• Anonym

Blir man anmäld till soc om...???

Svaret är nej. Men samtidigt så tycker jag att du kunde provat fruktsmaken också. Man kan aldrig veta innan om det kommer funka eller inte. Så enkelt är det inte med barn.

• Anonym

Anmälan är alltid upp till anmälaren. Man får anmäla för att man upplever en oro för barnet. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för det du har ju bokat en läkartid och tänker på din dotters bästa.

En befogad oro hade ju varit om du inte hade gett penicilin och inte återkommit till vårdcentralen vilket  hade varit försummelse och vanvård.

Jobbigt med barn och penicilin. Hoppas attl läkaren kan komma på något bra sätt. Är dem lite äldre funkar ju mutor men det går ju inte med små.

• Anonym

Klart du kan bli soc anmäld. Vem som helst kan anmäla någon för vad som helst. Varför tvingar du inte i barnet medicinen? Är mitt barn sjukt och behöver medicin för att bli frisk gör jag allt för att få i medicinen. Fick t.o.m rådet på bvc att hålla fast barnet och tvinga i den.

• Anonym

Men gud. Hur handlingsförlamad får man vara som förälder? Håll fast ungen och spruta in den med medicinspruta långt i munnen om hon vägrar allt annat. Var beredd med saft så att hon får något gott att dricka direkt efter. Eller häll medicinen i vällingen.
    Lite jävlaranamma får man ha i såna här situationer.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:30:45 följande:
    Men gud. Hur handlingsförlamad får man vara som förälder? Håll fast ungen och spruta in den med medicinspruta långt i munnen om hon vägrar allt annat. Var beredd med saft så att hon får något gott att dricka direkt efter. Eller häll medicinen i vällingen.
    Lite jävlaranamma får man ha i såna här situationer.
  • Anonym

Soc anmälan kan det bli när en förälder inte kan sätta gränser. Vem bestämmer hemma egentligen! Får barnet godis varje dag oxå om hon vill!?

• Anonym

Jag googlade och får inte fram något på penicilin+supp. När man ligger på sjukhus så kan man få penicilin i dropp rätt in i blodet men supp verkar inte finnas.

Hoppas att du och läkaren kommer fram till något annat alternativ än tvång. Tvång är inte kul men ibland nödvändigt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:36:11 följande:
    Soc anmälan kan det bli när en förälder inte kan sätta gränser. Vem bestämmer hemma egentligen! Får barnet godis varje dag oxå om hon vill!?

Kan inte det där få höra hemma i å hjälp jag såg ett barn dricka cola-tråden? Jag kan garantera att LVU aldrig går igenom pga att man ger godis varje dag(även om det är onyttigt och dåligt för tänderna).
  • Anonym

Å andra sidan så skulle det inte förvåna mig om hon anmäler dig.. Folk anmäler hit och dit nu för tiden..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:38:50 följande:
    Å andra sidan så skulle det inte förvåna mig om hon anmäler dig.. Folk anmäler hit och dit nu för tiden..

Fl-myt.
  • Anonym

LVU är väl ändå inte samma sak som att bli soc anmäld. Soc annäld kan du bli av vem som helst. Poängen var att en litet barn inte kan bestämma allt, det är förälderns jobb. Du som förälder bestämmer och tvingar i barnet medicin för att du vet att det är det bästa!

• Anonym

vem som helst kan anmäla för vad som helst...

sen hur pass allvarligt soc tar det är en annan sak.

Det är väl bara att hålla fast och hälla i medicinen så snabbt som möjligt tycker jag...

• Anonym
    Anonym (mnn) skrev 2012-03-21 14:50:42 följande:
    Lvu är ju något helt annat? då har ju barnet ofta missburkar problem med mera sköter inte skolan med mera.
    Små barn kan också bli LVU:ade om deras föräldrar brister i sin omsorgsförmåga. I TS fall finns det dock ingen som helst anledning att oroa sig för vare sig socanmälning eller LVU.
  • Anonym

äh hände mitt barn med jag ringde VC & sköterskan sa prova låt det läka ut själv helst vill inte ens läkaren sätta in penicillin så hon tyckte det var bättre att inte försöka tvinga i barnet det... Dessutom hade det läkt ut  själv bara några dagar senare vid en efterkontroll vilket man måste gå på så klart.

• Anonym

vad är det för jä...la snack om soc hit & dit och lvu men hallå tror knappast soc tar barn som vägrar ta penicillin... Där mamman dessutom ringer vc om råd! 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-21 14:54:40 följande:
    äh hände mitt barn med jag ringde VC & sköterskan sa prova låt det läka ut själv helst vill inte ens läkaren sätta in penicillin så hon tyckte det var bättre att inte försöka tvinga i barnet det... Dessutom hade det läkt ut  själv bara några dagar senare vid en efterkontroll vilket man måste gå på så klart.
    alla läkare jag varit i kontakt med säger samma att inte ge penicillin mer än i riktigt allvarliga åkommor & enl dem är inte öroninflammation det, törs säga att man kan fråga vem man vill i sjukvården att man INTE ska ge penicillin i onödan om infektionen kan läka ut själv, men då får man ju gå på efterkontroll & ha läkarkontakt under tiden. Mot smärtan finns alvedon dessutom gör det inte lika ont när trumhinnan spruckit enl läkare
  • Anonym

för oss funkade det jättebra att ge i plastspruta och hålla fast henne och sen snabbt lite vatten efter. Över på ett kick!!

• Anonym

du hade ju vart en sämre förälder om du gav upp och lät henne vara utan pencilin :)

lycka till 

• Anonym
    MinaFinaste skrev 2012-03-25 12:52:09 följande:
    Min son har haft mycket öroninflammationer och det har varit ett jätte jobb att få i honom penicillin. Har fått i honom det under tvång då det bästa för honom är att få det i sig! Hittade en saft på Willys rymdsaft har jag för mig att den hette och den tog bort all smak av pecillinet! Nu för tiden tar jag det bara på en vanlig sked och han tar det så duktigt. Han är 2,5år
    Din son ensam bidrar nog till att göra en drös bakterier resistenta. Snacka om dumt att ge antibiotika så snart ungen får öroninflammation.
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???