• Anonym

Skäms över min okunskap. Kan riset stå i 1 1/2 timme?

Anonym för jag skäms över min okunskap.
    Om jag kokar riset nu och låter det stå kvar i kastrullen sen.
    Kan jag då värma det om 1 1/2 timme och äta det?
    Eller blir det bakterier i det som kan ge matförgiftning.
    Måste äta om en viss tid, men hinner inte koka riset precis innan.

• Svar på tråden Skäms över min okunskap. Kan riset stå i 1 1/2 timme?
  • Anonym

Varför inte kyla ner det snabbt och ha det i kylen? Bakterierna växer snabbt om riset står och är varmt/rumsvarmt.

• katalysator

Oroa dig inte, det hinner absolut inte bli dåligt på 1½ timme, eller ens på en dag. Det som kan hända är att riset blir torrt och tråkigt om det står framme, men sätt på ett lock så är det inga problem.

• Whitetrash86

jag äter ris i matlåda.. och det står ju betydligt längre än 1 1/2 timme.. och jag har inte blivit mat förgiftad än. Så det borde inte vara några problem...

• Indianica

Det är inga problem, men om du har det på låg värme i 1.5 timme kommer det bli torrt och trist, har testat....ställ in det i kylen istället !

• Anonym

Jag har blivit matförgiftad av ris och det var INTE roligt. Riset hade stått framme ett par timmar på bänken och sedan tog jag med det till jobbet i matlåda. Efter ca 30 minuter kom illamåendet och jag låg på toa i 2 timmar (på jobbet) och spydde. Kunde inte ens ta mig hem.

Min vän som är livsmedelsinspektör på kommunen sa att ris ska man vara extra försiktig med då toxinerna som växer däri inte kan kokas eller frysas bort och de växer snabbt. Ofta tror folk som gått på asiatisk restaurang att de blivit sjuka av kyckling men det är nästan alltid riset som är boven.

Du väljer själv om du vill chansa, men jag hade inte gjort det.

"Det värmetåliga toxinet orsakar framför allt kräkningar. Det är i första hand ris och risrätter som är aktuella. Genom sin sporbildande förmåga överlever bakterien kokning. Vid för långsam nedkylning, eller om maten får stå för länge i rumstemperatur eller på för svag varmhållning, kan bakterien tillväxa och bilda toxin. Eftersom toxinet är värmetåligt förstörs det inte heller vid uppvärmning/stekning av maten.

Det är viktigt med god livsmedelshygien. Tillagad mat ska nedkylas snabbt. Ris får inte varmhållas för länge, eller sparas i flera dygn. Något vaccin finns ej."

Källa: Smittskyddsinstitutet.

• Pickeli

Vi äter inte alldeles sällan middagar som varar över en timme och riset har alltid stått framme under tiden. Du ska ha en grym otur om du blir sjuk av ett ris som står framm 1 timme precis efter kokning skulle jag påstå.

Men jag skulle ställt det i kylen eller på altan om du inte ska äta det direkt, så det inte torkar.

Google it!
  • Anonym
    Pickeli skrev 2012-03-21 14:01:02 följande:
    Vi äter inte alldeles sällan middagar som varar över en timme och riset har alltid stått framme under tiden. Du ska ha en grym otur om du blir sjuk av ett ris som står framm 1 timme precis efter kokning skulle jag påstå.

Men jag skulle ställt det i kylen eller på altan om du inte ska äta det direkt, så det inte torkar.
    Självklart tar det lite längre än 1 timme. Men börjar man komma upp i 2-3 timmar så kan man bli ordentligt sjuk.
  • Pickeli
    Anonym skrev 2012-03-21 14:01:53 följande:
    Självklart tar det lite längre än 1 timme. Men börjar man komma upp i 2-3 timmar så kan man bli ordentligt sjuk.
    Ja och risken ökar ju längre det står. Men Ts frågade om hon kunde ha det framme i 1-1½ h. Och det kan hon tycker jag.
    Google it!
  • Anonym

Tack för era svar!
    Jag köper snabbkokande ris på vägen hem så kokar jag nytt på 5 min istället. 
    Vågar inte chansa. 

• Pickeli
    Anonym skrev 2012-03-21 14:37:49 följande:
    Tack för era svar!
    Jag köper snabbkokande ris på vägen hem så kokar jag nytt på 5 min istället. 
    Vågar inte chansa. 
    Enligt mig ett urdåligt beslut :-P  Skulle hellre äta 1 timme gammalt äkta ris, än något vidrigt snabbkok Kräks
    Google it!
  • Helle333
    Anonym skrev 2012-03-21 13:24:58 följande:
    Anonym för jag skäms över min okunskap.
    Om jag kokar riset nu och låter det stå kvar i kastrullen sen.
    Kan jag då värma det om 1 1/2 timme och äta det?
    Eller blir det bakterier i det som kan ge matförgiftning.
    Måste äta om en viss tid, men hinner inte koka riset precis innan.
    Ja det kan du, däremot så undvik sådant när det är rötmånad (sommartid)
  • Anonym (abc)
    Helle333 skrev 2012-03-21 14:50:41 följande:
    Ja det kan du, däremot så undvik sådant när det är rötmånad (sommartid)
    Rötmånad är en myt och kommer ifrån då vi inte hade tillräckliga kylmöjligheter. Det har inte med datum att göra, mat blir dålig om den förvaras dåligt i dålig temperatur oavsett om det är juli eller mars
    I TS fall är det dock ingen fara 
Svar på tråden Skäms över min okunskap. Kan riset stå i 1 1/2 timme?