• sextiotalist

Blir man anmäld till soc om...???

Kåvepin finns (har funnits i varje fall) som små, små tabletter. Försök att få ett recept på dessa. En del barn kan ta tabletter tidigt. Det kan vara värt ett försök. Vi fick dom när vårt barn var tre (fick tjata för att få dessa).

• sextiotalist

Jag är rätt förvånad att man ännu inte efter 10 år hittat en antibiotika som kan ersätta det vidiriga kåvepinet för små barn

• sextiotalist
    Ebba Caroline skrev 2012-03-21 15:56:52 följande:
    Amimox finns ju...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

men varför skriver man inte ut det då?
  • sextiotalist
    Ebba Caroline skrev 2012-03-21 15:58:54 följande:
    För att Kåvepenin är det som fungerar bäst på öroninflamation. Amimox skrivs bara ut om Kåvepenin inte fungerar på öroninflammation.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!

Varför skriver man ut den flytande till lite större barn, när den finns på tablettform?
  • sextiotalist
    Anna Svenssonliv skrev 2012-03-22 11:32:45 följande:
    Tips: fyll en medicinspruta ( sån man sprutar in i munnen med) och fyll med rätt mängd. Låt barnet ligga eller sitta. Spruta in medicinen bakåt mot kinden. Erbjud direkt saft att dricka och en godis/ kul grej som belöning.

Haha, och du tror det fungerar för alla barn. Jag försökte, men det gick inte alls. Som vid ts fall så spydde mitt barn upp medicinen. Men tack vare att jag kände en läkare, så fick jag reda på att medicinen fanns i tablettform. Fick efter mycket tjat detta utskrivet, problemet löst
  • sextiotalist
    Mumriken skrev 2012-03-22 12:37:47 följande:
    2,5 år gammal unge hade jag nog - faktiskt - tvingat i medicinen. Det är nog bara att bita ihop, Ts. I den åldern kan man förhandla och muta rätt rejält.

Minns dock att när dottern var 3 månader gammal och skulle få alvedon i någon sötsliskig drickform när hon var jättesjuk så sprutade jag in med medicinsprutan i munnen och det gjorde att hon fick värsta kräkanfallet och slutade andas en stund så att jag fick ringa sjukvårdsrådgivningen. Jag blev helt panikslagen och vägrade ge henne annat än suppar ett tag. MEN då var hon spädbarn - nu är det inget snack om saken. Suppar är för små bebisar, större barn dricker sin medicin. Det kan krävas tjat och gnat och mutor till max, men ner ska den (fy vad hemsk jag är).
    [Och jag har en dotter som också är extremt kinkig med mat så jag vet vad jag talar om i det fallet också.]

Men som svar på din fråga - varför i he*ete skulle soc kopplas in för detta? Möjligtvis att personalen skriver en anteckning i sina journaler, men det gör de å andra sidan hela tiden varje gång de har talat med dig på telefon om ditt barn.

Får jag fråga: Kan man tvinga barnet att inte kräkas också, hur gör man, håller igen munnen så det sväljer sitt kräk eller?
  • sextiotalist
    Dr Mupp skrev 2012-03-22 18:55:17 följande:
    Antibiotika slår sig på bakterierna och stör den normala tarmfloran. Forskning (nej jag har ingen länk utan fick veta det på min läkarutbildning) visar att det för barn kan ta upp emot två år innan tarmfloran balanseras efter en antibiotika kur. Och ju bredare antibiotika ju fler bakterier slår den ut och ju mer störd blir normalfloran. Och ja vi behöver vår normalflora i tarmen, det är en del av vårt immunförsvar. 
    Det har jag också lärt mig, att de goda bakterierna är en del av vårt immunförsvar.
Svar på tråden Blir man anmäld till soc om...???