör det direkt imorgon bitti! Det är inte upp till dig att avgöra om barnen far illa, det är Socialtjänstens ansvar att utreda. DU anmäler en ORO för barnen som det är upp till Soc att utreda och bedöma så tveka INTE utan ring direkt!

• Mamma till många
    Anonym skrev 2012-03-21 20:13:31 följande:
    Du ska absolut så fort som möjligt kontakta Socialtjänsten och berätta detta! En sådan familj är inte lämplig som familjehem, precis som du säger låter det mer som om familjen själva behöver hjälp. Om du inte vill anmäla familjen som olämpliga tycker jag att du i alla fall ska göra en orosanmälan till Soc ang barnen. Det låter ju nästan som om bebisen i familjen borde skyddas från såväl föräldrar som storebror???? Tveka inte att anmäla gör det direkt imorgon bitti! Det är inte upp till dig att avgöra om barnen far illa, det är Socialtjänstens ansvar att utreda. DU anmäler en ORO för barnen som det är upp till Soc att utreda och bedöma så tveka INTE utan ring direkt!
    Precis gör en oros anmälan för deras barns skull i första hand.
    Jag är själv utredd av många kommuner och har då fått lämna in alla intyg att man är ok
    från soc till hm fasen vad heter det nu ja kreditupplysning. Där det står om man har prickar hos kronofogden =)
    Kanske ska säga att det är min man som håller i att beställa intygen haha
    Jag lät inge trovärdig. =)

Men det känns väldigt oroande din berättelse, låter faktiskt som familjen behöver hjälp själva först innan men ens kan tänka tanken att hjälpa andra.......gör en anmälan direkt tycker ja me.
    lycka till och glöm ej uppdatera
  • Anonym (Stina)

Tack för svaren. Jag mailade socialförvaltningen i dag, skrev att jag gärna vill ha mailsvar när de har läst det och vad som händer även fast jag vill vara anonym. Igår fick jag nämligen veta att dem nu fått tag på ett hus och är alltså nästan redo att köra igång. 

Min morbror har haft flera fosterbarn, varav ett som han adopterade och som nu alltså är min kusin. Vet vilka hemska saker dem barnen kom ifrån, speciellt min kusin. Har barnens om kommer till familjehem ens en bråkdel av samma bakgrund förtjänar dem verkligen stabilitet och trygghet.  

• Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2012-03-21 13:13:22 följande:
    En kompis planerar att starta upp familjehem tillsammans med sin man. Enligt mannen har dem blivit godkända, det enda som måste ordnas är en annan bostad (större). Problemet är att dem borde väl ha ordning i sin egen familj innan dem ska ta in andras barn för att stödja dem?
    - De bråkar och skriker hemska saker åt varandra framför sina barn.
    - Mamman tar i hårdhänt på stora barnet.
    - Lilla bebisen (ca 5 mån) sitter i babysitter framför tvn och ser på cartoon network i timmar i sträck! När man kommer dit så sitter bebisen där, mamman påstår att hon precis satt flickan där. Sen fikar vi och snackar och om hon inte behöver bytas på eller mat så sitter hon där hela tiden! Tycker cartoon network är hysteriskt för äldre barn och absolut inget för små barn. Bebisar ska väl öht inte se på tv. 
    - Dem har ingen ordning på stora sonen, han ljuger, slåss, tar strypgrepp och har till och med begått sexuella övergrepp på andra barn (menar då inte någon oskyldig "leka doktor lek" som de flesta barn gör någon gång). 
    - Föräldrarna ändrar regler och kan gå från att inte bry sig ett dugg till att straffa jättehårt. De är inte heller samständiga i sina beslut. 

Kort och gott - tycker snarare att den här familjen behöver hjälp själva i första hand innan dem ens funderar på att hjälpa andra. Men pappan är superduktig på att snacka. Ljuger så även om man vet sanningen så tror man nästan på honom. Han har även varit med på programmet "Fuskbyggarna" där han inte visste nåååååågontiiing utan var helt oskyldig, var hans kompanjon som måste vara skurken. Om det ens var något fel. Han har även kontakter inom kommunen så det är väl lite därför dem har blivit godkända gissar jag.

Nu undrar jag - vad krävs för att dem inte ska få starta familjehemmet? Kan man göra en anonym anmälan om sin oro innan dem ens startat upp? 
    Hur vet du att lilla bebisen kollar tv flera timmar i sträck,är du där så ofta?

Sen kan jag tycka att du,om du nu är dreas kompis,borde prata med dessa,INNAN su drar in nån annan!
      Du får väl lita på att det är ok om dom nu blivit godkända!!
  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2012-03-23 21:56:02 följande:
    Hur vet du att lilla bebisen kollar tv flera timmar i sträck,är du där så ofta?

Sen kan jag tycka att du,om du nu är dreas kompis,borde prata med dessa,INNAN su drar in nån annan!
      Du får väl lita på att det är ok om dom nu blivit godkända!!
    Vi har träffats flera ggr i veckan och ja, varje gång sitter lilltjejen framför tvn. Jag har försökt prata med dem tidigare men det gör inte mycket nytta. Förskolan och nu skolan har även haft flera samtal med dem ang stora killen och hur han agerar gentemot andra barn.
    pluvdo skrev 2012-03-23 22:01:09 följande:
    Alltså... Du borde lära dig att använda de och dem korrekt. Att skriva dem hela tiden är väldigt fel. Lika fel som ifall man skulle ersätta alla "jag" med "mig" exempelvis.

Mig skall gå och handla.
    Mig tycker om pizza.
    Mig har långt hår.

-.-
     Och det var konstruktivt svar därför att ..? Ungefär som om jag skulle upplysa dig om hur puckat det är att lägga ut fula bilder på din son (inte din son som är ful, bilderna) på internet, lär dig fotografera ordentligt innan du tvingar din son att posera med sin nuna på nätet till allmän beskådan! Dessutom inte smart att ha katten sovandes uppe i ungens ansikte.
  • pluvdo
    Anonym (Stina) skrev 2012-03-24 00:56:12 följande:
    Vi har träffats flera ggr i veckan och ja, varje gång sitter lilltjejen framför tvn. Jag har försökt prata med dem tidigare men det gör inte mycket nytta. Förskolan och nu skolan har även haft flera samtal med dem ang stora killen och hur han agerar gentemot andra barn.

Och det var konstruktivt svar därför att ..? Ungefär som om jag skulle upplysa dig om hur puckat det är att lägga ut fula bilder på din son (inte din son som är ful, bilderna) på internet, lär dig fotografera ordentligt innan du tvingar din son att posera med sin nuna på nätet till allmän beskådan! Dessutom inte smart att ha katten sovandes uppe i ungens ansikte.
    Konstruktivt eftersom det ser fånigt ut.

Bilderna är i min mening fina. Hur du skriver är dock inkorrekt grammatik och därmed är det inte bara jag som säger att det ser illa ut.

Ser inte vad problemet skulle vara med att låta en katt och en bebis sova tillsammans när man sitter en halvmeter bort och klappar på dem.
  • Anonym

Hur har det gått?

Det sägs att det är en mkt omfattande utredning innan familjer blir godkända, men jag har svårt att tro det då det finns så många rent av urusla familjehem. 

• Anonym (fostermorsan)
    Anonym skrev 2012-06-03 21:37:43 följande:
    Hur har det gått?

Det sägs att det är en mkt omfattande utredning innan familjer blir godkända, men jag har svårt att tro det då det finns så många rent av urusla familjehem. 
    Det är en omfattande utredning innan man får bli familjehem. Det är flera timmars intervjuer, man får prata med  olika handläggare för att de inte skall bli för personliga. De tar referenser från arbetsgivare och bekanta. Efter det får man gå en utbildning. När man sedan får ett placerat barn hos sig kommer "din" familjehemssekreterare hem ungefär var 14 dag i början för att sedan glesa ut det med tiden till ca 1 gång i månaden. Bara för att se hur det fungerar. Dessutom har barnet en barnsekreterare som ofta talar enskilt med barnet om hur det mår, om barnet är så pass stort att de kan prata. Det finns många familjehem, men det är inte alla de bra som syns utan de som inte fungerar bra. Det finns tyvärr "rötägg" i alla yrken, men de är få som tur är.
    Det är ofta den "drabbade" förälderns version man hör och naturligtvis är alla dumma som tar deras barn. Aldrig tas det upp hur barnen har det eller hade det innan placeringen.
  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2012-06-03 21:37:43 följande:
    Hur har det gått?

Tydligen har de fått en annan anmälan till soc på sig (inte från mig) om hur de har det hemma. Så de kommer inte få några barn placerade hos sig så länge utredningen är öppen. 

Tycker det är fantastiskt att människor öppnar upp sitt hem (och ofta hjärtan) till barn som har det svårt. Önskar att fler gjorde det. Men det ska vara bra och trygga hem, ett ställe där barnet kan andas och må bra i.  
Svar på tråden Stoppa familjehem?