Jag har blivit matförgiftad av ris och det var INTE roligt. Riset hade stått framme ett par timmar på bänken och sedan tog jag med det till jobbet i matlåda. Efter ca 30 minuter kom illamåendet och jag låg på toa i 2 timmar (på jobbet) och spydde. Kunde inte ens ta mig hem.
Min vän som är livsmedelsinspektör på kommunen sa att ris ska man vara extra försiktig med då toxinerna som växer däri inte kan kokas eller frysas bort och de växer snabbt. Ofta tror folk som gått på asiatisk restaurang att de blivit sjuka av kyckling men det är nästan alltid riset som är boven.
Du väljer själv om du vill chansa, men jag hade inte gjort det.
"Det värmetåliga toxinet orsakar framför allt kräkningar. Det är i första hand ris och risrätter som är aktuella. Genom sin sporbildande förmåga överlever bakterien kokning. Vid för långsam nedkylning, eller om maten får stå för länge i rumstemperatur eller på för svag varmhållning, kan bakterien tillväxa och bilda toxin. Eftersom toxinet är värmetåligt förstörs det inte heller vid uppvärmning/stekning av maten.
Det är viktigt med god livsmedelshygien. Tillagad mat ska nedkylas snabbt. Ris får inte varmhållas för länge, eller sparas i flera dygn. Något vaccin finns ej."
Källa: Smittskyddsinstitutet.